« Το Υπουργείο Παιδείας δίνει την χαριστική βολή στην μεταϋποχρεωτική τυπική δευτεροβάθμια εκπαίδευση- Να αποσυρθεί το σ/ν »

Στη συνεδρίαση της 02/09/2013 της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής με θέμα ημερήσιας διάταξης: εξέταση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων» μίλησε ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Αμανατίδης. Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

«Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριε Υπουργέ, κύριοι Υφυπουργοί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στις 2 Σεπτεμβρίου και συζητάμε για νομοσχέδιο του οποίου οι διατάξεις θα εφαρμοστούν στις 11 Σεπτεμβρίου- αρχή του διδακτικού έτους- και ενώ το σχολικό έτος έχει ήδη ξεκινήσει σήμερα.

Και μόνον το γεγονός αυτό, θα έπρεπε οδηγήσει το Υπουργείο Παιδείας στο να αποσύρει το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου.

Θεωρώ ότι αυτό δεν έγινε τυχαία. Μετά από το σχέδιο « Αθηνά», που έβαλε την ταφόπλακα στο μαζικό πανεπιστήμιο, «έπρεπε» να δοθεί και η χαριστική βολή στην μεταϋποχρεωτική δευτεροβάθμια τυπική εκπαίδευση.

Η μνημονιακή πολιτική της συγκυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ είναι αυτή που κλείνει τα σχολεία.

Είναι η πολιτική αυτή που έχει οδηγήσει στην διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης, τους σχολικούς φύλακες και 12.000 αναπληρωτές στην ανεργία.

Στην ολομέλεια της βουλής δηλώθηκε ότι με το σημερινό σχέδιο νόμου οι εκπαιδευτικοί των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν από την Τ.Ε.Ε. θα είχαν τακτοποιηθεί, γεγονός που δεν βλέπουμε να συμβαίνει.

Όσο και να λέει ο Υπουργός ότι κάποιες ειδικότητες θα πάνε στο Υπουργείο Υγείας, οι περισσότερες ειδικότητες ουσιαστικά εξοβελίζονται στα ΣΕΚ, όπου εκεί δεν ξέρουμε- και θα πρέπει να μας πείτε, κύριε Υπουργέ, αν οι θέσεις αυτές θα είναι ωρομισθίων ή θα είναι μόνιμες θέσεις.

Είναι επίσης ειδικότητες, που αφορούν κομμωτική, αισθητική κ.λπ., τις οποίες δεν τις έχετε στην τυπική εκπαίδευση και τις πηγαίνετε στην μη τυπική εκπαίδευση. Θα πρέπει να πείτε κάτι για αυτό, θα είναι ωρομίσθιοι; Θα δημιουργήσετε θέσεις μόνιμες εκεί; Τι θα κάνετε; Γιατί είχατε υποσχεθεί στην Βουλή ότι θα το τακτοποιήσετε και ότι θα το φέρετε στο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα στην Βουλή.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Το σχέδιο νόμου αυτό, μας δίνει την ευκαιρία να διατυπώσουμε την κάθετη αντίθεσή μας σε αυτό που πάει να γίνει. Θέλετε μια κοινωνία όπου δεν θα υπάρχουν εργασιακά δικαιώματα, με εργαζόμενους απλά καταρτισμένους, «ευέλικτους», φτηνούς και «αναλώσιμους» και άρα ένα σχολείο που εξοβελίζει τη γνώση και προωθεί την «κατάρτιση».

Εμείς, έχουμε τελείως διαφορετική φιλοσοφία και πρόταση.

Στο 21ο αιώνα, δεν μπορούμε να μιλάμε για το λύκειο σαν μία βαθμίδα που δεν είναι υποχρεωτική.

Η πρότασή μας είναι: 12χρονο υποχρεωτικό σχολείο, που είναι δημόσιο και δωρεάν και 2 χρόνια προσχολική αγωγή, για όλες και όλους. Ενιαίο λύκειο θεωρίας και πράξης και μεταλυκειακή δημόσια τεχνολογική εκπαίδευση. Ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Απέναντι σε αυτή την πρότασή μας:

Α) έχετε 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και συν 3 χρόνια, τα οποία είναι προαιρετικά και τα οποία είναι ουσιαστικά ο προθάλαμος για το πανεπιστήμιο. Όσο και αν η Αιτιολογική Έκθεση, λέει ότι θα πρέπει το λύκειο να είναι μία ανεξάρτητη βαθμίδα και να υπάρχει η αυτονομία και η αυτοτέλεια, όλες οι διατάξεις του νομοσχεδίου επιτείνουν την εξάρτηση και τον ρόλο του λυκείου, ειδικά του γενικού λυκείου, ως προθάλαμο του πανεπιστημίου και μάλιστα από την 1η λυκείου.

Αν τα φροντιστήρια ξεκινούσαν στην β’ λυκείου, τώρα οι γονείς θα πληρώνουν από την γ’ γυμνασίου. Έχετε στεγανοποιήσει τη δυνατότητα να πάνε τα παιδιά στο πανεπιστήμιο μόνο από το γενικό λύκειο και δίνετε τη δυνατότητα διείσδυσης στο επαγγελματικό λύκειο μόνο από το γενικό λύκειο, όχι και το ανάποδο, δηλαδή από την β’ του επαγγελματικού λυκείου να μπορεί κάποιος να πάει στο γενικό λύκειο. Βεβαίως, μη μου πείτε ότι κάποιος από τα ΕΠΑΛ μπορεί να δώσει εξετάσεις για το πανεπιστήμιο, διότι προφανώς οι γνώσεις που προσφέρονται, ειδικά στο τελευταίο στάδιο, δεν επιτρέπουν σε κάποιον να δώσει εξετάσεις πχ για την ιατρική σχολή ή άλλες σχολές, όσο και αν έχει αυτό το δικαίωμα.

Β) Με το σχέδιο νόμου διώχνετε τους μαθητές από την εκπαίδευση και τους πηγαίνετε στην κατάρτιση, την μη τυπική εκπαίδευση. Μία δικαιολογία, που αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, είναι ότι έτσι καταπολεμείται η ανεργία. Η εγγραφή των αποφοίτων των ΣΕΚ ή των ΙΕΚ στο τέταρτο έτος μαθητείας, όπου θα αμείβονται με ψίχουλα και θα είναι ουσιαστικά έρμαια του κάθε εργοδότη και έτσι να μην εντάσσονται στην ανεργία, δεν είναι τρόπος καταπολέμησης της ανεργίας. Το διττό ή δυϊκό σύστημα της Γερμανίας δεν μπορεί να εφαρμοστεί στη χώρα μας, όπου υπάρχουν ιδιαιτερότητες. Με βάση ποιες μελέτες, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ή από πού αλλού έρχεστε να το εφαρμόσετε;

Γ) Εφαρμόζετε συνεπέστατα το μνημόνιο συνεργασίας, όσο και αν δεν είναι υποχρεωτικό νομικά, που υπογράψατε ως Υπουργείο Παιδείας με την Γερμανική κυβέρνηση, όπως και άλλες χώρες, που δεν είναι τυχαίο ότι βρίσκονται όλες υπό κρίση.

Δηλαδή, ένα δυναμικό νέων, που φεύγει από την Ελλάδα μετά από το πανεπιστήμιο, για να βρει δουλειά στο εξωτερικό, τώρα θα φεύγει από την ηλικία των 15 και θα πηγαίνει στην Γερμανία για επαγγελματική κατάρτιση. Δεν είναι τυχαίο ότι εδώ και δύο χρόνια, ο Φούχτελ γυρίζει στην περιοχή της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, όπου η ανεργία είναι πάρα πολύ μεγάλη και ζητά, σε συνεργασία με τους δήμους, να εγγραφούν τα παιδιά στο επαγγελματικό σύστημα της Γερμανίας.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Το παρόν σχέδιο νόμου προσπαθεί να ενοχοποιήσει τους μαθητές

Όπως λέγατε τους εκπαιδευτικούς τεμπέληδες, ουσιαστικά λέτε και τους μαθητές τεμπέληδες, γιατί μιλάτε για μηδενική προσπάθεια, ενώ ξέρετε ότι ειδικά αυτός ο τύπος λυκείου καταστρέφει τη νεανική φαντασία, την προσωπικότητα και τη δημιουργικότητα. Σε ένα τέτοιο λύκειο δεν υπάρχει χώρος για λογισμό και για όνειρο και βέβαια η μείωση των ωρών της διδασκαλίας της φυσικής αγωγής στα όρια της πλήρους εξαφάνισης είναι ένα ακόμη πρόβλημα που μεγαλώνει με το σχέδιο νόμου. Αν εδώ προσθέσουμε τις ελλείψεις αθλητικών υποδομών και την υποχρηματοδότηση, οδηγούμαστε στην χειρότερη κατάσταση, όσον αφορά την φυσική αγωγή, από τη σύσταση του ελληνικού κράτους και αυτό είναι εγκληματική πολιτική εις βάρος της νέας γενιάς και της υγείας των πολιτών.

Τελικά, κύριε υπουργέ, στα ΣΕΚ θα είναι μόνιμες οι θέσεις;

Μεταφέρετε τις θέσεις των εκπαιδευτικών ΕΠΑΣ στα ΕΠΑΛ., γιατί δεν τα κάνετε κατευθείαν ΕΠΑΛ;

Υπάρχουν επίσης ερωτήματα σε σχέση με την αναγνώριση της υπηρεσίας των ωρομισθίων εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ, όπως και για το μέλλον των σχολών μαθητείας του ΟΑΕΔ, που αυτή τη στιγμή έχουν δώδεκα χιλιάδες μαθητές, το 80% εκ των οποίων βρίσκει τελικά θέση εργασίας. Τι θα γίνει με αυτούς; Γιατί δεν προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις;.

Επίσης, εντάσσετε την Ειδική Παιδαγωγική Ακαδημία Θεσσαλονίκης στο άρθρο για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού. Γιατί αυτό; Δεν θα μπορούσε να είναι στο άρθρο για την τριτοβάθμια;

Τα ξένα σχολεία, τα ιδιωτικά, γιατί τα ξαναϊδρύετε; Ποια είναι η ανάγκη; Δεν έχω καταλάβει. Απευθύνθηκα και στις υπηρεσίες του υπουργείου, αλλά δεν μπόρεσα να καταλάβω την σκοπιμότητα.

Επειδή το θέμα είναι επίκαιρο, κύριε υπουργέ, θα προχωρήσετε σε δεύτερο κύμα συγχωνεύσεων των σχολικών μονάδων; Θα ήθελα μια δήλωσή σας, αν θα υπάρχει δεύτερο κύμα συγχώνευσης σχολικών μονάδων όλων των επιπέδων, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Κυρίες και κύριοι βουλευτές,

Αυτή η πολιτική μάς γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, όπου αυτός που είχε χρήματα, μπορούσε να σπουδάσει και φυσικά, κατ’ αντιστοιχία, να γιατρευτεί, όσον αφορά την υγεία.

Θεωρώ ότι θα πρέπει να ανατραπεί αυτή η πολιτική που και οι γονείς συνεχώς βάζουν το χέρι στην- άδεια πλέον- τσέπη και οι μαθητές συνθλίβονται ουσιαστικά από ένα τέτοιο λύκειο.

Γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί αλλά και όλη η κοινωνία συντονισμένα θα ανατρέψουν αυτή την καταστροφική, μνημονιακή και αδιέξοδη πολιτική που ασκείται σε βάρος της νεολαίας και της κοινωνίας.

Και να’ στε βέβαιοι ότι σ’ αυτό τον αγώνα ως ΣΥΡΙΖΑ θα δώσουμε όλες μας τις δυνάμεις!