Δεκτό κατά πλειοψηφία έγινε, επί τον άρθρων και στο σύνολό του, το του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κατά την δεύτερη ανάγνωσή του.

«Παρά τις αιχμές ρητορικού χαρακτήρα, δεν επισκιάστηκαν τα χαρακτηριστικά του », σχολίασε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, «χαρακτηριστικά που κινούνται σε τρεις άξονες: την κοινωνική διάσταση, τη δημοκρατική διάσταση και την πρόθεση να καθιερώσει ακαδημαϊκούς κανόνες, σε ένα τοπία που το υπάρχον θεσμικό καθεστώς απορρύθμισε σε σημαντικό βαθμό».

Στην ομιλία του, ο κ. Γαβρόγλου υπερασπίστηκε για μία ακόμη φορά τις διατάξεις που αφορούν στα , λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η απαλλαγή από τα δίδακτρα ή τα τέλη εγγραφής «δεν είναι μέτρο φιλανθρωπίας, αλλά ανοίγματος των πανεπιστημίων σε όσους δεν μπόρεσαν να είναι μέρος της διαδικασίας των ΠΜΣ» και ότι, η ρύθμιση αναφορικά με τους μισθούς των καθηγητών «είναι θέμα ισοτιμίας στα πανεπιστήμια».

Ο υπουργός επανέλαβε ότι τα περιφερειακά συμβούλια δεν αντικαθιστούν τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, και ότι τα ΣΙ καταργούνται και αναφορικά με το αίτημα εξομοίωσης των πτυχίων των 5ετών σπουδών με master τόνισε ότι «αναγνωρίζεται η ακαδημαϊκή ισοτιμία». «Η μοριοδότηση ή το βαθμολογικό, προφανώς να γίνει. Δεν μπορεί όμως να έχει μισθολογικές επιπτώσεις», αποσαφήνισε.

Εξάλλου, ο υπουργός ανακοίνωσε και ορισμένες νομοτεχνικές βελτιώσεις, η πιο σημαντική εκ των οποίων αφορά τους ΕΛΚΕ. «Πρέπει να αναγνωριστεί ότι κάναμε τεράστια βήματα. Χθες το βράδυ συναντηθήκαμε και με τον κ. Τσακαλώτο, και με εκπροσώπους των Πρυτάνεων και καταλήξαμε το 30% των αποθεματικών που πάει στον προϋπολογισμό να γίνει 25%», δήλωσε. Ακόμη, μεταξύ των νομοτεχνικών βελτιώσεων περιλαμβάνεται ρύθμιση που δίνει παράταση στις συμβάσεις των συμβασιούχων του Ανοικτού Πανεπιστημίου, μέχρι τον Απρίλιο, ώστε να πραγματοποιηθεί διαγωνισμός, μέσω ΑΣΕΠ.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, από την πλευρά της αντιπολίτευσης, διατυπώθηκαν για μια ακόμη φορά επιφυλάξεις και παρατηρήσεις. Ενδεικτικά, η βουλευτής ΝΔ και τομεάρχης Παιδείας, Νίκη ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου διατρέχεται από «προχειρότητα, οπισθοδρόμηση, υπερ-ρύθμιση και υπερσυγκέντρωση αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του υπουργού». «Προσπαθείτε απεγνωσμένα να φτιάξετε ένα αίσθημα συναίνεσης. Η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι απέναντί σας», συμπλήρωσε η κ. Κεραμέως, ενώ, από τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος επανέλαβε τις αντιρρήσεις σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν το άσυλο, τη φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση των πανεπιστημίων («να συμμετεχουν, όχι όμως να συνδιοικούν», είπε χαρακτηριστικά), την «υποβάθμιση του ρόλου της ΑΔΙΠ» και χαρακτήρισε «άυλο τίτλο» το μεταπτυχιακό των 5ετών σπουδών, αφού «δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί τοις πράγμασι».

Βασικά σημεία της ομιλίας του Κ.Γαβρόγλου στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

Σε βασικά σημεία του , αναφέρθηκε ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Στην ομιλία του ο Υπουργός έθεσε τους τρεις άξονες του σχεδίου νόμου που είναι η κοινωνική διάσταση, η δημοκρατική διάσταση και η καθιέρωση ακαδημαϊκών κανόνων σε ένα τοπίο που έχει απορρυθμιστεί σε επικίνδυνο βαθμό. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός ανέφερε:

Για τα ξενόγλωσσα τμήματα προπτυχιακών σπουδών

«Έγινε μια τεράστια σπέκουλα, ότι είμαστε εμμονικοί. Να δούμε τι λέει ο νόμος, γιατί δεν υπάρχει κανένας λόγος να βγάζουμε κορώνες.

Πρώτον, συνεχίζει να υπάρχει η διάταξη που λέει ότι μπορούν να ιδρυθούν ξενόγλωσσα τμήματα. Το λέει ο νόμος αυτό.

Δεύτερον, υπάρχει δυνατότητα συνεννόησης, συμβάσεων με το Διεθνές Πανεπιστήμιο, που μπορούν να την κάνουν Τμήματα ή Κοσμητείες για Προγράμματα Σπουδών. Υπάρχει  δυνατότητα, στον νόμο πάλι, να διαμορφωθούν ξενόγλωσσα μαθήματα εντός του προγράμματος, για να διευκολύνουμε το Erasmus.

Υπάρχει, λοιπόν, μία προσπάθεια για πάμε ένα βήμα εμπρός στο θέμα των ξενόγλωσσων με δεδομένες τις δυσκολίες που έχει αυτό το θέμα κυρίως λόγω του χαρακτήρα των πτυχίων. Προσέξτε, όμως, κάτι που έχει γίνει στον τόπο μας επανειλημμένως. Δεν ξέρω αν ξέρετε ότι στο τέλος του 16ου αι., όταν πήγαιναν φοιτητές από των Οθωμανική Αυτοκρατορία στη Γαλλία και έπαιρναν ένα πτυχίο, υπήρχε μια σφραγίδα πάνω στο πτυχίο που έλεγε «bon pour l’ Orient», δηλαδή «καλό για την Ανατολή». Αυτό ως έκφραση καθιερώθηκε και για τα δεύτερης διαλογής προϊόντα που έκαναν εξαγωγή στην Ανατολή. Άρχισε όμως από τα πτυχία. Να μην πάμε σε μια λογική μέσα στο άγχος να βρεθούν χρήματα κλπ. κλπ., και τα προγράμματα ποιοτικά καταλήξουν έτσι. Γιατί έχουμε μια τέτοια τάση στην κοινωνία μας επειδή προσπαθούμε να βρούμε μια λύση για σύνθετα προβλήματα.

Το θέμα των ξενόγλωσσων είναι πολύ σοβαρό. Πρέπει να μελετηθεί, πρέπει να διαφυλαχθεί και νομίζω ότι έχουμε κάνει αυτά τα βήματα και είμαστε ανοιχτοί να δούμε και άλλες προτάσεις».

Για τους ΕΛΚΕ

«Πρέπει να αναγνωριστεί ότι κάναμε τεράστια βήματα. Χθες το βράδυ συναντηθήκαμε και με τον κ. Τσακαλώτο, και με εκπροσώπους των Πρυτάνεων και καταλήξαμε το 30% των αποθεματικών που πάει στον προϋπολογισμό να γίνει 25%».

Για τη ρύθμιση των οφειλών πανεπιστημιακών

«Υπάρχει στον νόμο η υποχρέωση κάποιου που εργάζεται έξω και έχει ένα εισόδημα, να δίνει ένα ποσοστό στο Πανεπιστήμιο. Ένας αριθμός ατόμων για κάποιους λόγους δεν μπόρεσε να δώσει αυτό το ποσό. Θα το καταθέσουμε ως τροπολογία να υπάρχουν ευνοϊκές δόσεις για να δοθούν. Δεν είναι όμως δυνατόν ένα ποσοστό των πανεπιστημιακών να το έχει δώσει και να είναι εντάξει με τις οφειλές του και άλλοι να θέλουν απαλλαγή. Δεν γίνεται αυτό και γι’ αυτό τον λόγο θα υπάρχουν οι δόσεις».

Για τις αποδοχές επισκεπτών καθηγητών

«Η Κοινή Υπουργική Απόφαση που θα καθορίζει τον μισθό των επισκεπτών καθηγητών, μετά τη συζήτηση με τον κ. Τσακαλώτο, είπαμε να καταργηθεί και να αποφασίζουν τα Πανεπιστήμια. Αν αυτό ήταν το κριτήριο του υπερσυγκεντρωτισμού, βλέπετε ότι εξαλείφεται».

Για τα master στους 5ετείς κύκλους σπουδών

«Δεκαετίες τώρα πάρα πολλοί, κυρίως οι απόφοιτοι των πολυτεχνικών σχολών, ζητούσαν να εξομοιωθούν τα πτυχία τους με master. Εμείς αναγνωρίζουμε την ακαδημαϊκή αυτή ισοτιμία που γίνεται και στην Ευρώπη. Η μοριοδότηση ή το βαθμολογικό, προφανώς να γίνει. Δεν μπορεί όμως να έχει μισθολογικές επιπτώσεις. Θέλουμε να είμαστε σαφείς σε αυτό. Την συνεννόηση την έχουμε κάνει με το ΤΕΕ, έχει γίνει και στη σύνοδο των πρυτάνεων με σαφήνεια και αυτό που λέμε εμείς είναι ότι αμέσως μετά πρέπει να αρχίσει μια συζήτηση για τα επαγγελματικά δικαιώματα και των αποφοίτων των ΤΕΙ. Υπάρχει ένα θέμα με τα επαγγελματικά δικαιώματα και εμείς για πρώτη φορά έχουμε βάλει μπροστά τις διαδικασίες που πιστεύουμε ότι θα ευοδωθούν. Αν διαφωνείτε, να πείτε με τι θέλετε να αντικατασταθούν και όχι απλώς να τις καταγγείλετε. Να πείτε τι θέλετε να γίνει για ένα πρόβλημα που εμείς το κληρονομήσαμε. Τριανταπέντε χρόνια κοινωνικό δηλητήριο για τους αποφοίτους των ΤΕΙ και τους αποφοίτους κυρίως των Μηχανικών. Και σε αυτό ζητάμε τη συνδρομή όλων και όχι την καταγγελία. Να είμαστε μαζί γιατί αν δεν είμαστε μαζί σημαίνει ότι δεν θέλετε να το λύσετε».

Ο Υπουργός, ζήτησε από την αντιπολίτευση να διατυπώσει συγκεκριμένες θέσεις για μια σειρά θεμάτων σημειώνοντας ότι οι περισσότερες αιχμές επί του σχεδίου νόμου είναι «ρητορικού χαρακτήρα» και ότι «πολλά κόμματα και θεσμοί δεν φάνηκαν ικανοί να προστατεύσουν την Ανώτατη Εκπαίδευση από την απορρύθμιση και να δεχθούν ότι υπάρχουν παθογένειες».

Συγκεκριμένα, έθεσε τα εξής:

«Τι λέει η αντιπολίτευση; Λέει ότι υπάρχουν κάποια προβληματάκια αλλά ας μην αλλάξουμε τίποτα στα μεταπτυχιακά. Υπάρχουν κάτι προβληματάκια αλλά ας μην αλλάξουμε τίποτα στη Διοίκηση. Ακριβώς αυτό. Δεν ξέρω ακόμη, μετά από τόσο καιρό, τι πρόταση κάνετε. Εάν δεν είμαι δίκαιος ακολουθώ εσάς, μάλλον.

Λέτε ότι ως προς τους νέους θεσμούς, τα Περιφερειακά Συμβούλια, τα Διετή, ότι υπάρχουν ασάφειες. Δυόμιση μήνες, όσο το συζητάμε δεν έχω ακούσει που ακριβώς. Γιατί αν όντως υπάρχουν ασάφειες εγώ σας λέω πρώτος, ότι είναι δύο νέοι θεσμοί, σίγουρα θα υπάρχουν προβλήματα, λειτουργούν και εδώ είμαστε όλοι να το αλλάξουμε. Για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και Ανθρώπινου Δυναμικού πάλι μια άρνηση.

Λέτε να πληρώνουν όλοι δίδακτρα, ανεξάρτητα της οικονομικής τους θέσης. Οι υποτροφίες, να σας υπενθυμίσω, δεν είναι υποτροφίες για κοινωνικούς λόγους, είναι υποτροφίες για ακαδημαϊκούς λόγους. Για το κοινωνικό συζητάμε τώρα. Άρα, ούτε και εδώ να αλλάξει τίποτα.

Λέτε οι καθηγητές να πληρώνονται έξτρα, μέχρι το 100% του μισθού τους. Οι νέοι επιστήμονες; Οι νέοι επιστήμονες, οι οποίοι είναι φοιτητές αυτών των καθηγητών, δικοί μας είναι. Δεν μας ήρθαν από το πουθενά. Αυτοί τι θα κάνουν; Αυτοί δεν έχουν μισθό, αυτοί έχουν μηδέν μισθό. Εκεί να είναι κλειστά τα Πανεπιστήμια; Και εδώ τίποτα.

Και μετά απ’ όλα αυτά εμείς είμαστε οι οπισθοδρομικοί; Μου κάνει εντύπωση. Στα καλά καθούμενα η ρετσινιά του οπισθοδρομικού, του εμμονικού, του πάμε πίσω στο ‘80 είναι μία κατηγορία προς την Κυβέρνηση χωρίς η Αντιπολίτευση να πει «ορίστε τι προτείνουμε σε αυτό το πράγμα το οποίο είναι μία κοινωνική πολιτική».

Εμείς λέμε καταργούμε τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, αν υπάρχει κάποιος που τα υπερασπίζεται θέλουμε να το δηλώσει εδώ μέσα. Γιατί με τη σιωπή δεν κάνουμε δουλειά. Λοιπόν, τα υπερασπιζόμαστε; Βεβαίως, το δέχομαι, είναι μία άλλη άποψη και τη σέβομαι. Θέλουμε να καταργηθούν; Να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Αλλά να μην είναι δια της σιωπής και να είναι ένα ακόμα πράγμα για το οποίο κατηγορούμαστε.

Υπερασπίζεται κανείς την εκλογή των Πρυτάνεων όπως γίνεται σήμερα; Ναι ή όχι; Γιατί εδώ ακούω ότι αν δεν είναι αυτό, να πάμε στο προηγούμενο. Αυτό δεν είναι πρόταση!

Σε τι ακριβώς διαφωνούν οι Πρυτάνεις; Ότι στα Μεταπτυχιακά θα παίρνουν το 30% του μισθού τους, για το οποίο με μία τροπολογία από το 20% το πάμε στο 30% . Ή ότι θα υπάρχει επιτροπή στο Υπουργείο, στην οποία θα μετέχουν και οι πρυτάνεις και η οποία το μόνο που θα κάνει είναι να αναπέμπει όποιον παραβιάζει τις αποφάσεις στο ΣτΕ; Δεν διαφωνούν σε αυτά. Ή οι πρυτάνεις διαφωνούν για τους ΕΛΚΕ, για τους οποίους είπανε ότι είναι ένα τεράστιο βήμα το γεγονός ότι στο θέμα των αποθεματικών πήγαμε από το 30% στο 25%. Ή διαφωνούν για τα Περιφερειακά Συμβούλια; Λέτε ότι υπάρχει ασάφεια. Είναι κανείς υπέρ των Συμβουλίων Ιδρυμάτων που καταργούμε; Γιατί αυτό δεν υπάρχει σε καμία ανακοίνωση. Είναι κανείς εναντίον των διετών  δομών; Επίσης δεν υπάρχει σε καμία ανακοίνωση. Είναι κανείς εναντίον της συμμετοχής των φοιτητών; Δεν υπήρξε λέξη για αυτό.

Είναι μόνο δυο σημεία τα οποία τα σεβόμαστε. Είναι το θέμα του ασύλου και της εκλογής των διοικήσεων. Αν σε ένα νομοσχέδιο 170 σελίδων υπάρχουν διαφορές για δυο σοβαρά ζητήματα, αυτό δεν συνιστά μία διαφορά που είναι μετωπική».

Απάντηση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστα Γαβρόγλου, στον Πρόεδρο της Ν.Δ. Κυριάκο Μητσοτάκη

Απαντώντας στις επικρίσεις που διατύπωσε δημόσια ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης, αλλά και οι βουλευτές της Ν.Δ κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, που ψηφίστηκε σήμερα κατά πλειοψηφία επί της αρχής και επί των άρθρων, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, απάντησε:

«Στις 15 Μαΐου πέρασε ο νόμος για την ανάδειξη των διευθυντών σχολείων, σε αυτή τη συνεδρίαση και στην ομιλία του ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης εγκαινίασε την πολιτική της ΝΔ για τα εκπαιδευτικά θέμα. Ένα από αυτά που είπε ήταν να αποσυρθεί το νομοσχέδιο. Και ουδείς τον ακολούθησε. Η λέξη ‘απόσυρση’ δεν υπάρχει σε καμία από τις αποφάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων. Η λέξη ‘απόσυρση’ δεν υπάρχει σε καμία από τις αποφάσεις των Προέδρων των ΤΕΙ. Μέσα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, υπήρξαν 6 πρυτάνεις από τους 18 που ήθελαν την απόσυρση, η Σύνοδος των Πρυτάνεων, όμως, δεν δέχθηκε την απόσυρση. Άρα το αίτημα της απόσυρσης δεν υιοθετήθηκε παρά την ελπίδα του κ. Μητσοτάκη.

Στη συνέχεια χρησιμοποιήθηκαν εκφράσεις που είναι ντροπή για τη Δημοκρατία. Ότι εδώ συντελείται ένα πολιτικό έγκλημα, ότι πάμε στα σκοτεινά χρόνια, ότι καταρρέει η παιδεία. Ποια σκοτεινά χρόνια; Ξέρετε τι σημαίνει ‘σκοτεινά χρόνια’ για τα πανεπιστήμιά μας; Τα λέτε με τόση ευκολία; Πολιτικό έγκλημα ως κριτική για ένα νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση; Να ξέρετε ότι είμαι ήρεμος, συναινετικός αλλά έχω κόκκινες γραμμές. Και οι κόκκινες γραμμές είναι όταν διαταράσσεται, υπονομεύεται ένα κλίμα Δημοκρατίας. Και εκφράσεις όπως ‘πολιτικό έγκλημα’ και ‘πάμε σε σκοτεινά χρόνια’, υπονομεύουν τη Δημοκρατία. Ας μην βιαζόμαστε. Το νομοσχέδιο, θα ψηφιστεί από όλους αυτούς που θεωρούν ότι πάμε την υπόθεση της Παιδείας ένα βήμα μπροστά, με ακαδημαϊκούς κανόνες, για την ενίσχυση της Δημοκρατίας και την επαναφορά της κανονικοποίησης στα Πανεπιστήμια».

Αναφερόμενος στη φιλοσοφία του σχεδίου νόμου και απαντώντας στις σχετικές ερωτήσεις των βουλευτών της αντιπολίτευσης, ο κ. Γαβρόγλου είπε:

«Από την αρχή είπα ότι η γενική φιλοσοφία του νόμου είναι το άνοιγμα στην κοινωνία και οι ακαδημαϊκοί κανόνες. Αυτό επανανοηματοδοτεί το Δημόσιο συνολικά. Ρημάχτηκε το Δημόσιο γιατί υπονομεύτηκαν οι κανόνες. Ως κυβέρνηση κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια να επαναφέρουμε σε μια κανονικότητα και να επανανοηματοδοτήσουμε το Δημόσιο. Ούτε η Δημοκρατία ούτε το άνοιγμα στην κοινωνία δεν μπορούν να γίνουν χωρίς συναινετικούς κανόνες. Όταν αυτό το ακούν άτομα που έχουν μια βαθιά πεποίθηση στον νεοφιλελευθερισμό, τους αποδιοργανώνει. Γιατί το σύστημα του νεοφιλελευθερισμού ακριβώς αυτό δεν θέλει. Αυτό που με εντυπωσίασε είναι η ομιλία του κ. Σταϊκούρα. Ο κ. Σταϊκούρας είναι και πανεπιστημιακός. Υπάρχει μαζί με τον νεοφιλελευθερισμό και η διαμόρφωση ενός νέου δημόσιου λόγου χωρίς επιχειρήματα που σε κάθε τέσσερις κουβέντες πρέπει να μας θυμίζει την αποτελεσματικότητα, την τάξη, το πόσο καλά είναι τα πράγματα σε άλλες χώρες και όχι σε εμάς. Εδώ και έξι μήνες από τα κυρίαρχα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης επαναλαμβάνεται ένας λόγος δίχως επιχειρήματα. Είναι ιδιαίτερα δηλωτικό αυτού του νέου τρόπου συζήτησης στον δημόσιο χώρο, ο οποίος είναι με βάση συνθήματα και κάποιες λέξεις-κλειδιά. Αν διαβάσετε αυτά που λέει ο ΟΟΣΑ και το ΔΝΤ είναι ακριβώς τα ίδια πράγματα. Οπότε ας μην κατηγορείτε εμάς για ιδεοληψίες.

Για τα Μεταπτυχιακά, αυτή τη στιγμή αποφασίζει η ολομέλεια του τμήματος, τα προτείνει στη Σύγκλητο και προχωράνε. Εμείς τι λέμε; Ολομέλεια του τμήματος, μια ομάδα που είναι η Επιτροπή Μεταπτυχιακών σε κάθε Πανεπιστήμιο που θα είναι οι Κοσμήτορες και θα προεδρεύεται από τον Αντιπρύτανη. Αν δεν συμφωνήσει, δικαιολογημένα το στέλνει πίσω. Ξαναπάει μέσα από τις ίδιες διαδικασίες και καταλήγει στη Σύγκλητο. Η Σύγκλητος ελέγχει, το στέλνει στο Υπουργείο και το Υπουργείο βάζει στην επιτροπή που θα φτιάξουμε και στην οποία θα υπάρχουν και Πρυτάνεις. Στο τέλος αυτής της διαδικασίας ο Υπουργός προχωρά στην τυπική έγκριση. Θέλετε να βάλουμε ‘με τη σύμφωνη γνώμη της Επιτροπής’; Να το βάλουμε.

Σας παρακάλεσα να μου πείτε τι εννοείτε όταν λέτε ότι υπάρχουν παθογένειες. Δεν λέτε ποιες είναι οι παθογένειες εδώ και τέσσερις μέρες που μιλάμε. Το 5% μεταπτυχιακών έχει προϋπολογισμό πάνω από 1 εκατ. ευρώ. Μεταπτυχιακά είναι αυτά, δεν είναι ανώνυμες εταιρίες. Όταν έχεις δίδακτρα, λογικό είναι στον προϋπολογισμό που κάνεις να βάλεις ένα κομμάτι από το οποίο να πληρώνεις έξτρα τους διδάσκοντες. Άρα έχεις έναν κουμπαρά από τον οποίο πληρώνονται. Ξέρετε ότι το 6% των μεταπτυχιακών, πληρώνει τους διδάσκοντες από το σύνολο του κουμπαρά; Δηλαδή οι διδάσκοντες παίρνουν το 100% του ποσού που εισπράττεται από το μεταπτυχιακό. Από αυτά, δηλαδή, που υποτίθεται ότι είναι για τα λειτουργικά έξοδα. Δεν σας κάνει εντύπωση ότι τα ακριβότερα μεταπτυχιακά είναι αυτά που θέλουν μια κιμωλία και έναν πίνακα; Τα μεταπτυχιακά με τα εργαστήρια δεν πλησιάζουν καν αυτό το ποσό. Δεν σας κάνει εντύπωση αυτό; Δεν είναι κάτι που πρέπει να μας χτυπήσει ένα καμπανάκι; Κάναμε μια μελέτη ποιος είναι ο λόγος των διδασκόντων ανά μεταπτυχιακό. Ο λόγος αυτός κυμαίνεται γύρω στους 5. Τα τμήματα κατά μέσο όρο έχουν πάνω από 15 άτομα. Τι δηλώνει αυτό; Ότι κάποιοι αρνούνται να κάνουν μεταπτυχιακά; Κακώς. Μήπως είναι ένα ψιλο-κλειστό κύκλωμα σε πολλούς, διότι ο λόγος αυτός είναι ο μ.ο και ξέρουμε ότι τα δωρεάν μεταπτυχιακά έχουν υψηλό μ.ο. και τα πολύ ακριβά μεταπτυχιακά έχουν χαμηλό μ.ο.

Να βγάλω από τον νόμο το δικαίωμα αναπομπής από το Υπουργείο; Για ποιον λόγο να το βγάλω; Εμείς είμαστε η Πολιτεία η οποία ελέγχει τη νομιμότητα και η νομιμότητα έχει προσδιοριστεί από την απόφαση του ΣτΕ. Μόλις πάμε να βάλουμε κανόνες, μεταξύ των οποίων είναι και η υπακοή στο ΣτΕ, σας τρομάζει. Γιατί, δεν ξέρω.

‘Αν κόψετε –λένε- να πληρώνονται έξτρα κάποιοι, τότε οι καλοί θα φύγουν στο εξωτερικό και θα καταρρεύσει το σύστημα’. Αν οι καλοί είναι να φύγουν στο εξωτερικό επειδή δεν πληρώνονται έξτρα, εγώ τους προτρέπω να φύγουν. Όμως δεν θα το κάνουν, γιατί αυτό είναι μια τρομοκρατία που γίνεται στον δημόσιο λόγο και γίνεται από κάποιους απειλητικά. Και θα σας παρακαλούσα να σταματήσετε αυτή την καραμέλα ότι, δηλαδή, οι καλοί επειδή δεν πληρώνονται θα φύγουν έξω. Αυτοί που δεν πληρώνονται είναι όλοι τους κακοί; Αφού είναι στο Πανεπιστήμιο και κρατούν όλο το σύστημα στην πλάτη τους! Τι ακριβώς είναι αυτοί; Έναν σεβασμό, σας παρακαλώ, στον κόσμο αυτό. Λέτε ‘θα κλείσουν τα μεταπτυχιακά’. Αυτό είναι μια απειλή. Γιατί αν το μόνο κίνητρο είναι τα λεφτά, εγώ λέω καλώς να κλείσουν. Και να σας ρωτήσω: το Πανεπιστήμιο δεν πρέπει να είναι ανοιχτό στους νέους επιστήμονες; Άκουσα τον κ. Κρεμαστινό και σοκαρίστηκα γιατί μας είπε ‘γιατί δεν παίρνουμε το Harvard να το αντιγράψουμε;’ Στο περιοδικό Fortune, που δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αριστερό περιοδικό, λέει ότι μπορεί να καταρρεύσει το αμερικανικό σύστημα γιατί τα οικονομικά του είναι εκτός ελέγχου. Αυτά συζητιούνται διεθνώς, δεν είναι ίδιον της Ελλάδας».

Αναφερόμενος στην έδρα της πολυτεχνικής σχολής του Πανεπιστημίου Αιγαίου, διευκρίνισε: «Για το θέμα της Σύρου και της Σάμου, 10 χρόνια πριν η Σύγκλητος αποφάσισε για τη Σύρο, με μικρές πλειοψηφίες και μειοψηφίες. Τα ακαδημαϊκά κριτήρια επιβάλλουν η έδρα να είναι εκεί που υπάρχουν τμήματα που λειτουργούν εδώ και ένα διάστημα. Τι κάνουμε ακριβώς: Ιδρύουμε Πολυτεχνική σχολή, όχι από το μηδέν, αλλά για να είναι κάτω από την ομπρέλα τρία τμήματα, το ένα Χίο, το άλλο στη Σύρο και το άλλο στη Σάμο. Με τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία δεν αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα αν δεν λαμβάνονται από πολυτεχνική σχολή. Άρα εκεί που υπήρχαν τμήματα Μηχανικών, πρέπει να ιδρυθεί πολυτεχνική σχολή για να κατοχυρωθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό κάναμε στα Γιάννενα και αυτό κάναμε στο Αιγαίο. Η έδρα της πολυτεχνικής σχολής σημαίνει ένα μικρό γραφείο με την γραμματεία και τον κοσμήτορα. Δεν ιδρύουμε τμήματα. Και εφόσον αυτά τα τμήματα υπάρχουν, το καλύτερο είναι να αποφασίσει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Αιγαίου και να υιοθετήσουμε την απόφαση αυτή».\