Ενδοσχολικού τύπου εξετάσεις, που θα οργανώνονται στο τέλος του δευτέρου τετραμήνου με ευθύνη του υπουργείου Παιδείας, σε τέσσερα μαθήματα, με περιορισμό της εξεταζόμενης ύλης, ενώ θα μετρούν και οι ενδοσχολικοί βαθμοί. Αυτή είναι η πρόταση που προκρίνεται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας για το νέο εξεταστικό σύστημα εισαγωγής.

Απόστολος Λακασάς

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το περίγραμμα της νέας δομής του Λυκείου έχει αποφασισθεί, ωστόσο ο γρίφος για το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας είναι η διατήρηση του αδιάβλητου και δίκαιου της διαδικασίας επιλογής σε συνδυασμό με τη δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση των . Ωστόσο, καθώς δεν είναι εφικτή η απουσία κάποιου είδους εξετάσεων, το υπουργείο Παιδείας μετατοπίζει το ενδιαφέρον του στον στόχο του περιορισμού του άγχους των μαθητών και της φροντιστηριακής εκπαίδευσης. Πρόκειται και για επικοινωνιακού τύπου χειρισμού της… αλλαγής πλεύσης που καλείται να κάνει η κυβέρνηση.

«Αναβάθμιση του Λυκείου»

Στο ίδιο πλαίσιο, άλλωστε, είναι χαρακτηριστικό ότι το τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για «αναβάθμιση και ενίσχυση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου», αλλά σχετικοποιεί τους στόχους του κόμματος και δεν θέτει χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους, καθώς προσθέτει «ώστε το Λύκειο να αποκτήσει, όσο είναι εφικτό, την αυτοτέλειά του και το απολυτήριο να ανακτήσει το κύρος του, ώστε αυτό με τη σειρά του να οδηγήσει μελλοντικά στον στόχο της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Συγκεκριμένα, τα σχέδια του υπουργείου έχουν περιγραφεί από την πρόταση που έχει παρουσιάσει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ετσι, ο όγκος της σχολικής ύλης θα περιοριστεί και οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου θα έχουν λιγότερα μαθήματα, τα οποία θα διδάσκονται σε περισσότερες ώρες. Οι μαθητές θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα: στη Γλώσσα, σε δύο μαθήματα προσανατολισμού με βάση την κατεύθυνση σπουδών (π.χ. Μαθηματικά και Φυσική ή Αρχαία και Ιστορία) και σε ακόμη ένα μάθημα επιλογής τους (π.χ. Βιολογία), το οποίο θα τους επιτρέπει να διευρύνουν το πεδίο των σχολών στις οποίες θα μπορούν να εισαχθούν. Προκρίνεται να υπάρχουν δύο κατευθύνσεις σπουδών –η θεωρητική και η θετική–, ενώ μάλλον δεν θα υπάρχει οικονομική κατεύθυνση.

Για το εθνικό απολυτήριο θα μετρούν οι βαθμοί του πρώτου τετραμήνου οι οποίοι θα προκύπτουν και μέσω εργασιών των μαθητών, και εύλογα οι βαθμοί του δευτέρου τετραμήνου, οι οποίοι θα προκύπτουν από πανελλαδικές εξετάσεις στα τέσσερα μαθήματα.

Η βαρύτητα των βαθμών

Ωστόσο, για τη διαμόρφωση των μονάδων πρόσβασης στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ θα έχουν μεγαλύτερη βαρύτητα οι βαθμοί του δευτέρου τετραμήνου (δηλαδή της πανελλαδικής εξέτασης), χωρίς να έχει προσδιοριστεί το ποσοστό βαρύτητας μεταξύ των γραπτών του πρώτου και του δευτέρου τετραμήνου, αλλά με σημείο εκκίνησης το 80-20 υπέρ των Πανελλαδικών. Εξετάζεται εάν οι βαθμοί στα τρία μαθήματα θα πολλαπλασιάζονται με συντελεστή για τις συνολικές μονάδες κάθε υποψηφίου.

Η εισαγωγή των υποψηφίων στα ΑΕΙ θα γίνεται σε σχολές. Ωστόσο, μελετάται πώς θα υλοποιηθεί ο διαχωρισμός των φοιτητών οι οποίοι θα έχουν εισαχθεί σε σχολή και όχι σε τμήμα, όπως τώρα.

Από την άλλη, σύμφωνα με πληροφορίες, από τα σχέδια που μελετώνται έχει αποκλειστεί η περίπτωση οι εξετάσεις να διενεργούνται ανά περιφέρεια, καθώς κάτι τέτοιο αντιβαίνει στην επιταγή της ίσης μεταχείρισης των υποψηφίων. Επίσης, έχει αποκλειστεί η επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, με θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας, η οποία άλλωστε –μετά και τις αντιδράσεις της ΟΛΜΕ– καταργήθηκε επί υπουργίας Μπαλτά.

Εφαρμογή από το 2019-20

Με τη νέα δομή Λυκείου και το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ που προκρίνει το υπουργείο Παιδείας, ουσιαστικά υιοθετείται η φιλοσοφία του International Baccalaureate, ενώ οι σημερινές Πανελλαδικές Εξετάσεις θα καταργηθούν. Η πρώτη εφαρμογή του νέου συστήματος θα γίνει το 2019-20, όταν οι μαθητές της Α΄ Λυκείου του επόμενου σχολικού έτους 2017-18 θα φοιτούν στην Γ΄ Λυκείου.

Ουσιαστικά, η Γ΄ Λυκείου θα μετατραπεί σε ένα «σοβαρό κρατικό φροντιστήριο», όπως ανέφερε στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, ενώ σχεδιάζεται οι μαθητές να διδάσκονται στις δύο τάξεις του Λυκείου και μαθήματα επιλογής (για παράδειγμα, ξένη γλώσσα και πληροφορική), στα οποία θα μπορούν να λάβουν πιστοποίηση.

Στόχος επίσης του υπουργείου Παιδείας είναι να ενισχυθεί και η μεταλυκειακή επαγγελματική εκπαίδευση, με τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης που θα δημιουργήσουν τα πανεπιστήμια.

Τελευταία νέα για