Ο υπουργός Παιδείας εμμένει στο «μπλόκο» στους ξένους φοιτητές, καθώς απέδωσε σε πολιτικούς λόγους την προσπάθεια όσων υποστηρίζουν το εγχείρημα που θα συμβάλει στην εξωστρέφεια των ελληνικών .

Απόστολος Λακασάς

Μάλιστα, επιτέθηκε με σφοδρότητα στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών λέγοντας πως η σχετική πρότασή της για αγγλόφωνο προπτυχιακό δεν είχε νομοθετικό έρεισμα. Ωστόσο, ο ίδιος στο νομοσχέδιο που συζητείται στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής δεν συμπεριέλαβε ρύθμιση υπέρ της θεσμοθέτησης αγγλόφωνων προπτυχιακών.

Ειδικότερα, προχθες ο κ. Γαβρόγλου καταφέρθηκε με απαξιωτικό τρόπο εναντίον της προσπάθειας για λειτουργία αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων στα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ, επιχειρώντας να δημιουργήσει πολωτικό κλίμα. «Είναι ένας τρόπος να στριμωχτεί το υπουργείο, να μπορέσουν όλοι να πουν πόσο εμμονικό είναι το υπουργείο και ο υπουργός που δεν θέλει τα ξενόγλωσσα. Αν είναι δυνατόν. Σιγά τα ωά, θα έλεγα εγώ. Σιγά τα ωά. Αυτό είναι το πρόβλημα;».

Ετσι, καταφέρθηκε ευθέως εναντίον της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών –η οποία πρότεινε να οργανώσει αγγλόφωνο προπτυχιακό με αντικείμενο τον ελληνικό πολιτισμό και δίδακτρα 8.000 ευρώ– και, ευρύτερα, κατά του Πανεπιστημίου Αθηνών, επικρίνοντάς τα για έλλειψη σοβαρότητας. «Να έρθουν με μια νομικά σωστή πρόταση τετραετή, να δούμε το πρόγραμμα σπουδών και ποιοι θα διδάσκουν. Δεν γίνεται με τσάτρα-πάτρα αγγλικά αυτή η δουλειά. Πρέπει να ξέρουν κανονικά αγγλικά. Ας έρθει με όλα αυτά. Από πού θα παίρνουν πτυχίο; Θα έρθει εδώ ο ξένος, θα δώσει 8.000 ευρώ, χωρίς να ξέρει καν από πού θα παίρνει πτυχίο; Για να γνωρίσει την Ελλάδα και τις αρχαιότητές της; Γι’ αυτό λέω σοβαρότητα…», είπε.

Ωστόσο, ο υπουργός δέχθηκε τα βέλη της αντιπολίτευσης διότι, έστω κι αν υπήρχαν νομικά προβλήματα στην πρόταση της Φιλοσοφικής, ο ίδιος δεν προχώρησε σε θεσμοθέτηση πλαισίου. «Θα έφτιαχνα νομικό πλαίσιο, αν θεωρείτε ότι υπάρχει κενό, αν και εγώ θεωρώ ότι δεν υπάρχει», ήταν η δήλωση της εισηγήτριας της Ν.Δ. Νίκης Κεραμέως σε στιχομυθία της με τον κ. Γαβρόγλου. Το αντεπιχείρημα είναι ότι το άρθρο 44 (παράγραφοι 1 και 2) του νόμου 4009/2011 και το άρθρο 73 (παράγραφος 2) του νόμου 43156/14 προσφέρουν το νομοθετικό πλαίσιο για τη λειτουργία αγγλόφωνων προπτυχιακών προγραμμάτων. Ενδεικτικά, το άρθρο 44 ορίζει ότι «προγράμματα σπουδών μπορεί να διδάσκονται, εν όλω ή εν μέρει, κατ’ εξαίρεση, σε ξένη γλώσσα, με απόφαση του πρύτανη, η οποία εκδίδεται ύστερα από πρόταση της κοσμητείας της οικείας σχολής και εγκρίνεται από τη Σύγκλητο του ιδρύματος. Τα ανωτέρω προγράμματα σπουδών οργανώνονται με τη διαδικασία οργάνωσης των προγραμμάτων σπουδών των αντίστοιχων κύκλων».

Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Γαβρόγλου υπεραμύνθηκε των νέων διατάξεων για τις μεταπτυχιακές σπουδές, για τις οποίες η Σύνοδος Πρυτάνεων και η ομοσπονδία των πανεπιστημιακών ΠΟΣΔΕΠ αντιδρούν, ενώ κάποια ΑΕΙ (π.χ. το Οικονομικό Παν. Αθηνών) υποστηρίζουν ότι θα οδηγήσουν σε κλείσιμο προγραμμάτων. «Μέχρι τώρα, τα πανεπιστήμια είχαν την αποκλειστική ευθύνη των προϋπολογισμών και του προγράμματος σπουδών», είπε ο κ. Γαβρόγλου, προαναγγέλλοντας «το ξεδίπλωμα μέχρι την Τρίτη εκτεταμένης έρευνας ως προς τα είδη των προϋπολογισμών που σε μεγάλο ποσοστό είναι, δυστυχώς, πολύ πρόχειρα γραμμένοι και δεύτερον για το πώς υπολογίζονται τα δίδακτρα. Τα δίδακτρα πρέπει να υπολογίζονται σύμφωνα με το κόστος, όχι σύμφωνα με τη ζήτηση». Με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία έως και τον Δεκέμβριο του 2015, λειτουργούσαν 735 μεταπτυχιακά προγράμματα, από τα οποία 627 σε πανεπιστήμια και 108 σε ΤΕΙ. Το σύνολο των μεταπτυχιακών στα ΤΕΙ ήταν με δίδακτρα, ενώ στα πανεπιστήμια υπήρχαν 211 προγράμματα χωρίς και 416 με δίδακτρα (εκ των οποίων 29 στο ΕΑΠ και 21 στο Διεθνές Πανεπιστήμιο).