Το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ.) της ΟΛΜΕ, λαμβάνοντας πληθώρα μηνυμάτων από συναδέλφους/-ισσες και φορείς που ασχολούνται με τα προβλήματα εξαρτήσεων ποικίλων μορφών, διαπιστώνει την όξυνσή τους στους μαθητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς επίσης  και την ανάγκη που υπάρχει για ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα πρόληψης και θεραπείας των εξαρτήσεων.

Για τον λόγο αυτό το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ της ΟΛΜΕ διοργάνωσε ενημερωτική εκδήλωση την Τετάρτη 8 Μαΐου με τη συμμετοχή του «Πανελλήνιου Δίκτυου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης» και του «Σχολείου 18 άνω» στο 1ο ΕΠΑΛ Αθηνών με θέμα: «Ο ρόλος του σχολείου στην πρόληψη και θεραπεία των εξαρτήσεων».

Οι Εισηγήσεις και οι ομιλητές/-τριες

Α. «Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης»

  • «Λειτουργία και αρχές του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης»
    Νικολέτα Γεωργαλά, Κοινωνιολόγος, MSc, Προϊσταμένη Τμήματος Εφαρμογών Πρόληψης του ΟΚΑΝΑ, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης.
  • «Εξαρτήσεις: Μύθοι και Πραγματικότητα, αιτιολογικοί παράγοντες της εξάρτησης»
    Γιάννης Νέζης, Κοινωνιολόγος, MSc, Επιστημονικά Υπεύθυνος Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας, “ΠΑΛΛΑΣ ΑΘΗΝΑ” και “ΑΘΗΝΑ ΠΟΛΥΒΟΥΛΟΣ” του “ΑΘΗΝΑ ΥΓΕΙΑ”, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης.
  • «Φιλοσοφία, αρχές και καλές πρακτικές της πρόληψης στη σχολική κοινότητα»
    Κωνσταντίνα Υφαντή, Ψυχολογία Φ.Π.Ψ, MSc Κοινωνική Ψυχιατρική, Σύμβουλος Τοξικοεξάρτησης, Συστημική Ψυχοθεραπεύτρια, Υπεύθυνη Τμήματος Πρωτογενούς Πρόληψης στη Σχολική Κοινότητα, ΚΕΘΕΑ, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής του Πανελλήνιου Δικτύου Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης.

Β. «Σχολείο 18 Άνω»

  • «Η εκπαίδευση σε εξειδικευμένα πλαίσια θεραπευτικών προγραμμάτων απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης» Μαρίνα Παπαδή, Κλινική Ψυχολόγος Ph.d, Επιστημονικά υπεύθυνη του «Σχολείου 18 Άνω».
  • Ο ρόλος του εκπαιδευτικού σε εξειδικευμένα εκπαιδευτικά  πλαίσια στην απεξαρτησηΗ.Κωστόπουλος, Εκπαιδευτικός του «Σχολείου 18 Άνω»
  • «Η εμπειρία της μάθησης στο παρελθόν της χρήσης κ στο παρόν της απεξάρτησης». Β. Κοκορόσκος, Μαθητής του «Σχολείου 18 Άνω»

Στόχος της εκδήλωσης ήταν η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, των γονέων και όλων των φορέων που επιδρούν στη Σχολική Κοινότητα σε θέματα πρόληψης και έγκαιρης αντιμετώπισης των προβλημάτων που δημιουργούν οι εξαρτήσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.

Από τους ομιλητές και τις ομιλήτριες αναπτύχθηκαν τα εξής θέματα:

1.Οι μορφές των εξαρτήσεων, οι οποίες δεν περιορίζονται στις εξαρτησιογόνες ουσίες, αλλά αφορούν και στο διαδίκτυο και τα τυχερά παιχνίδια.

2.Οι αιτίες της εξάρτησης οι οποίες σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με το περιβάλλον, καθώς και  οι παράγοντες που συγκροτούν τον μηχανισμό που μπορεί να οδηγήσει στις εξαρτήσεις (ατομικοί παράγοντες, σχολείο και εκπαίδευση, οικογένεια είναι κάποιοι από τους πιο σημαντικούς).

3. Ο ρόλος του σχολείου και οι αρχές που διέπουν τις παρεμβάσεις: Το σχολείο μπορεί να διαδραματίσει καίριο ρόλο στην πρόληψη και τη θεραπεία των εξαρτήσεων τοποθετώντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στο κέντρο ενός πλαισίου παρεμβάσεων, που οργανώνονται από το σχολείο το ίδιο και

τους συνεργαζόμενους για τέτοια ζητήματα φορείς. Οι παρεμβάσεις αυτές προετοιμάζουν την προσωπικότητα του/της εφήβου, ώστε να αναπτύξει τις απαραίτητες ψυχολογικές άμυνες και αντιστάσεις, προκειμένου να μην οδηγηθεί στην εξάρτηση.

Η φιλοσοφία που διαπνέει τις παρεμβάσεις πρόληψης και θεραπείας εδράζεται στους εξής πυλώνες:

  • Θωράκιση της προσωπικότητας και ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων
  • Καλλιέργεια θετικών στάσεων απέναντι στη ζωή
  • Υποστηρικτικό πλαίσιο για δημιουργικό και γεμάτο νόημα τρόπο ζωής
  • Πρόληψη και θεραπεία καθολική αλλά και επικεντρωμένη σε ευάλωτες υποομάδες
  • Πληροφόρηση και ενημέρωση

Αυτή φιλοσοφία παρέμβασης έχει τις εξής συνιστώσες:

Το σχολείο και το σχολικό περιβάλλον είναι ένα σύστημα μέσα στο οποίο αναπτύσσεται το παιδί και ο έφηβος και γι’ αυτό αποτελεί από μόνο του ένα πλαίσιο παρέμβασης. Το σχολείο ως χώρος συμμετοχής και συμπερίληψης και ως φορέας δημοκρατικών αξιών, καθώς και η ίδια η μάθηση ως διαδικασία που στηρίζεται σε ανθρώπινες σχέσεις και δημιουργεί συναισθηματικές καταστάσεις, μπορεί να αποτελέσει το περιβάλλον μέσα στο οποίο ο έφηβος θα αναπτύξει τις αντιστάσεις του απέναντι σε κάθε μορφή εξάρτησης.

Ο εκπαιδευτικός, ο οποίος αποτελεί τη δεύτερη συνιστώσα, έχει την ανάγκη να στηριχθεί από υποστηρικτικές δομές στελεχωμένες με το απαραίτητο προσωπικό (ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί), και να επιμορφωθεί, ώστε να ενδυναμώσει τον ρόλο του και να θωρακιστεί και ο ίδιος προκειμένου να ανταπεξέλθει στις πολύ υψηλές απαιτήσεις του λειτουργήματος το οποίο ασκεί.

 

Ευχαριστούμε το «Πανελλήνιο Δίκτυο Φορέων Πρόληψης της Εξάρτησης» και το «Σχολείο 18 Άνω» για τη συνεργασία και τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση. Το ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. προσβλέπει σε περαιτέρω συνεργασία με τους εν λόγω φορείς προκειμένου να συντονιστούν δράσεις για την πρόληψη και θεραπεία των εξαρτήσεων με τη συμμετοχή των συναδέλφων/-ισσών εκπαιδευτικών που το επιθυμούν.