Τις αντιδράσεις σύσσωμης της αντιπολίτευσης αλλά και της βουλευτού της ΝΔ Κατερίνας Παπακώστα που ζήτησε την απόσυρσή της, προκάλεσε τροπολογία του υπουργείου Παιδείας, η οποία έχει κατατεθεί στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, για το υπαίθριο εμπόριο.

Η βουλευτής της ΝΔ εξέφρασε παράλληλα τη διαφωνία της και για την τροπολογία που αφορά τις κληρώσεις θέσεων για τις λαϊκές αγορές.

Τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης, κατήγγειλαν την κυβέρνηση ότι ανοίγει το παράθυρο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια ενώ καταστρατηγεί, όπως ανέφεραν, το άρθρο 16 του συντάγματος, με μια τροπολογία – νομοσχέδιο 150 σελίδων.

Παράλληλα, έκαναν λόγο για παραβίαση του κανονισμού της Βουλής καθώς, όπως υποστήριξαν, κατατέθηκε σε άσχετο νομοσχέδιο και ζήτησαν να αποσυρθεί, ώστε να έρθει με κανονικές διαδικασίες από το αρμόδιο υπουργείο Παιδείας επικρίνοντας ταυτόχρονα την απουσία της ηγεσίας του, από την συζήτηση. «Οφείλει το προεδρείο να κάνει τη δουλειά του και να τραβήξει αυτιά.

Υπήρχε άνεση χρόνου για να έρθει προς συζήτηση η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας σε δικό του νομοσχέδιο. Είναι θέμα αξιοπρέπειας όλων των βουλευτών και της κυβερνητικής πλειοψηφίας

Δεν είναι επιτρεπτό να έρχεται με αυτό τον τρόπο, ιδιαίτερα από ένα νευραλγικό υπουργείο όπως είναι αυτό της Παιδείας», σχολίασε από την πλευρά της η κυρία Παπακώστα. «Το προεδρείο δεν είναι παιδαγωγός για να τραβήξει αυτιά», αντέδρασε ο προεδρεύων του Σώματος Γιάννης Τραγάκης. «Το προεδρείο πρέπει να μεταφέρει στο υπουργείο Παιδείας τη θέση που απηχεί την συντριπτική πλειοψηφία των βουλευτών.

Το τράβηγμα των αυτιών πηγαίνει όχι στην έννοια του παιδαγωγού αλλά της ορθής κοινοβουλευτικής διαδικασίας», αντέτεινε η κυρία Παπακώστα επικρίνοντας ότι κανείς από το υπουργείο Παιδείας δεν εμφανίστηκε για να υπερασπιστεί την τροπολογία. Και πρόσθεσε: «Να σεβαστούν τον κανονισμό της Βουλής. Δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο ότι είμαστε παραμονές εκλογών. Δεν λέω ότι η κυβέρνηση δεν θα νομοθετήσει αλλά πρέπει να συνεκτιμά το γεγονός αυτό.

Η άποψη μου είναι να αποσυρθεί η τροπολογία και να έρθει σε κανονικό νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας». Με την άποψη της κυρίας Παπακώστα συντάχθηκε και ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Απόστολος Κακλαμάνης που κατηγόρησε τον υπουργό Παιδείας ότι απαξιώνει την κοινοβουλευτική διαδικασία.

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ

ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΞΟΥΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Για την προχειρότητα, την ακαταλληλότητα και την τεράστια καθυστέρηση, με την οποία το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζει θέματα αρμοδιότητάς του, έχω ήδη αναφερθεί στην προηγούμενη τοποθέτηση που έκανα στη συνεδρίαση της Παρασκευής στις 2 Μαΐου.

Μέχρι τώρα όποιος παρακολουθεί τις πολιτικές επιλογές της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, μπορεί χαρακτηριστικά να πει πως είναι μία λασκαρίστικη παρεμβατικότητα. Τα έχουμε ξαναπεί. Ο ίδιος ο θεματοφύλακας της Παιδείας των Ελλήνων, το Υπουργείο Παιδείας, θυσιάζει αλόγιστα την Παιδεία στο πλαίσιο της υποταγής στις μνημονιακές επιταγές.

Όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διαπιστώνουμε τώρα ότι η δράση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας δεν είναι μόνο ανεύθυνη και ακατάλληλη, αλλά είναι και ύπουλη και ιδιοτελής και εγκληματική.

Και εξηγούμαι αμέσως. Στην «ντροπολογία» -και μην με διορθώσετε, κύριε Πρόεδρε, γιατί είναι «ντροπολογία της ντροπής»- που κατατίθεται και συγκεκριμένα στο άρθρο 7 παρ. 2, αναφέρεται ότι οι τίτλοι σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης διεθνών οργανισμών, στους οποίους μετέχει η Ελληνική Δημοκρατία, είναι ισότιμοι προς τους τίτλους σπουδών των ελληνικών δημοσίων τίτλων ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι κυβερνητικές προθέσεις είναι ξεκάθαρες. Το Υπουργείο δεν προασπίζεται ως οφείλει την παιδεία, δεν ενδιαφέρεται για την επίλυση των προβλημάτων του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, δεν το απασχολεί το παρόν και το μέλλον των ελληνοπαίδων. Ο Υπουργός Παιδείας συμβάλλει στη διαιώνιση του συστήματος διαπλοκής και ικανοποίησης συμφερόντων των «ημετέρων».

Ας μας δώσει εξηγήσεις ο κύριος Υπουργός -όταν δεήσει να έρθει στο Κοινοβούλιο!- ποιοι είναι αυτοί που διαθέτουν διεθνή οργανισμό στην Ελλάδα και μάλιστα προσφέρουν τίτλους σπουδών οι οποίοι, μέσω αυτής της τροπολογίας, θα γίνουν ισότιμοι με αυτούς των ελληνικών δημοσίων τίτλων ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων; Ποια συμφέροντα εξυπηρετεί η εν λόγω ρύθμιση;

Στο σημείο αυτό θα ήθελα να καταθέσω στα Πρακτικά τον ν. 3774/2009, το ΦΕΚ 121Α, με το οποίο κυρώνεται η συμφωνία της Ελληνικής Δημοκρατίας και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Δημοσίου Δικαίου. Πρόκειται για το πελατολόγιο της διαπλοκής, των ιδιοτελών συμφερόντων, της διασπάθισης των χρημάτων του ελληνικού λαού.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Σταυρούλα Ξουλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Καταθέτω επίσης –για συντομία του χρόνου, αλλιώς θα ήθελα πολύ να διαβάσω κάποια κομμάτια- δημοσίευμα από τον ιστότοπο the press project.gr, στο οποίο γίνεται εκτενής αναφορά στα έργα και τις ημέρες του συγκεκριμένου οργανισμού, πρώην ΜΚΟ, προς ενημέρωση των συναδέλφων.

(Στο σημείο αυτό η Βουλευτής κ. Σταυρούλα Ξουλίδου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Πρόκειται για μία ιδιαιτέρως ευνοημένη ΜΚΟ η οποία, με τις ευλογίες των διαδοχικών κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας, χρηματοδοτήθηκε με εκατομμύρια ευρώ για έργα, όπως η νομική μεταρρύθμιση στο Ιράν, η νομική μεταρρύθμιση στο Αφγανιστάν, η καταπολέμηση της διαφθοράς στο Λίβανο, η επιμόρφωση νομικών της Μολδαβίας κ.ο.κ.. Εν συνεχεία μεταλλάχθηκε σε Ευρωπαϊκό Οργανισμό Δημοσίου Δικαίου που παρέχει τίτλους σπουδών ανωτάτης εκπαίδευσης με προκλητικούς όρους και θέλγητρα.

Μάλιστα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Όποιος πληκτρολογήσει την ιστοσελίδα του συγκεκριμένου Οργανισμού θα βρει τη δυνατότητα που προσφέρει το ίδρυμα για απόκτηση εντατικού μεταπτυχιακού ευρωπαϊκού δημοσίου δικαίου, σε μόλις έξι εβδομάδες, έναντι 1.900 ευρώ. Και όλα αυτά συνδυάζοντας το απέραντο γαλάζιο της θάλασσας, τον ελληνικό ήλιο και το ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο. Έτσι ακριβώς διαφημίζεται το εν λόγω πανεπιστήμιο όπου υπάρχουν υπερπολυτελείς κτηριακές εγκαταστάσεις του εν λόγω Οργανισμού.

Μάλλον, κύριοι -που λείπετε, αλλά θα τα ακούσετε!- έχετε μπερδέψει τις αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας με το Υπουργείο Τουρισμού. Μετατρέψατε την εκπαίδευση σε τουριστικό προϊόν. Έτσι εξηγείται η χαλαρότητα με την οποία αντιμετωπίζετε τα ζοφερά προβλήματα της ελληνικής εκπαίδευσης.

Για να έρθω όμως στο προκείμενο, η συγκεκριμένη τροπολογία νομιμοποιεί με έμμεσο και υπόγειο τρόπο και αδιαφανείς διαδικασίες την έλευση της ανώτατης ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Η δολοπλόκα πολιτική σας, η πολιτική του συμφέροντος και ο λαϊκισμός σας θα συμπαρασύρουν στο πέρασμά τους και την εκπαίδευση, ένα αγαθό που πρέπει να παρέχεται δωρεάν και το οποίο είναι απαραίτητο εχέγγυο για την πνευματική και κοινωνική μας πορεία.

Ειλικρινά, μου είναι πάρα πολύ δύσκολο να βρω λόγια που να περιγράφουν τη σημερινή «ντροπιαστική» τροπολογία που ζητάτε να ψηφίσουμε. Αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά ότι δεν έχετε ούτε πολιτικές, αλλά κυρίως δεν έχετε ηθικές αξίες. Θυσιάζετε την εκπαίδευση στο βωμό των δικών σας συμφερόντων, αλλά και στο βωμό των όσων σας στηρίζουν και επιζητάτε, με τις εν μία νυκτί τροπολογίες, την ικανοποίησή τους. Ισοπεδώνετε και το τελευταίο ζωντανό κύτταρο της παιδείας. Γίνεστε δήμιοι του εκπαιδευτικού συστήματος.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το προειδοποιητικό κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.

Πριν προχωρήσουμε στην ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να καταθέσει στη Βουλή τον πλήρη κατάλογο όλων των διεθνών οργανισμών στους οποίους συμμετέχει η Ελλάδα και οι οποίοι εκδίδουν τίτλους σπουδών ανωτάτης εκπαίδευσης, ώστε να μην υπάρχει κανένα κρυφό σημείο.

Απαντήστε ξεκάθαρα, κύριοι. Είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Δημοσίου Δικαίου ένας τέτοιος οργανισμός, για τα μεταπτυχιακά του οποίου δεν θα χρειάζεται, σύμφωνα με την προωθούμενη ρύθμιση, αναγνώριση τίτλου σπουδών;

Γιατί, αν ισχύει αυτό, φαίνεται ότι επιμελώς αποφύγατε να αναφέρετε το μοναδικό αντίστοιχο διεθνή οργανισμό με έδρα την Αθήνα στην αιτιολογική έκθεση όπου παραθέτετε αντίστοιχα παραδείγματα πανεπιστημίων διεθνών οργανισμών.

Προσπαθείτε εν κρυπτώ να περάσετε μία διάταξη που καμμία σχέση δεν έχει ούτε με την εκπαίδευση ούτε με διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας που απορρέουν από τη συμμετοχή της σε διεθνείς οργανισμούς.

Φαίνεται ότι η εν λόγω ρύθμιση έχει ως σκοπό να ξεπεραστεί με έμμεσο τρόπο ο σκόπελος της αντισυνταγματικότητας της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα και βρήκατε τον «δούρειο ίππο».

Εμείς φυσικά θα καταψηφίσουμε την τροπολογία και ζητούμε την άμεση απόσυρσή της.

ΔΗΜΑΡ

ΜΑΡΙΑ ΡΕΠΟΥΣΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

Σε συνέχεια της προηγούμενης συζήτησης, εάν μου επιτρέπετε κύριε Σκορδά, θα ήθελα να απευθυνθώ σε εσάς, επειδή εκπροσωπείτε την Κυβέρνηση εδώ.

Κατά την άποψή μου -και θα ήθελα την απάντησή σας- το άτοπο σε αυτή την κοινοβουλευτική διαδικασία είναι ότι δέχεστε σε ένα σχέδιο νόμου που αφορά τις εμπορικές δραστηριότητες εκτός καταστήματος να ενσωματώσετε μια τροπολογία εκατόν σαράντα οκτώ σελίδων και δεκαπέντε άρθρων που αφορούν και τις τρεις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Επίσης, είναι άτοπο κατά την άποψή μου –και θα ήθελα εδώ τη γνώμη των Βουλευτών που στηρίζουν την Κυβέρνηση- είναι το ότι σε όλη αυτή τη συζήτηση δεν υπάρχει ένας εκπρόσωπος από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, για να ακούσει τους Βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, τις ενστάσεις, τις παρατηρήσεις και ενδεχομένως τις βελτιώσεις που έχουν να προτείνουν, όχι σε αυτή την τροπολογία, αλλά σε αυτό το μίνι σχέδιο νόμου, και να απαντήσει. Και επειδή εδώ εκπροσωπείτε την Κυβέρνηση, θα ήθελα εδώ την άποψή σας, εάν αυτό είναι συμβατό με τους κοινοβουλευτικούς κανόνες ή όχι.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Έχουμε μια Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων που τελεί εν υπνώσει, ενώ περνούν με τη μορφή της τροπολογίας ολόκληρα σχέδια νόμου που αφορούν την εκπαίδευση. Η τροπολογία ρυθμίζει θέματα που αφορούν τους πολύτεκνους υποψηφίους για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, τους υποψήφιους που προέρχονται από τα σχολεία σεισμόπληκτων περιοχών, την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με ποσοστό, περιέχει ρυθμίσεις θεμάτων προσωπικού ΑΕΙ, για τα ελληνικά σχολεία εξωτερικού, την ειδική αγωγή και μάλιστα τη στιγμή που τώρα κλείνει η διαβούλευση σε ένα μεγάλο σχέδιο νόμου που αφορά ειδικά την ειδική αγωγή, που εμείς θέλουμε να τη λέμε ειδική εκπαίδευση. Επίσης, αφορά τους τίτλους σπουδών της ανώτατης εκπαίδευσης, τις μετακινήσεις προϊσταμένων της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας, τα ειδικά σχολεία, το νέο Οργανισμό Εξετάσεων του Υπουργείου Παιδείας και τη Γενική Γραμματεία Διά Βίου Μάθησης. Αυτή είναι η κατάσταση και η πραγματικότητα και δεν υπάρχει κανείς εδώ να ακούσει τις παρατηρήσεις και τις ενστάσεις μας.

Έρχομαι τώρα στην ίδια την τροπολογία. Τόσο προσωπικά όσο και ως μέλος της ΔΗΜΑΡ, κατανοώ το επείγον κάποιων ρυθμίσεων. Με αυτή την έννοια, δεν θα είχαμε αντίρρηση, εάν ερχόταν μέσα από την κανονική κοινοβουλευτική διαδικασία και όχι από το «παράθυρο», όπως τώρα.

Υπάρχουν, όμως και ζητήματα σε αυτή την τροπολογία που δεν επιδέχονται αποσπασματικές ρυθμίσεις και απαιτούν μια αναλυτική συζήτηση και ένα συνεκτικό σχέδιο. Το πρώτο από αυτά τα ζητήματα είναι αυτό της ισοτιμίας και αντιστοιχίας πτυχίων που αποκτήθηκαν από ιδρύματα εκτός της τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, καθώς και της αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων. Όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, σήμερα είναι δύο χωριστές μεγάλες διαδικασίες. Η αναγνώριση, η ισοτιμία και αντιστοιχία πτυχίων περνά μέσα από το ΔΟΑΤΑΠ και η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων μέσα από το ΣΑΕΠ. Αυτό που επικρατεί σήμερα στην Ελλάδα είναι η απόλυτη σύγχυση. Χιλιάδες πτυχιούχοι είναι αυτή τη στιγμή όμηροι μιας δαιδαλώδους διαδικασίας και ενός αντίστοιχου νομικού πλαισίου απίστευτων καθυστερήσεων, προκειμένου να αναγνωριστεί το πτυχίο τους.

Σύμφωνα με τις δικές μας πληροφορίες –και δυστυχώς δεν είναι κανείς εδώ να τις διαψεύσει ή να τις επαληθεύσει- αυτήν τη στιγμή βρίσκονται στο ΣΑΕΠ τριάντα χιλιάδες αιτήματα αναγνώρισης επαγγελματικών προσόντων και είναι σε αναμονή και οι αντίστοιχοι πτυχιούχοι, οι οποίοι περιμένουν προκειμένου να κατευθυνθούν στην αγορά εργασίας. Αντίστοιχες αγκυλώσεις υπάρχουν στο ΔΟΑΤΑΠ που είναι ο φορέας αναγνώρισης πτυχίων.

Υπάρχει, λοιπόν, ένα πάρα πολύ σοβαρό θέμα και οι ρυθμίσεις που εισάγονται από την τροπολογία -το μίνι σχέδιο νόμου- είναι αποσπασματικές και αμφιβάλλουμε για την αποτελεσματικότητά τους. Πρέπει δε να τις δούμε σε συνδυασμό με μία Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε μόλις πριν λίγες μέρες στο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως, στις 10-4-2014, που θεσπίζει έναν ολόκληρο εξεταστικό μηχανισμό για την αναγνώριση των πτυχίων, την ισοτιμία και την αντιστοιχία εντός του ΣΑΕΠ. Αυτό, λοιπόν, είναι ένα μεγάλο ζήτημα και δεν θα έπρεπε σε καμμία περίπτωση να έρχεται μέσα από αυτήν την κοινοβουλευτική παρατυπία, δηλαδή από το «παράθυρο».

Το δεύτερο μεγάλης σημασίας ζήτημα είναι η λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων. Εδώ θα λέγαμε ότι η Κυβέρνηση έχει πράγματι ένα συνεκτικό σχέδιο με το οποίο διαφωνούμε πλήρως. Ποιο είναι αυτό το σχέδιο; Αποσπά την ιδιωτική εκπαίδευση από την εποπτεία του αρμόδιου, του καθ’ ύλην Υπουργείου, που είναι το Υπουργείο Παιδείας στη χώρα μας. Αυτό έχει ξεκινήσει εδώ και πάρα πολύ καιρό με το πέρασμα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών από το Υπουργείο Παιδείας στο Υπουργείο Εργασίας και με μία σειρά από ρυθμίσεις που ολοκληρώνονται τώρα.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Δώστε μου ένα λεπτό ακόμα, κύριε Πρόεδρε.

Νομίζουμε ότι αυτό θέτει ουσιαστικό θέμα για τα πτυχία και τα πιστοποιητικά που εκδίδονται πια από τα ιδιωτικά σχολεία. Αναρωτιόμαστε σε ποια λογική -κάποια στιγμή πρέπει εδώ η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μας την εξηγήσει- γιατί τελικά τα ιδιωτικά σχολεία θεωρούνται όλο και περισσότερο ιδιωτικές επιχειρήσεις και δεν έχουν την εποπτεία του κράτους.

Δευτερεύοντα ζητήματα είναι αυτά που αφορούν τα νηπιαγωγεία. Ορίζεται, ρυθμίζεται το θέμα των οργανικών θέσεων στα μονοθέσια και τα πολυθέσια νηπιαγωγεία. Δεν λέει, όμως, αυτό το άρθρο της συγκεκριμένης τροπολογίας τι θα γίνει με τους εκπαιδευτικούς που θα χάσουν την οργανική τους θέση λόγω της συγχώνευσης ή του κλεισίματος όσων νηπιαγωγείων δεν πληρούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις λειτουργίας, τον αριθμό τουλάχιστον επτά νηπίων ανά τμήμα. Αυτό δημιουργεί ένα πλεόνασμα νηπιαγωγών που θα το αντιμετωπίσουμε το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Επίσης, ένα άλλο ζήτημα που θεωρούμε σημαντικό είναι το θέμα των μετεγγραφών. Στην ουσία διαμορφώνεται ένα πλαίσιο όλο και περισσότερο ελεύθερων μετεγγραφών.

Πρέπει να πούμε ότι καταλαβαίνουμε το λόγο των μετεγγραφών. Απελευθερώνονται όλο και περισσότερο. Όμως, αυτό θέτει πια ζήτημα λειτουργίας των πανεπιστημίων. Στα πανεπιστήμιά μας πια δεν ανανεώνεται το διδακτικό προσωπικό. Έχουν σοβαρά ζητήματα υποδομών. Κυρίως τα δύο μεγάλα πανεπιστήμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης φορτώνονται όλο και περισσότερες μετεγγραφές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν πια στοιχειωδώς να λειτουργήσουν.

Ευχαριστώ.

ΣΥΡΙΖΑ

Ο Τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ κ. Κουράκης, ανέφερε τα ακόλουθα:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κατ’ αρχήν είναι εξαιρετικά λυπηρό το ότι έρχεται μία τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας με πάρα πολλά άρθρα, σε πολύ ουσιαστικά ζητήματα, σ’ ένα άσχετο νομοσχέδιο και επιπλέον απουσιάζει τελείως -με καμμία εκπροσώπηση- η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Διερωτώμαι αν η συζήτηση αυτή έχει νόημα, με την έννοια τού να αντιληφθεί το Υπουργείο τις ευθύνες του ή τις ενδεχόμενες τροποποιήσεις που θα μπορούσε να κάνει. Ήδη, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στο υπόλοιπο νομοσχέδιο, ακούμε παρεμβάσεις των αρμοδίων Υπουργών, οι οποίοι διορθώνουν πράγματα που θεωρούν ότι ανταποκρίνονται στο δίκαιο.

Αν ήταν εδώ η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, θα ήθελα να πω όλα αυτά, όπως λόγου χάρη ότι θα μπορούσε να γίνει αποκατάσταση της αδικίας στα παιδιά των τριτέκνων και πολυτέκνων των ετών 2011 και 2013, τα οποία εξαιρέθηκαν και δεν τους δόθηκε η δυνατότητα μετεγγραφής, δηλαδή να προστεθεί στο άρθρο 10, στο τέλος της παραγράφου 1, ότι «τα ανωτέρω ισχύουν και για τους επιτυχόντες των ετών 2011 και 2013».

Ας πούμε, βέβαια, ότι όσον αφορά τις εξετάσεις που θα γίνουν και την τράπεζα θεμάτων, εμείς έχουμε δηλώσει την αντίθεσή μας και στην τράπεζα θεμάτων και στις εξετάσεις, ιδιαίτερα της Α΄ Λυκείου, όπου είναι τελείως ανέτοιμο το Υπουργείο και γι’ αυτό φέρνει μία σειρά από ρυθμίσεις.

Διερωτώμαι, όμως, γιατί εξαιρεί από τις εξετάσεις με θέματα της τράπεζας θεμάτων τους μαθητές διαφόρων κατηγοριών, ανάμεσα στις οποίες και τα μειονοτικά σχολεία και τα ελληνικά λύκεια του εξωτερικού και δεν εξαιρεί από την τράπεζα θεμάτων -γιατί έχουν μεγαλύτερη δυσκολία, βεβαίως- και τους μαθητές των δύο διαπολιτισμικών σχολείων, όπου φοιτούν μαθητές που στη συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν ανύπαρκτη γνώση ή μικρή γνώση των ελληνικών, καθώς η μητρική τους γλώσσα δεν είναι ελληνική, δηλαδή αποτελούν αντίστοιχες περιπτώσεις με τους μαθητές των μειονοτικών σχολείων και των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού.

Νομίζω ότι είναι μία παράλειψη στη λογική του Υπουργείου στο βαθμό που δίνει μία δυνατότητα διευκόλυνσης των μαθητών διαφόρων κατηγοριών. Θα έπρεπε οπωσδήποτε να συμπεριλάβει και τους μαθητές από τα διαπολιτισμικά σχολεία, καθώς, όπως γνωρίζετε, και η δική μας τουλάχιστον θέση είναι ότι εκτός από την απρόσκοπτη ένταξη των νέων μεταναστών στην ελληνική κοινωνία, η οποία μόνο πολλαπλά οφέλη μπορεί να φέρει, θα πρέπει να δώσουν μία ενίσχυση, ώστε αυτά τα παιδιά να μην εγκαταλείψουν το σχολείο.

Σχετικά με την παράγραφο 2, που αφορά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, θα έλεγα ότι κανένα από τα ουσιαστικά και πρακτικά ζητήματα δεν λύει. Αναβαθμίζει, βέβαια, τον ρόλο του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου ως συμβουλευτικού οργάνου, αλλά δεν έχει ούτε τις δομές για να ανταποκριθεί στις αρμοδιότητές του, ούτε μπορούμε να θεωρήσουμε ότι είναι ένας οργανισμός που γνωμοδοτεί με αμιγώς παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια, από τη στιγμή που έχει διοριστεί εξ ολοκλήρου από το Υπουργείο.

Επιπλέον, είναι περίεργο -και θα έλεγα άκρως αντιπαιδαγωγικό και αντιλειτουργικό- το ότι με προεδρικά διατάγματα από εδώ και πέρα θα αποφασίζεται η διάρκεια των σχολικών περιόδων, οι αργίες, οι διακοπές και τα ωρολόγια προγράμματα των ΕΠΑΛ.

Όσον αφορά τις ρυθμίσεις των ιδιωτικών σχολείων, θα έλεγα ότι εδώ πέρα το Υπουργείο ξεπερνά τον εαυτό του σε αντιδραστικότητα και σκοταδισμό. Δηλαδή, για να τεκμηριώσω τον ισχυρισμό μου, αποσύρεται η εποπτεία του Υπουργείου από την ιδιωτική εκπαίδευση.

Δεν θα έχει κανένα λόγο στην άσκηση των καθηκόντων, δεν θα επιβάλλεται καμμία κύρωση από το Υπουργείο στην πλημμελή άσκηση των καθηκόντων των εκπαιδευτικών. Επίσης, δεν μπορεί να εποπτεύσει, σύμφωνα με το άρθρο 16 του Συντάγματος. Και κάνει και πολλά άλλα πράγματα – χάρισμα στους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων.

Ένα από αυτά είναι ότι δίνεται η δυνατότητα να επεκτείνεται η λειτουργία του ιδιωτικού σχολείου και το απόγευμα. Αυτό, βέβαια, από μόνο του δεν είναι κακό. Στο βαθμό, όμως, που δεν θα υπάρχει εποπτεία από το Υπουργείο Παιδείας, είναι σίγουρο ότι θα εκβιάζονται οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί να δουλεύουν πέραν του διδακτικού προγράμματος, έως και τη νύχτα, χωρίς δυνατότητα ελέγχου από την πολιτεία και φυσικά χωρίς να πληρώνονται για τις δήθεν παιδαγωγικές δραστηριότητες που θα στήσουν οι επιτήδειοι σχολάρχες.

Επιπλέον, θα έλεγα ότι μπαίνει και ένα θέμα εξαιρετικής σημασίας: Στο βαθμό που δεν υπάρχει αυτή η εποπτεία και στο βαθμό μάλιστα που δίνεται η δυνατότητα να νομιμοποιείται η λειτουργία ιδιωτικών σχολείων που δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις μέχρι σήμερα, μπαίνει το ζήτημα στο κατά πόσον τα πτυχία και η αναγνώριση τίτλου σπουδών είναι έγκυρα, καθώς έχουν προκύψει από παράνομα σχολεία.

Ένα τελευταίο ζήτημα, που θα ήθελα να αναπτύξω σε ελάχιστα δευτερόλεπτα, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι μπαίνει μια τροπολογία με την οποία το Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Προσόντων καθίσταται αρμόδιο πλέον να αναγνωρίζει ως επαγγελματικά ισοδύναμους τους τίτλους σπουδών ανώτατης εκπαίδευσης, οι οποίοι μπορεί να είναι τριετούς διάρκειας ή μεταπτυχιακά προγράμματα που προέρχονται από ιδρύματα τρίτων χωρών και παρέχονται από κολλέγια με βάση συμφωνίες πιστοποίησης και δικαιόχρησης.

Σε ερώτηση που είχαμε κάνει ως ΣΥΡΙΖΑ, ο κύριος Υπουργός είχε απαντήσει πως δεν προτίθεται να παραχωρήσει στο ΣΑΕΠ τέτοια δικαιοδοσία. Θα έλεγα ότι αυτό που γίνεται είναι η απόλυτη εξομοίωση πανεπιστημίων ή κολλεγίων που έχουν συμβάσεις με ξένα πανεπιστήμια με τα ελληνικά πανεπιστήμια όσον αφορά τους τίτλους σπουδών.

Θα ήθελα να θυμίσω ότι ο Υπουργός Δικαιοσύνης -που ήταν εδώ πριν από λίγο εδώ- έφερε τις μεταμεσονύκτιες ώρες της Κυριακής μια τροπολογία με την οποία προβλέπεται πλέον η εγγραφή στα μητρώα ασκουμένων δικηγορικών συλλόγων της χώρας των πτυχιούχων των νομικών σχολών των ευρωπαϊκών χωρών. Καταλαβαίνετε ότι έτσι ανοίγει ο ασκός του Αίολου και για πτυχιούχους άλλων κολλεγίων, παραρτημάτων πανεπιστημίων, οι οποίοι θα διεκδικούν την εγγραφή στα μητρώα των αντιστοίχων συλλόγων.

Καταλαβαίνετε βέβαια -και κλείνω, κύριε Πρόεδρε- ότι δεν θα μπορούν οι επαγγελματικοί σύλλογοι να ελέγξουν ούτε τα πλαστά πτυχία, ούτε τις πλαστογραφήσεις των τίτλων και των πιστοποιητικών. Πάμε, δηλαδή, σε μια διαδικασία ανεξέλεγκτης εισαγωγής πτυχίων από τρίτες χώρες, το οποίο, όπως καταλαβαίνετε, οδηγεί σε τρομακτική υποβάθμιση του επιπέδου της ανώτατης εκπαίδευσης.

Για όλους αυτούς τους λόγους, είμαστε αντίθετοι και καταψηφίζουμε και την τροπολογία και το σύνολο βεβαίως του νομοσχεδίου.

Σας ευχαριστώ

ΚΚΕ

Παρουσιάζουμε τα όσα είπε στη βουλή για την τροπολογία του Υπ.Παιδείας ο βουλευτής ΚΚΕ

Η απαξίωση του Ελληνικού Κοινοβουλίου και του ρόλου των Βουλευτών έρχεται μέσα από τη διαδικασία νομοθέτησης μέσα από Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου, μέσα από την εισαγωγή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος νομοσχεδίων -με ένα άρθρο, μάλιστα- και μέσα από τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια, οι οποίες θα έπρεπε να είναι ένα ξεχωριστό νομοσχέδιο.

Μια τέτοια απαξίωση του ρόλου του Ελληνικού Κοινοβουλίου και του ρόλου των Βουλευτών είναι και η τροπολογία του Υπουργείου Παιδείας, η οποία κατατίθεται σε αυτό το νομοσχέδιο για τις λαϊκές αγορές. Όσες διατάξεις και αν έχει, δύο-τρεις ή τέσσερις, που είναι κατεπείγοντος χαρακτήρα, οι υπόλοιπες διατάξεις βαδίζουν την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας εδώ και τέσσερα χρόνια -και τα δύο τελευταία ιδιαίτερα- με τα οποία απορρυθμίζεται η ελληνική παιδεία και η εκπαίδευση και παραδίδονται στο ιδιωτικό κέρδος και στους σχολάρχες.

Η ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας τα δύο τελευταία χρόνια είναι ότι συνέχεια παραδίδει το αγαθό της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης και παιδείας στα ιδιωτικά συμφέροντα και στην ιδιωτικοποίηση. Το δεύτερο που κάνει πάντα τα δύο τελευταία χρόνια το Υπουργείο Παιδείας είναι ότι αποσύρεται πλήρως από την εποπτεία της ιδιωτικής εκπαίδευσης που παρέχεται στα ιδιωτικά σχολεία, αφήνοντας ουσιαστικά ανεξέλεγκτους τους σχολάρχες να κάνουν ό,τι θέλουν. Για παράδειγμα τι ήταν το κατεπείγον, έτσι ώστε να αποχαρακτηριστεί η χρήση των ιδιωτικών σχολείων και μάλιστα, να συνδυαστεί με μια φράση «σκοπού φιλοξενίας για τα απογεύματα»; Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί το ότι καταργείται πλήρως ο έλεγχος των δραστηριοτήτων αυτών είτε από το διευθυντή εκπαίδευσης είτε από τον περιφερειακό διευθυντή; Αν συνδυαστούν αυτά τα δύο, αυτό μας δείχνει ότι ουσιαστικά οι εργασιακές σχέσεις, οι οποίες έχουν μπει στο απόσπασμα, των ιδιωτικών εκπαιδευτικών και θα δουλεύουν από το πρωί μέχρι το βράδυ ανεξέλεγκτοι, είναι ο σκοπός για τον οποίο εισάγονται τέτοιες ρυθμίσεις στην τροπολογία αυτή.

Βέβαια, μιλώ πάντα υπό το καθεστώς τού ότι πριν από μισή ώρα ακριβώς κατατέθηκαν νομοτεχνικές βελτιώσεις του Υπουργείου Παιδείας τις οποίες είναι αδύνατον, όπως καταλαβαίνετε να τις έχω υπ’ όψιν μου, έτσι ώστε να δω τι αλλαγές έχει κάνει. Η προχειρότητα, η έλλειψη διαλόγου, αλλά και η σκοπιμότητα των διατάξεων αυτών καταδεικνύει ότι η τροπολογία αυτή είναι απαράδεκτη και πρέπει να αποσυρθεί.

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί και οι γονείς νομίζω ότι δεν θα πρέπει να αφήσουν να γραφεί η ληξιαρχική πράξη της παροχής της εκπαίδευσης και του ελέγχου από τη μεριά του κράτους στα ιδιωτικά σχολεία.

Δικαιωθήκαμε πλήρως, όταν λέγαμε το Σεπτέμβριο για το ν. 4186 ότι είναι πρόχειρος, ότι θα φέρει πολύ περισσότερα προβλήματα και ότι θα απορρυθμίσει πλήρως την εκπαίδευση. Αποτέλεσμα αυτού είναι ότι οι περισσότερες διατάξεις αφορούν το νόμο που το ίδιο το Υπουργείο έφερνε εσπευσμένα μια μέρα πριν την έναρξη του σχολικού έτους, το ν. 4186. Ήμασταν αντίθετοι στην τράπεζα των θεμάτων. Ενδιάμεσα ζητήσαμε να αποσυρθεί για φέτος η τράπεζα θεμάτων, γιατί ακριβώς υπάρχουν και πολλά πανελλαδικά μαθήματα σε πολλά σχολεία τα οποία δεν έχουν διδαχθεί.

Αποτέλεσμα της διαθεσιμότητας και των εκπαιδευτικών που βγήκαν στα Επαγγελματικά Λύκεια είναι ότι αναγκάζεται το Υπουργείο, για να αντιμετωπίσει τέτοια προβλήματα, να φέρει από τη μη τυπική εκπαίδευση καθηγητές έτσι ώστε να κάνουν τις εξετάσεις στην τυπική εκπαίδευση. Άλλη μία αναγνώριση των προβλημάτων τα οποία δημιούργησε ο συγκεκριμένος νόμος.

Κύριε Πρόεδρε, δεν είναι μόνο η προχειρότητα, αλλά και το ότι εδώ παίζουν με την αγωνία χιλιάδων παιδιών. Ουσιαστικά αυτό δείχνει το ότι παίρνει από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων, τον οποίο είχαμε αντιταχθεί, και το πηγαίνει ξανά στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Δυσκολεύει τα πράγματα στα ΕΠΑΛ. Σπρώχνει επιπλέον μαθητές στην κατάρτιση και στα κολλέγια και αυτό γιατί; Γιατί ενώ ο παλιότερος νόμος έλεγε ότι για να περάσεις από τη μια τάξη στην άλλη έπρεπε να έχεις γενικό βαθμό «10», τώρα βάζει ότι πρέπει να έχεις γενικό βαθμό σε όλα τα μαθήματα «10» για να περάσεις στην άλλη τάξη.

Απαξιώνει το ρόλο του ΕΟΠΠΕΠ. Πιστεύω ότι, αν παραμείνει αυτή η Συγκυβέρνηση στην εξουσία, θα γίνει αποδυνάμωση του ΕΟΠΠΕΠ και η πιστοποίηση των επαγγελματικών προσόντων θα πάει σε ιδιωτικούς οργανισμούς.

Ελληνικά σχολεία του εξωτερικού: Το Υπουργείο Παιδείας εδώ και δύο χρόνια δεν έχει κάνει συγκεκριμένη μελέτη και δεν έχει υλοποιήσει τη δέσμευσή του, την οποία του ζητήσαμε και πήραμε στις αρμόδιες Επιτροπές όταν συζητιόντουσαν διάφορα νομοσχέδια, να φέρει δηλαδή νόμο για την εκπαίδευση των ελληνοπαίδων εξωτερικού.

Κύριε Πρόεδρε, χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχουν διατάξεις της ειδικής αγωγής σε ένα νομοσχέδιο το οποίο θα έρθει μετά. Θεωρώ ότι δεν έχει κανείς να αντιτάξει κάτι απέναντι στην κριτική την οποία ασκούμε σε αυτήν την τροπολογία.

Κύριε Πρόεδρε, τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω τον απαράδεκτο τρόπο που κατατέθηκε αυτή η τροπολογία όταν τελείωσε η συζήτηση του νομοσχεδίου στις Επιτροπές. Θα μπορούσε, αφού το ήθελε το Υπουργείο, να την έφερνε και πιο μπροστά. Ούτε καν αυτό έγινε. Μόλις τελείωσε η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, τότε έφερε την τροπολογία, που δεν μπορούσαμε ούτε στις Επιτροπές να τοποθετηθούμε.

Κύριε Πρόεδρε, για εμάς η παιδεία είναι εργαλείο εξόδου από την κρίση. Η επένδυση στην παιδεία αποτελεί ένα από τα εργαλεία τα οποία θα επιτρέψουν στη χώρα μας να βγούμε από την κρίση. Οι μαθητές, οι φοιτητές, οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί ας μετατρέψουν την οργή τους, τη δυσαρέσκειά τους σε πολιτική πράξη. Είναι μια πολιτική, η οποία πρέπει να σταματήσει εδώ. Νομίζω ότι η 25η του μήνα θα είναι ορόσημο για την ανατροπή αυτής της πολιτικής.

Ευχαριστώ.