Οι διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς “καλούν” το υπουργείο να παρουσιάσει εκ νέου ένα σχέδιο για την Παιδεία και ανοίγουν την πόρτα για συζήτηση στο ωράριο των εκπαιδευτικών, τις συγχωνεύσεις σχολείων, την αποκομματικοποίηση των επιλογών στελεχών.

Βάσει μνημονιακών υποχρεώσεων, το υπουργείο Παιδείας καλείται να ακολουθήσει τις συστάσεις του ΟΟΣΑ, όπως θα προκύψουν από την τελική έκθεση που θα παρουσιαστεί τον Απρίλιο του 2018, ενώ μέσα στον Ιανουάριο αναμένεται ένα προσχέδιο. Ήδη η νομοθέτηση που αναμένεται έπειτα από το κλείσιμο της συμφωνίας με τους θεσμούς προϋποθέτει:

30ωρο υποχρεωτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς. Όσο κι αν προσπαθεί ο κ. Γαβρόγλου να πείσει ότι ορίζεται ήδη από το νόμο του 1985, η καταγραφή εκ νέου ως “υποχρεωτικής παρουσίας” αλλάζει το καθεστώς, σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς. Ο υπουργός Παιδείας υποστηρίζει ότι τίποτα δεν αλλάζει, όμως οι εκπαιδευτικοί σημειώνουν ότι όχι μόνο αποτελεί ένα τιμωρητικό μέτρο, αλλά ανοίγει παράθυρο για την αύξηση του ωραρίου. Παράλληλα χάνεται και η ώρα σίτισης ως διδακτική, που είχε θεσπίσει μόλις πριν από ένα χρόνο ο υπουργός Παιδείας.

Κριτήρια για συγχωνεύσεις σχολείων. Σύμφωνα με τη νέα συμφωνία θα πρέπει να γίνουν συγχωνεύσεις από το νέο σχολικό έτος (2018 – 2019) και να οριστούν τα κριτήρια. Πηγές του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής σημειώνουν ότι δεν είναι τα ολιγοθέσια αυτά που θα πληγούν αλλά σχολεία σε περιοχές αστικών κέντρων με μικρό αριθμό μαθητών. Η συμφωνία μπορεί να ανοίξει το δρόμο για πολυδύναμα συγκροτήματα με πολλούς μαθητές και, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, αυτό είναι πολύ πιθανόν να οδηγήσει στο να χαθεί “το σχολείο της γειτονιάς”, που ειδικά για τους μαθητές των δημοτικών θα είναι μια δυσμενής εξέλιξη.

ΑΣΕΠ. Την αποκομματικοποίηση οποιασδήποτε διαδικασίας επιλογής στελεχών προωθούν οι θεσμοί και πρώτο βήμα σε αυτό θα είναι η συμμετοχή ενός εκπροσώπου του ΑΣΕΠ στα συμβούλια επιλογής. Μένει να δούμε τη νομοθετική ρύθμιση του Κώστα Γαβρόγλου και ποιους θα περιλαμβάνει. Είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιμετωπιστεί η περίπτωση των περιφερειακών διευθυντών Εκπαίδευσης που ορίζονται από τον υπουργό Παιδείας.