Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης μιλώντας στα αναφέρθηκε στο τεράστιο έλλειμμα μόνιμου προσωπικού, προαναγγέλλει τη θεσμοθέτηση στους επόμενους μήνες ενός νέου συστήματος , επισημαίνει πως πλέον «μπορούμε να δεσμευθούμε ότι (σ.σ. οι προσλήψεις) θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2017», ενώ σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό για την Παιδεία επαναλαμβάνει το στόχο για αύξηση, βάζοντας, όμως, την παράμετρο του ΑΕΠ και της ανάπτυξης με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.

Έχετε πει πολλές φορές ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς κενά σε εκπαιδευτικούς και βιβλία. Τελικά, όντως ξεκινά χωρίς κενά; Είστε ικανοποιημένος;
Είμαι ικανοποιημένος γιατί κατέρρευσε η συστηματική προσπάθεια απαξίωσης του δημόσιου σχολείου. Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης θα επανεκτιμήσουμε την κατάσταση στα σχολεία όπως θα έχει διαμορφωθεί. Κενά δημιουργούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, κάθε φορά που μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να παρουσιαστούν στις τάξεις τους. Είμαστε σε ετοιμότητα και θα το αντιμετωπίσουμε έγκαιρα.

Το διάστημα 2009-2015 έχουμε μείωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού περίπου κατά 35%. Τα χρόνια των μνημονίων, δηλαδή, δεν υπάρχουν διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών. Μιλούσατε για 20.000 προσλήψεις τη διετία 2016-17, κάτι που, τελικά, δεν επέτρεψαν οι δανειστές. Έχετε επαναφέρει το θέμα των προσλήψεων για τη διετία 2017-18. Από πού προκύπτει ότι θα τις επιτρέψουν; Έχετε διαβεβαιώσεις ότι δεν θα τις «μπλοκάρουν» και πάλι;
Η κυβέρνηση θέλει να βάλει τέλος στην αδιοριστία που ταλανίζει την εκπαίδευση. Θα υπάρξουν διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών. Θα είχαν ξεκινήσει φέτος αν είχε τελειώσει η αξιολόγηση εγκαίρως. Τώρα τελείωσε η αξιολόγηση και μπορούμε να δεσμευθούμε ότι θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2017.

Αντίστοιχα, τεράστια μείωση κατά 35,6% έχει υποστεί και ο προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας. Από 7,48 δισ. το 2009, μειώθηκε στα 4,80 δισ. το 2015 (2,47% του ΑΕΠ), ενώ το μεσοπρόθεσμο 2015-18 προβλέπει για το 2018 3,20 δισ. Σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο πώς θα γίνουν προσλήψεις, από πού θα βρεθούν πόροι για τη συνολική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, με δεδομένο ότι και ο «κόφτης» καραδοκεί;
Με τον προϋπολογισμό του 2016, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, σταθεροποιήθηκαν οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στο 2,8 % επί του ΑΕΠ και με αυτό τον τρόπο ανατρέπεται η αρνητική πρόβλεψη του μεσοπρόθεσμου 2014-18 της προηγούμενης κυβέρνησης για συνεχή μείωση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία, οι οποίες θα μειώνονταν με βάση αυτή την πρόβλεψη το 2016 στο 2,3% επί του ΑΕΠ και θα έφταναν μόλις στο 1,9 % επί του ΑΕΠ το 2018.
Στόχος είναι η σταδιακή αύξηση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία ώστε να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά συγχρόνως να γίνεται σωστή αξιοποίηση τους έτσι ώστε να δίνουν λύσεις, στα βασικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, βελτιώνοντάς το.
Προφανώς η αύξηση των δαπανών για την παιδεία συναρτάται τελικώς με τη μεγέθυνση του ΑΕΠ. Άλλες είναι οι δυνατότητες του κοινωνικού κράτους σε μια χώρα με ΑΕΠ 230 δισ. ευρώ και άλλες οι δυνατότητες με 170δισ. ευρώ. Δυστυχώς,όμως, και την εποχή των παχιών αγελάδων κατασπαταλήθηκαν πόροι, έγινε πάρτι με τα ΕΣΠΑ, δημιουργώντας τελικά ερείπια κοινωνικών πολιτικών.

Η υποχρηματοδότηση αντιμετωπίστηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με καταργήσεις σχολείων, συμπτύξεις τμημάτων, υποβάθμιση υποστηρικτικών δομών, αύξηση διδακτικού ωραρίου κ.λπ. Πολλοί εκπαιδευτικοί λένε ότι κι εσείς ακολουθείτε την ίδια συνταγή και επικαλούνται τη μείωση των ωρών στα γυμνάσια, τις παρεμβάσεις σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, τη διεύρυνση στις αναθέσεις μαθημάτων με στόχο την εξοικονόμηση προσωπικού…
Η ελάφρυνση του προγράμματος του Γυμνασίου κατά τρεις ώρες έγινε για παιδαγωγικούς λόγους. Πρέπει το πρόγραμμα σπουδών να συμβαδίζει με τις φυσικές αντοχές των παιδιών. Παράλληλα όμως το διδακτικό έτος επεκτείνεται μέχρι τις 31 Μαΐου.
Ο νέος τύπος ολοήμερου Δημοτικού εξισώνει όλα τα σχολεία προς τα πάνω.Όλες οι σχολικές μονάδες θα λειτουργούν με ενιαίο αναβαθμισμένο πρόγραμμα με κοινά γνωστικά και διδακτικά αντικείμενα(Εικαστικά, Υπολογιστές, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Αγγλικά, 2η Ξένη Γλώσσα, Φυσική Αγωγή).

Μιλήσατε πρόσφατα για αλλαγές στον τρόπο των εκπαιδευτικών. Δεν θα γίνεται διαγωνισμός μέσω ΑΣΕΠ; Μπορείτε να γίνεται πιο συγκεκριμένος για τις προθέσεις του υπουργείου;
Τους επόμενους μήνες θα θεσμοθετήσουμε νέο σύστημα , στο οποίο θα μετρά η μακρά προϋπηρεσία σε θέση αναπληρωτή, που αποτελεί μορφωτικό κεφάλαιο για κάθε εκπαιδευτικό, ενώ θα δοθεί και η δυνατότητα σε νέα παιδιά να εξασφαλίσουν μια θέση στη δημόσια εκπαίδευση.