Υπάρχουν πολλά προβλήματα για επίλυση στα Πανεπιστήμια που επηρεάζουν όλη την εκπαίδευση και την αγορά εργασίας . Για παράδειγμα η σχέση ΑΕΙ/ΤΕΙ, που στις ημέρες μας έγινε πολυπλοκότερη αφού προστέθηκε «ενδιάμεσα» και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής .

Νίκος Ηλιάδης, Πολ/κός Μηχ/κός Ε.Μ.Π., M.Sc., Ph.D. Technology and Vocational Education, τ.καθηγητής ΠΑΤΕΣ/ΣΕΛΕΤΕ, τ. Καθηγητής ΤΕΙ Πειραιώς, τ.Ειδ.Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ για τα ΤΕΙ ,τ. εκπρόσωπος των Υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία στις Βρυξέλλες τ. Διοικητής ΠΓΝ «ΑΤΤΙΚΟΝ, Επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.

Προστέθηκαν διαδικασίες «ισοτίμησης» των αποφοίτων ΤΕΙ ( για παράδειγμα δομικών ) με τους αντίστοιχους του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής , και των αποφοίτων αυτών με τα Πολυτεχνεία . Το ίδιο συμβαίνει και με τους αποφοίτους των Γεωπονικών σχολών κλπ.

Απαιτείται εξορθολογισμός των Πανεπιστημιακών σχολών που λειτουργούν , ορισμένες δεν οδηγούν σε απασχόληση στην αγορά εργασίας γι’ αυτό και γίνεται προσπάθεια διάκρισης σε πράσινες …κόκκινες κλπ. σχολές , ώστε σε ορισμένες να εγγράφονται οι απόφοιτοι της δευτεροβάθμιας χωρίς εισαγωγικές εξετάσεις .

Απαιτείται η εξασφάλιση επιπλέον οικονομικών πόρων με χρηματοδότηση ουσιαστικών ερευνών και από ιδιωτικούς φορείς κατά τα πρότυπα του εξωτερικού , καθορισμός του προϋπολογισμού των ιδρυμάτων που θα πρέπει να τηρείται με συγκεκριμένα κριτήρια, ορισμός με σαφήνεια στο διαδίκτυο των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και των διαδικασιών πρόσβασης σε αυτά κλπ. .

Σύμφωνα με πολλές αξιολογήσεις όπως η παρακάτω για το έτος 2019 ,

https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats

μόνον μικρός αριθμός Ελληνικών Πανεπιστημίων βρίσκονται …..σε πολύ πίσω θέσεις στην κατάταξη ενώ τα Ανωτατοποιημένα ΤΕΙ δεν εμφανίζονται, και η σχολή που παράγει τους καθηγητές της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που σωστά θεωρούν όλες οι πλευρές ως ουσιαστική ανάγκη να αναβαθμισθεί η ΑΣΠΑΙΤΕ/ΣΕΛΕΤΕ δεν λειτουργεί ούτε ως ΤΕΙ αφού αντίθετα με πρακτικές ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν αυτοδιοικείται αλλά λειτουργεί και σήμερα με διορισμένο Διοικητικό Συμβούλιο .

Απαιτείται και η αναδιάρθρωση των σπουδών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σύμφωνα με τη συμφωνία της Bolonia που υπογράψαμε ως χώρα από το τέλος της δεκαετίας του 1990 και δεν εφαρμόσθηκε μέχρι σήμερα . Η συμφωνία, προβλέπει να οργανωθούν οι Πανεπιστημιακές σπουδές για να διευκολύνεται και η διακίνηση φοιτητών σε βασικές Bachelor με 3 χρόνια σπουδές , Master με 5 χρόνια προβλεπόμενες σπουδές συνολικά , Ph.D. 8 χρόνια σπουδές .

Το «σπάσιμο» των σπουδών σε βασικές και μεταπτυχιακές θα δυσκολέψει τη διάκριση των βασικών σπουδών για παράδειγμα στα Πολυτεχνεία ή στη Γεωπονική Σχολή με τις αντίστοιχες στα ΤΕΙ . Οι δυσκολίες αυτές οδηγούν ορισμένες πλευρές να δηλώνουν ότι τα Πολυτεχνεία και από κοντά και άλλες σχολές ότι δίνουν σήμερα Master. Όμως δύσκολα θα βρει κανείς Πανεπιστήμια στον κόσμο που να δίνουν μόνον Master , ενώ και το Ελληνικό Δημόσιο δεν δίνει ….επίδομα μεταπτυχιακών σπουδών …στους Μηχανικούς του Δημοσίου… …αποφοίων μόνον των Πολυτεχνείων.

Οι Μηχανικοί στις ΗΠΑ , Καναδά, Αυστραλία, Αγγλία κλπ. που κάνουν τις χαμηλού επιπέδου κατασκευές ( ουρανοξύστες , γέφυρες μεγάλων ανοιγμάτων κλπ. ) δουλεύουν με το βασικό πτυχίο Bachelor και αν η εταιρεία τους κρίνει ότι απαιτούνται πρόσθετες γνώσεις για ορισμένους τους πληρώνει τα δίδακτρα για να κάνουν μεταπτυχιακά κλπ. που συνδέονται άμεσα με τις ανάγκες στην αγορά εργασίας .

Τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά και να βοηθήσουν στη βελτίωση των Δημοσίων πανεπιστημίων, ενώ θα μείωναν και την εκπαιδευτική μετανάστευση πολλών νέων και την απώλεια συναλλάγματος. Όμως δεν επιτρέπεται η λειτουργία τους στη χώρα μας …και αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη λειτουργία πλήθους κολλεγίων που αναγνωρίζονται αργά ή γρήγορα ως παραρτήματα ξένων Πανεπιστημίων. Κλπ.

Τα προβλήματα αυτά συζητήθηκαν στη Βουλή πριν από 25 χρόνια ( υπήρχαν και από αρκετά χρόνια πριν από τη συζήτηση ) σε σχετική επερώτηση του σημερινού Αντιπροέδρου της Βουλής Κου Νικήτα Κακλαμάνη , πλην όμως εξακολουθούν να υπάρχουν και σήμερα.. μάλλον εντονότερα .