Λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή των εκλογών, ιδιαίτερα ανήσυχοι από την ασάφεια του νέου θεσμικού πλαισίου σχετικά με τη λειτουργία των (Π.Π.Σ.), συντάξαμε την επισυναπτόμενη επιστολή, την οποία υπέγραψε σημαντικός αριθμός γονέων του Βαρβακείου Γυμνασίου.

Επιστολή γονέων από το Βαρβάκειο Γυμνάσιο

Η επιστολή αυτή σκοπό είχε να αφυπνίσει όποιον πίστευε ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο που αφορά στα Π.Π.Σ. δεν θα άλλαζε η δομή του συστήματος που ορίζει τη λειτουργία τους αλλά κυρίως να υπενθυμίσει στην πολιτική ηγεσία ότι περιμένουμε από αυτήν συνέπεια στις δεσμεύσεις της, πριν την κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου.

Μη επιθυμώντας να θεωρηθεί η επιστολή αυτή όπλο προεκλογικής πίεσης, δεν προχωρήσαμε άμεσα στην δημοσιοποίησή της. Μας πρόλαβε, λοιπόν, η καταιγιστική αλληλουχία των γεγονότων, με κορύφωση την προκήρυξη εθνικών εκλογών εντός του Ιουνίου.

Επειδή, λόγω των άμεσα αναμενόμενων εκλογών, η αστάθεια μεγαλώνει, θεωρούμε πιεστική ανάγκη την δημοσιοποίηση της επιστολής αυτής, η οποία εκφράζει τις αγωνίες μας, με τη διαφορά ότι το επιτακτικό αίτημα πια είναι η ετήσια παράταση του προηγούμενου καθεστώτος λειτουργίας των Π.Π.Σ. Με την αβεβαιότητα στο πολιτικό τοπίο, ένα σύστημα στο οποίο όλα οδηγούν στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, είναι ξεκάθαρα μη λειτουργικό.

ΤΟ ΜΕΤΕΩΡΟ ΒΗΜΑ ΤΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ &ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

Το 2018, το Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο αγκάλιασε τα όνειρα 96 παιδιών για ένταξη σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο προσφέρει υψηλού επιπέδου δημόσια παιδεία. Χαλάλι η κούραση της προετοιμασίας και η αγωνία των πρώτων σοβαρών εξετάσεων σε τρυφερή ηλικία.

Και μετά; Ο εφιάλτης-πραγματικότητα ενός σχολείου, που ξεκινά τη σχολική χρονιά με 70 ακάλυπτες διδακτικές ώρες και συνεχίζει με πλήρη κάλυψή τους μετά το πρώτο τετράμηνο. Και η ζοφερή πραγματικότητα να διανθίζεται από τις φήμες για απαξιωτική τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου, που αφορά στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία (Π.Π.Σ.).

Παρά την διαβεβαίωση εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας ότι δεν θα πειραχτούν τα Π.Π.Σ., οι γονείς παιδιών, που φοιτούν σ’ αυτά, βρέθηκαν αντιμέτωποι με το ψαλίδισμα των χαρακτηριστικών των σχολείων αυτών σε όλα τα επίπεδα. Όσο κι αν με μια επιφανειακή ματιά η δομή του συστήματος φαίνεται περίπου η ίδια, οι αλλαγές στη λειτουργία τους είναι σημαντικές και αποτελούν το πρώτο βήμα για την υποβάθμισή τους.

Οι καθηγητές δεν γνωρίζουν ακόμη αν το επόμενο διδακτικό έτος θα βρίσκονται στα σχολεία που υπηρετούν με αφοσίωση και με ποιές συνθήκες.

Οι γονείς δεν έχουν καμιά διαβεβαίωση ότι τα παιδιά τους θα είναι αποδέκτες της υψηλής δημόσιας εκπαίδευσης που ονειρεύτηκαν αλλά και, ακόμη χειρότερα, ότι θα καλυφθούν τα κενά των καθηγητών ώστε να έχουν και αυτή την βασική εκπαίδευση.

Και, τέλος, οι μαθητές αναρωτιούνται γιατί, μετά από την επιβραβευμένη με την εισαγωγή τους σκληρή προσπάθεια, δεν έχουν τα εχέγγυα από το κράτος ότι θα γίνουν κοινωνοί μιας εκπαιδευτικής διαδικασίας που στοχεύει στην υψηλών προδιαγραφών παιδεία.

Και, προσπαθώντας να ξεδιαλύνουμε το νεφελώδες τοπίο του νέου νόμου, οι προβληματισμοί πολλαπλασιάζονται μετά από κάθε ανάγνωση:

Με ποιο τρόπο κατοχυρώνεται η κεντρική αδιάβλητη διεξαγωγή των εξετάσεων στα Πρότυπα και των κληρώσεων στα Πειραματικά Σχολεία;

Πώς θα ορίζονται τα αυξημένα προσόντα των καθηγητών, τα οποία αποτελούν προαπαιτούμενο για τον διορισμό τους; Και αφού οι καθηγητές δεν θα αξιολογούνται, πώς θα διαπιστώνεται η παιδαγωγική τους επάρκεια, ώστε να ανταποκρίνονται στον απαιτητικό ρόλο των διδασκόντων σε Π.Π.Σ.; Και πώς θα εξασφαλίζεται η επικαιροποίηση των προσόντων (η παιδαγωγική εξελίσσεται) χωρίς περιοδικές θεσμοθετημένες αξιολογήσεις;

Η συνεργασία με τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα καθώς και οι όμιλοι και οι καινοτόμες δράσεις, που με το προηγούμενο θεσμικό πλαίσιο ήταν ενταγμένες στο πρόγραμμα των Π.Π.Σ., με πρόβλεψη διευθέτησης του ωραρίου των διδασκόντων που τις υποστηρίζουν, θα συνεχίσουν να αποτελούν κατοχυρωμένο δικαίωμα των φοιτούντων σε αυτά; Ή ο προσδιορισμός των οργανικών θέσεων θα γίνεται χωρίς υπολογισμό των δράσεων αυτών οπότε – παρά τις διαβεβαιώσεις του Υπουργείου – ο θεσμός αυτός θα «επαφίεται στον πατριωτισμό των Eλλήνων»;

Και σαν να μην αρκεί η αναστάτωση της μεταβολής του θεσμικού πλαισίου επί τα χείρω, οι φορείς, που θα εμπλέκονται από εδώ και πέρα με το σύστημα λειτουργίας των Π.Π.Σ., δεν έχουν δραστηριοποιηθεί ακόμη, προκαλώντας αναστάτωση σε όλα τα μέλη της οικογένειας των σχολείων αυτών.

Και η ερώτηση εύλογα αναδύεται: Γιατί αλλάζει η λειτουργία ενός δοκιμασμένου εκπαιδευτικού συστήματος στο τέλος της σχολικής χρονιάς, χωρίς την πρόβλεψη πλήρους διευθέτησης της δομής του νέου; Γιατί δεν δίνεται παράταση ενός έτους στο μέχρι σήμερα ισχύον θεσμικό πλαίσιο ώστε να λυθούν όλα τα θέματα που αφορούν στη λειτουργία του νέου, εξασφαλίζοντας την ομαλή μετάβαση αλλά και την τροποποίηση προβληματικών διατάξεων; Ή γιατί δεν διατυπώνεται μια ξεκάθαρη πρόταση για προσδιορισμό των κενών θέσεων στα Π.Π.Σ. με πρόβλεψη ειδικού καθεστώτος, που θα περιλαμβάνει στις διδακτικές ώρες και τις απαιτούμενες για διενέργεια ομίλων και διασύνδεση με τα Α.Ε.Ι.;

Εμείς, γονείς παιδιών που φοιτούν στο Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο, ζητούμε από το Υπουργείο Παιδείας τις άμεσες απαντήσεις σε όλα αυτά τα καίρια ερωτήματα. Δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις και ολιγωρία. Το μέλλον αυτής της χώρας είναι μετέωρο χωρίς την σταθερότητα ενός εκπαιδευτικού συστήματος εν πλήρει λειτουργία.

Υπογράφοντες

1. Αγγελοπούλου Σταυρούλα

2. Αθανασοπούλου Γιώτα

3. Αλέστας Θεοδόσιος

4. Αμουντζάς Ανδρέας

5. Ανεζίρη-Παπαγεωργίου Σοφία

6. Αποστολαρας Κωνσταντίνος

7. Αριστειδης Παπαδοπουλος

8. Αυγερινός Ευθύμιος

9. Βαγενά Γεωργία

10. Βαζούρας Αλέξανδρος

11. Βασιλόπουλος Παναγιώτης

12. Βελέντζα Νατάσσα

13. Βούλκας Γιώργος

14. Βρεττού Νόνικα

15. Γιαλαμά Ασπασία

16. Γιαννοπουλος Θανάσης

17. Γκέκα Κ.

18. Γκρόπα Νίκα

19. Γρηγοράκη Έφη

20. Δανίκας Ανδρέας

21. Δανόπουλος Χρήστος

22. Δούμας Β. Αριστείδης

23. Ζανιά Άννυ

24. Ζερβού Έφη

25. Ζορμπάκης Γιάννης

26. Ηλιάδης Γιώργος

27. Θεοδωροπούλου Ροδούλα

28. Ιωαννιδη Ελενη

29. Καγκελάρης Ν.

30. Κακκαβα Άντζελα

31. Καλλιβωκάς Αλκιβιάδης

32. Κανελλοπούλου Λυδία

33. Καραγιάννη Ελένη

34. Καραμπίκα Σταυρούλα

35. Καρεκλάς Άγγελος

36. Καρλής Γεώργιος

37. Κασαπίδου Ειρήνη

38. Καφήρα Γεωργία

39. Κοντόκαλος Εμμανουήλ

40. Κοτζιά-Σοφαντζή Ελένη

41. Κοτταρίδη – Πετράκη Χριστίνα

42. Κουρκουλης Σταυρος

43. Κράτσας Μάνος

44. Κυλάφα Μαργαρίτα

45. Κωστάρη Χριστίνα

46. Λαμπροπούλου Σοφία

47. Λαναράς Ν.

48. Λάσχος-Τσιπώρης Δημήτρης

49. Λαυρεντάκη Ασημίνα

50. Λημναίος Γιώργος

51. Λύτρα Μαρία

52. Μάγκου Χριστίνα

53. Μανουσέλη Βασιλική

54. Μαντζόρος Παναγιώτης

55. Μιχόπουλος Θοδωρής

56. Μπαλτατζή Σαπφώ

57. Μπαχούρου Παναγιώτα

58. Μυτακίδης Χ Θεόδωρος

59. Μωραΐτης Κώστας

60. Μώρος Σπύρος

61. Νικολακόποθλος Παναγιώτης

62. Νικολακοπούλου Όλγα

63. Νίνος Συμεών

64. Ξανθάκος Γιώργος

65. Παντιώρα Δήμητρα

66. Παπαδημητρίου-Σιφάκη Πηγή

67. Παπαδόπουλος Α.

68. Παπαθανασοπούλου Αθηνά

69. Παπαντωνίου Παρασκευή

70. Παπαπναγιώτου Παναγιώτης

71. Παπαχαραλάμπους Γιώργος

72. Παρασκευοπούλου Ειρήνη

73. Παυλίδης Μ.Πάνος

74. Περαντωνάκη Μαρία

75. Περτσίνη Κέλλυ

76. Πέτσινης Κωνσταντίνος

77. Ποζιντάεβα Μαργαρίτα

78. Πόθος Νικόλαος

79. Πουρναράκη-Σκεπαρνιά Λίντια

80. Σάσσαρης Παναγιώτης

81. Σβετοσλαβα Στανκοβα

82. Σκλαβενίτη Δήμητρα

83. Σκολίδου Κωνσταντίνα

84. Σταθακόπουλος Βασίλης

85. Σταματογιαννοπούλου Έλενα

86. Σταμούλη Δήμητρα-Τατιάνα

87. Σταυρόπουλος Κωνσταντίνος

88. Στιβαχτή Μαρία

89. Συμεών Νίνος

90. Συροκάκης Χρήστος

91. Σύψα Βάνα

92. Τετενε Βάλια

93. Τζίρου Σοφία

94. Τζιώρας Νικόλαος

95. Τόλιζα Δ.

96. Τράπαλης Γιάννης

97. Τσέντου Ελένη

98. Τσιόλκας Χαράλαμπος

99. Τσοπανέλλη Άννα

100. Τσοπλου Φένια

101. Χαβιαρά Ελεάνα

102. Χριστοδούλου Νίκος

103. Χρυσόπουλος Ευάγγελος

104. Χρυσοστόμου Μάριαν