| Για μια νέα εποχή, στην οποία οι σπουδές «δεν αντιστοιχούν αποκλειστικά σε ένα επάγγελμα», μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, ο ερευνητής και σύμβουλος σταδιοδρομίας Στρατής Στρατηγάκης, αναφερόμενος αφενός στις αλλαγές που έχουν σχέση με την εισαγωγή των σπουδαστών της δεύτερης και της τρίτης τάξης του Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφετέρου στον εργασιακό στίβο του μέλλοντος.

“Πριν από 30 χρόνια, όταν κάποιος σπούδαζε μαθηματικός, κατά 90% γινόταν καθηγητής, τώρα το ποσοστό αυτό είναι κάτω από 50%”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ.Στρατηγάκης, που σε ό,τι αφορά την ελληνική πραγματικότητα τόνισε πως πλέον υπάρχει “ένα τελείως καινούργιο μηχανογραφικό για τα παιδιά που δίνουν φέτος εξετάσεις και ένα τελείως καινούργιο σύστημα για τα παιδιά που φοιτούν τώρα στη Β’ Λυκείου”.

«Γενικότερα, σε κάθε σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μπαίνει ένας “κόφτης”, όχι από κακία, αλλά επειδή δεν υπάρχουν χρήματα για να σπουδάσουν όλοι» ανέφερε ο κ.Στρατηγάκης που τόνισε πως σε κάθε περίπτωση στην Ελλάδα “έχουμε ένα ποσοστό επιτυχίας στα πανεπιστήμια περίπου στο 75%, που είναι από τα μεγαλύτερα στον κόσμο”.

Συμπλήρωσε δε πως στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα τα “περισσότερα παιδιά σπουδάζουν, απλά δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν”. Αυτή τη στιγμή, σημείωσε, τα παιδιά “επιλέγουν σπουδές και όχι επάγγελμα”, μια διαδικασία που φαίνεται πως, σύμφωνα με τον Έλληνα ειδικό, λειτουργεί και απελευθερωτικά: “Το τι επάγγελμα θα κάνουν, θα το δουν στο μέλλον, από τη στιγμή λοιπόν που επιλέγουν σπουδές και φεύγει το άγχος του επαγγέλματος, τα πράγματα είναι λίγο πιο ήπια…” τόνισε ο κ.Στρατηγάκης.

Δείτε τις τελευταίες από την Ελλάδα για την Παιδεία και τα νέα της επικαιρότητας στο

Τι ισχύει για τις φετινές εξετάσεις εισαγωγής

“Φέτος έχουμε μια πολύ μεγάλη αλλαγή, που είναι η κατάργηση των και η αντικατάσταση τους από πανεπιστημιακά τμήματα. Τα παιδιά θα δουν έναν τελείως διαφορετικό χάρτη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ένα μηχανογραφικό που δεν θα έχει καμία σχέση με εκείνο από τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό σημαίνει πως χρειάζεται προσοχή και μελέτη, για να δουν τα καινούργια πράγματα και κατά πόσον αποτελούν για αυτά ενδιαφέρουσες προτάσεις ή όχι” τόνισε ο κ.Στρατηγάκης, που εξήγησε πως οι αλλαγές της επόμενης διαδικασίας για τα παιδιά που σήμερα φοιτούν στη δεύτερη τάξη του Λυκείου οδηγούν σε “ένα τελείως καινούργιο σύστημα το οποίο υπόσχεται και κάποιες θέσεις ελεύθερης πρόσβασης, να μπαίνουν δηλαδή (σ.σ σε σχολές) παιδιά τα οποία δε θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, μόνο με το απολυτήριο λυκείου”.

Το

Περιγράφοντας το νέο σύστημα, ο κ.Στρατηγάκης μάς περνά στο μέλλον μέσα από ένα μικρό ταξίδι στο πρόσφατο παρελθόν. “Μοιάζει πάρα πολύ με τις δέσμες, έχει τέσσερις ομάδες προσανατολισμού και τέσσερα πεδία και τρεις καινοτομίες” τόνισε ο Έλληνας ερευνητής που μίλησε για τρεις καινοτομίες. Ως πρώτη καινοτομία περιέγραψε το ότι τα παιδιά “θα διδάσκονται στο σχολείο τα μαθήματα που θα εξετάζονται στις πανελλήνιες, άρα δεν θα βαριούνται”.

Σχολίασε δε πως αυτή τη στιγμή τα παιδιά εξετάζονται στο σχολείο για πάρα πολλά μαθήματα, τα οποία δεν τα δίνουν στις πανελλήνιες και “δεν έχουν κανέναν ενδιαφέρον, αφού όλη τους η προσοχή είναι στραμμένη στις εξετάσεις”.

Σε αυτό το πλαίσιο πάντως, ο κ.Στρατηγάκης σχολίασε ως αρνητικό στοιχείο το ότι “όταν το παιδί θα κάνει π.χ έξι ώρες την εβδομάδα μαθηματικά, φυσική, λογοτεχνία κ.ο.κ, το πρόγραμμα είναι βαρύ”. Εξήγησε δε, πως ο υπουργός Παιδείας είπε ότι δεν θα διπλασιαστεί η ύλη, όταν ένα μάθημα πάει από τις τρεις ώρες στις έξι. Η διεύρυνση της ύλης πάντως, σύμφωνα με τον κ.Στρατηγάκη, έχει ως θετικό στοιχείο το ότι τα παιδιά “μέχρι σήμερα έμπαιναν στο πανεπιστήμιο και δεν είχαν πολλές φορές τις γνώσεις για να ανταποκριθούν μέσα σε αυτό” καθώς, όπως είπε, “κάποιοι υπουργοί στο παρελθόν είχαν μπει στη λογική της μείωσης της ύλης”. Η τρίτη τάξη του γίνεται πλέον “προπαρασκευαστικό στάδιο για τις “.

Έτερη καινοτομία του νέου συστήματος σύμφωνα με τον κ.Στρατηγάκη είναι η ελεύθερη εισαγωγή μόνο με το βαθμό του πτυχίου σε κάποιες σχολές. “Η πρόταση του υπουργείου είναι τα παιδιά να δηλώνουν μέχρι δέκα σχολές. Έτσι, αν μια σχολή δεν την έχουν δηλώσει κάποια παιδιά, ή την έχουν δηλώσει λιγότεροι από όσες είναι οι θέσεις, τα παιδιά θα μπορούν να μπουν στη σχολή χωρίς εξετάσεις”, εξήγησε ο Έλληνας σύμβουλος σταδιοδρομίας.

“Εκτίμηση προσωπική είναι πως το δέκα είναι πολύ μεγάλος αριθμός και θα πρέπει να μπει ένας κόφτης κάπου στο τρία ή τέσσερα για να έχει νόημα αυτή η εντελώς νέα διαδικασία” σχολίασε. Ως τρίτη καινοτομία του νέου συστήματος, ο κ.Στρατηγάκης χαρακτήρισε την “προσπάθεια το απολυτήριο λυκείου να αποκτήσει νόημα”. Όπως τόνισε σήμερα “ένας μαθητής της 3ης Λυκείου μπορεί να αποκτήσει το απολυτήριο απλά και μόνο με την παρουσία του”.