Ο τόνισε ότι μπαίνουν κανόνες στα θέματα διαφάνειας στη διαχείριση κονδυλίων μέσω ΕΛΚΕ, αλλά και ότι λύνεται το πρόβλημα δημοκρατίας στη διοίκηση των πανεπιστημίων. «Προτείνουμε να εκλέγονται οι πρυτάνεις ξεχωριστά από τους αντιπρυτάνεις, κάτι που θα κάνει τη διοίκηση πιο αντιπροσωπευτική και ουσιαστική»

Την υπεράσπιση των ακαδημαϊκών κανόνων που φέρνει το του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση «μέχρι τελικής πτώσεως», προανήγγειλε ο υπουργός, Κώστας Γαβρόγλου, στην εισήγησή του, στην πρώτη, επί της αρχής συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.

«Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι το νομοσχέδιο αυτό θεσπίζει ένα σύνολο ακαδημαϊκών κανόνων. Η θέση μας είναι: ακαδημαϊκοί κανόνες μέχρι τελικής πτώσεως», τόνισε ο υπουργός Παιδείας, λέγοντας ότι μετά την ψήφιση του «νόμου Διαμαντοπούλου», τα πανεπιστήμια οδηγήθηκαν σε απορρύθμιση καθώς έλειψαν τα πλαίσια κανόνων.

Παράλληλα, κατέκρινε την «προσπάθεια δημιουργίας αρνητικού κλίματος από ορισμένες πλευρές», που άρθρωσαν «έωλη επιχειρηματολογία» κατά του σχεδίου νόμου.

Ο ίδιος κάνοντας σύντομη αναφορά στα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, ξεχώρισε τη δωρεάν πρόσβαση στα μεταπτυχιακά ατόμων που δεν είναι σε θέση να πληρώσουν δίδακτρα, αλλά και τον καθορισμό των διδάκτρων σύμφωνα με το κόστος λειτουργίας των μεταπτυχιακών, και όχι τη ζήτηση.

«Υπάρχουν κάποιες σοβαρές ανορθογραφίες στον χώρο των μεταπτυχιακών», είπε ο Κ.Γαβρόγλου «και αμαυρώνουν το κύρος τους. Πρέπει να μπουν κανόνες που θα κάνουν δύσκολη τη συνέχεια της αυθαιρεσίας και εύκολη την ανάδειξη της ουσίας των μεταπτυχιακών σπουδών».

Επίσης, ανέφερε ότι μπαίνουν κανόνες στα θέματα διαφάνειας στη διαχείριση κονδυλίων μέσω ΕΛΚΕ, αλλά και το ότι λύνεται το πρόβλημα δημοκρατίας στη διοίκηση των πανεπιστημίων. «Προτείνουμε να εκλέγονται οι πρυτάνεις ξεχωριστά από τους αντιπρυτάνεις, κάτι που θα κάνει τη διοίκηση πιο αντιπροσωπευτική και ουσιαστική», είπε ο κ. Γαβρόγλου.

Εξάλλου, ο υπουργός υπογράμμισε την πρόβλεψη του νομοσχεδίου για τη δημιουργία διετών δομών στα ΑΕΙ για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, οι οποίες δομές θα μπορούν να δίνουν παρέχουν επαγγελματικά πιστοποιητικά.

Ως προς το ακαδημαϊκό άσυλο, ο Κ.Γαβρόγλου τόνισε ότι αυτή τη στιγμή, «τα πανεπιστήμια περιμένουν από την Πολιτεία, αντί να προστατεύουν το άσυλο», ενημερώνοντας ότι για το θέμα της παραβατικότητας στα πανεπιστήμια, στην αρμόδια επιτροπή που θα συσταθεί, θα είναι πρόεδρος ο πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, Νίκος Παρασκευόπουλος.

Εκ μέρους κομμάτων της αντιπολίτευσης (ΝΔ, ΔΗΣΥ, Ποτάμι, Ένωση Κεντρώων), εκφράστηκε η αντίθεση στη διαδικασία με την οποία το νομοσχέδιο ήρθε στη Βουλή, κυρίως για τη σύντμηση του χρόνου διαβούλευσής του και το γεγονός ότι 20 άρθρα έγιναν γνωστά την Παρασκευή, που κατατέθηκε το νομοσχέδιο, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση.

Απαντώντας σχετικά, ο κ. Γαβρόγλου εξήγησε ότι αποτελεί «κορύφωση των νομοθετικών πρωτοβουλιών για την τριτοβάθμια», που ξεκίνησε από τον Ιανουάριο 2015, ενώ το σχέδιο νόμου αυτό καθεαυτό συζητείται «μήνες τώρα, ήδη από τον Απρίλιο».

Συνοπτικά, επί της αρχής του νομοσχεδίου, υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, ενώ κατά τάχθηκαν ΝΔ, ΔΗΣΥ, ΧΑ, Ποτάμι, ΚΚΕ και Ένωση Κεντρώων.

Η συζήτηση στη βουλή συνεχίζεται σήμερα, ενώ το νομοσχέδιο αναμένεται να βρεθεί στην ολομέλεια της Βουλής, για να ψηφιστεί, τη Δευτέρα, 31 Ιουλίου.