Άρωμα Ελλάδας… στο Παρίσι

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔28/05/2018 - 17:56 | Author: Ρούσσου Ασημίνα

Πρωτοβουλία του Υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου για την εξωστρέφεια την ελληνικών Πανεπιστημίων – Τις προτεραιότητες του Υπουργείου Παιδείας για την ενίσχυση και την εξωστρέφεια των ελληνικών Πανεπιστημίων παρουσίασε από το Παρίσι ο Υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, στο πλαίσιο της Υπουργικής Διάσκεψης για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ).

Με πρωτοβουλία της γαλλικής Προεδρίας και με τη συμμετοχή πάνω από 60 υπουργών Παιδείας και εκπροσώπων διεθνών οργανισμών, αντικείμενο της διάσκεψης ήταν το άνοιγμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, τα δικαιώματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, η φοιτητοκεντρική μάθηση και η αρτιότερη παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών.

Η ελληνική παρουσία άφησε το στίγμα της στο Παρίσι όχι μόνο με το βλέμμα στραμμένο στη περαιτέρω συνεργασία των ελληνικών πανεπιστημίων με Πανεπιστήμια του εξωτερικού και την προσέλκυση φοιτητών στη χώρα μας. Αντίθετα, έθεσε επί τάπητος ζητήματα που συζητήθηκαν επιδερμικά ή και καθόλου στη Διάσκεψη.

Μιλώντας στη συνεδρία με θέμα την «Τριτοβάθμια εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη», παρουσία των ομολόγων του από τη Γερμανία, την Ολλανδία, τη Μεγάλη Βρετανία και άλλων χωρών, ο Κώστας Γαβρόγλου έθιξε ουσιώδη ζητήματα, όπως εκείνα της εκπαίδευσης ως δημόσιου αγαθού, της δημόσιας χρηματοδότησης, των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, αλλά και της στήριξης των ευάλωτων ομάδων, των προσφύγων και των μεταναστών. Σύμφωνα με πληροφορίες, την παρέμβαση Γαβρόγλου για τους πρόσφυγες συνεχάρη ο υπεύθυνος εκπαίδευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης αλλά και ο πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Magna Carta, οργανισμός ο οποίος δραστηριοποιείται για τις ελευθερίες των πανεπιστημιακών διεθνώς. Υπενθυμίζεται ότι το Παρατηρητήριο Magna Carta συνέβαλε αποφασιστικά ώστε στην έκθεση του 2018 για τον Ευρωπαϊκό Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης να καταδικάζονται οι χώρες (βλ. Τουρκία) που καταπατούν τις θεμελιώδεις ελευθερίες και αξίες.

Στην ατζέντα του Υπουργού Παιδείας περιλαμβάνονταν και συνεδρίες που αφορούσαν τόσο το διπλασιασμό του αριθμού των φοιτητών που θα λαμβάνουν χορηγίες ERASMUS και τη δημιουργία υπέρ-πανευρωπαϊκών πανεπιστημίων αποτελούμενα από πέντε έως έξι διαφορετικών χωρών, όσο και συζητήσεις για τα εργασιακά δικαιώματα παρουσία συνδικαλιστών Πανεπιστημιακών από πολλές χώρες όπως τη Μεγάλη Βρετανία, την Ουγγαρία και τη Σουηδία.
Σημαντικές επαφές στο Παρίσι

Στο περιθώριο της διάσκεψης, ιδιαίτερη σημασία έδωσε η ελληνική αντιπροσωπεία σε συναντήσεις με υπουργούς και συνεργάτες άλλων χωρών, όπως εκείνης της Κύπρου, της Βρετανίας, της Ρωσίας, της Ρουμανίας.

Μέλη της ελληνικής ομάδας ήταν τόσο σύμβουλοι του Υπουργού όσο και μέλη της ομάδας που εκπόνησε τη μελέτη του ΟΟΣΑ που κατατέθηκε παρουσιάστηκε στις 19 Απρίλιου στην Αθήνα: ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Γιώργος Αγγελόπουλος, η Αναπληρώτρια καθηγήτρια της Νομικής Σχολής Α.Π.Θ./ Προέδρος Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης Ιφιγένεια Καμτσίδου, ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής Ερρίκος Χάιμ Βεντούρας, ο Πρόεδρος του Erasmus Student Network Greece Κωστής Γιαννίδης και ο Καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών Παντελής Κυπριανός.
Πρόσκληση στην Αθήνα των Υπουργών Γαλλίας – Πορτογαλίας

Στον απόηχο των συνομιλιών των τριών Υπουργών Παιδείας στο Παρίσι με επίκεντρο τις πολυμερείς συνεργασίες, να επισκεφθούν την Αθήνα κάλεσε τους ομολόγους του από την Γαλλία και την Πορτογαλία ο Κώστας Γαβρόγλου. Η πρόσκληση έγινε, σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Παιδείας, όχι μόνο στο πλαίσιο της περαιτέρω συνεργασίας των ελληνικών πανεπιστημίων με τα ευρωπαϊκά, αλλά εντάσσεται στην συνολικότερη προσπάθεια για την δυναμική παρέμβαση της Ελλάδας στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης.

Άλλωστε, στη συνάντηση του Υπουργού Παιδείας με τη Γαλλίδα υπουργό Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Έρευνας και Καινοτομίας καθηγήτρια Φρεντερίκ Βιντάλ, συζητήθηκε η στενότερη συνεργασία των πανεπιστημίων με τη μορφή «συνδεδεμένων πανεπιστημίων (Joint Universities). Οι δύο Υπουργοί συμφώνησαν ότι με αυτό τον τρόπο τα ιδρύματα στην Ευρώπη θα έρθουν πιο κοντά με την προϋπόθεση πως οι ροές προσωπικού και φοιτητών θα είναι συνεχείς και ότι η διδασκαλία και η έρευνα θα είναι δίγλωσση. Πάντως, πέρα από την έρευνα, ο Κώστας Γαβρόγλου έδωσε έμφαση και στην ανάπτυξη των ανθρωπιστικών σπουδών, ενώ εισηγήθηκε το κείμενο των Υπουργών να συμπεριλάβει και την απεξάρτηση των ΑΕΙ από κάθε είδους ισχύος «και ότι το ζητούμενο είναι εναρμόνιση και όχι η ομογενοποίηση».
Κομβικός ο ρόλος της ανώτατης εκπαίδευσης στην αναπτυξιακή ανασυγκρότηση

Την ανάγκη επιτάχυνσης των πρωτοβουλιών και των συνεργειών που θα ενισχύσουν την εκπαίδευση, την έρευνα και την καινοτομία, στάθηκε μιλώντας στην προπαρασκευαστική σύσκεψη των Υπουργών Παιδείας της Ε.Ε. η υφυπουργός Μερόπη Τζούφη, σημειώνοντας πως το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας εργάζεται για τη διαμόρφωση του Ενιαίου Χώρου της Ανώτατης Εκπαίδευσης & Έρευνας. Παράλληλα, χαρακτήρισε κομβικό το ρόλο που παίζει η ανώτατη εκπαίδευση για την αναπτυξιακή ανασυγκρότηση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και τις κοινωνικό-οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα.

Loading...
  • europalso

    ideascentral