Με υπουργική απόφαση καθορίστηκαν και φέτος, οι προϋποθέσεις λειτουργίας τμημάτων Ομάδων Προσανατολισμού και μαθημάτων επιλογής στο Γενικό Λύκειο που θα ισχύσουν από το επόμενο σχολικό έτος 2019-20. Οι προϋποθέσεις εξαρτώνται από δύο παράγοντες:

ΑΣΕ

Α) Από τον αριθμό των τμημάτων που λειτουργούν στη Γ΄ Λυκείου του σχολείου

Β) Από τη μοριοδότηση του σχολείου με τη γνωστή κλίμακα (Α έως ΙΓ). Θυμίζουμε ότι με τις περσυνές αναμοριοδοτήσεις που έκανε το Υπουργείο Παιδείας εκατοντάδες σχολεία «έπεσαν» κατηγορία με αποτέλεσμα να είναι ακόμα πιο δύσκολη η συγκρότηση τμημάτων προσανατολισμών και κατευθύνσεων.

  1. Στα Γενικά Λύκεια που λειτουργεί 1 τμήμα: για τη δημιουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού απαιτούνται τουλάχιστον 11 μαθητές για τις κατηγορίες Α έως Γ, τουλάχιστον 8 μαθητές για τις κατηγορίες Δ έως Ζ, μετά από απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή, και τουλάχιστον 6 μαθητές για τις κατηγορίες Η έως ΙΒ, πάλι με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή.
  2. Στα Γενικά Λύκεια που λειτουργούν 2 τμήματα: για τη δημιουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού απαιτούνται τουλάχιστον 15 μαθητές για τις κατηγορίες Α έως Γ, τουλάχιστον 13 μαθητές για τις κατηγορίες Δ έως Ζ, μετά από απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή, και τουλάχιστον 10 μαθητές για τις κατηγορίες Η έως ΙΒ, πάλι με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή.
  3. Για τα Γενικά Λύκεια που λειτουργούν 3 ή περισσότερα τμήματα: για τη δημιουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού απαιτούνται τουλάχιστον 20 μαθητές για τις κατηγορίες Α έως Γ, τουλάχιστον 18 μαθητές για τις κατηγορίες Δ έως Ζ, μετά από απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή, και τουλάχιστον 15 μαθητές για τις κατηγορίες Η έως ΙΒ, πάλι με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή.

Η μοναδική εξαίρεση που προβλέπεται είναι σε απομονωμένα Γενικά Λύκεια της νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρας, όπου οι σχολικές μονάδες ανήκουν στις κατηγορίες Η έως ΙΒ και στα οποία η μετακίνηση των μαθητών είναι αντικειμενικά αδύνατη μπορεί να εγκριθεί η δημιουργία τμήματος Ομάδας Προσανατολισμού, ανεξάρτητα από τον αριθμό των φοιτώντων μαθητών, μετά από πλήρως αιτιολογημένη εισήγηση του Διευθυντή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης υπό την προϋπόθεση ότι υπηρετούν στα σχολεία αυτά ειδικότητες εκπαιδευτικών που μπορούν να καλύψουν τη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων.

Πρόκειται για απόφαση – έκτρωμα δύο εβδομάδες πριν τις βουλευτικές εκλογές. Πρακτικά, λύνει τα χέρια για τον επόμενο Υπουργό Παιδείας, οποιαδήποτε κυβέρνηση κι αν προκύψει, ώστε να προχωρήσει σε περικοπές εκατοντάδων τμημάτων σε όλη τη χώρα..

Ουσιαστικά κανένα Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις δεν μπορεί να συγκροτήσει τμήμα Ομάδας Προσανατολισμού, ενώ σε μικρούς νομούς και ιδιαίτερα νησιωτικούς, με το ζόρι θα λειτουργεί τμήμα για όλες τις Ομάδες Προσανατολισμού σε ένα το πολύ δύο σχολεία. Ακόμα όμως και στα μεγάλα αστικά κέντρα θα υπάρχει μετακίνηση μαθητών από σχολείο σε σχολείο στο πλαίσιο του Δήμου. Το κλείσιμο των τμημάτων θα οδηγήσει στη μετακίνηση και την ταλαιπωρία χιλιάδων μαθητών σε όλη την Ελλάδα, στην αναγκαστική επιλογή Ομάδας Προσανατολισμού, ανεξάρτητα από τη θέληση του μαθητή, επειδή θα δυσκολεύεται να μετακινηθεί σε μεγάλες αποστάσεις εντός νομού, στη μετακίνηση μόνιμων συναδέλφων σε τρία και τέσσερα σχολεία προκειμένου να συμπληρώσουν ωράριο αλλά και την απόλυση χιλιάδων αναπληρωτών, αφού θα χαθούν χιλιάδες ώρες πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε όλη τη χώρα.

Αυτή η απόφαση δεν είναι αιφνιδιαστική ούτε πρόκειται για αστοχία του Υπουργείου. Είναι σχεδιασμένη εδώ και δύο χρόνια με την αναμοριοδότηση των σχολείων, τη συγκρότηση ομάδων σχολείων που προβλέπεται από το «Νέο Λύκειο» ώστε το τμήμα Ομάδας Προσανατολισμού να λειτουργεί στην Ομάδα Σχολείων και όχι σε καθένα ξεχωριστά, την απελευθέρωση των αναθέσεων.

Καλούμε τα σωματεία, τις ΕΛΜΕ, Συλλόγους Γονέων και τα Μαθητικά Συμβούλια σε εγρήγορση ώστε το Υπουργείο να πάρει πίσω την απόφαση-έκτρωμα:

Απαιτούμε εδώ και τώρα:

  • 20 μαθητές ανά τάξη
  • 15 μαθητές στα τμήματα Ομάδας Προσανατολισμού – 10 στα εργαστήρια
  • Έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων προσανατολισμού ανεξάρτητα από τον συνολικό αριθμό των τμημάτων που λειτουργούν σε κάθε σχολείο.
  • Όχι άλλα εμπόδια στους μαθητές των λαϊκών οικογενειών, στην επιλογή της σχολής που θέλουν να σπουδάσουν.