09-08-16 Σε εξέλιξη η διαβούλευση για την Ειδική Αγωγή

Σε εξέλιξη βρίσκεται η δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για την τροπολογία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΕΑΕ) που θα ενταχθεί στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις»

Η τροπολογία τακτοποιεί το θεσμικό πλαίσιο της ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ιδρύει το νέο τύπο του Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου – Λυκείου και καταργεί την πολυδιάσπαση και αλληλοεπικάλυψη των πολλών υφιστάμενων τύπων σχολικών μονάδων (ΤΕΕ Α, ΤΕΕ Β, ΤΕΕ Α και Β Βαθμίδας, Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια). Στην Ενιαίου τύπου σχολική μονάδα προβλέπεται η λειτουργία τεσσάρων (4) τάξεων Γυμνασίου, όπου εφαρμόζεται το πρόγραμμα του Γυμνασίου Γενικής Εκπαίδευσης, εμπλουτισμένο με δραστηριότητες προεπαγγελματικής ετοιμότητας. Οι απόφοιτοι τεσσάρων (4) τάξεων Γυμνασίου λαμβάνουν τίτλο σπουδών ισότιμο του Γυμνασίου, χωρίς επαγγελματική εξειδίκευση όπως ίσχυε μέχρι σήμερα και με αυτόν τον τρόπο τερματίζεται το φαινόμενο της άκαιρης και παιδαγωγικά ανεπίτρεπτης πρόωρης εξειδίκευσης των μαθητών. Στις τέσσερις (4) τάξεις του Λυκείου προβλέπεται η εφαρμογή του προγράμματος του Εσπερινού Επαγγελματικού Λυκείου και οι απόφοιτοι λαμβάνουν τίτλο σπουδών ισότιμο του Λυκείου. Επίσης, η τροπολογία ρυθμίζει χρόνιες εκκρεμότητες του θεσμικού πλαισίου των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) προσαρμόζοντας τη λειτουργία τους στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών τους.

Η διάταξη ορίζει με σαφήνεια τα προσόντα εξειδίκευσης στην ΕΑΕ και καταργεί το διαχωρισμό της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών κατοχυρώνοντας τη δυνατότητα μετακίνησης των εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, από δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στη γενική και επαγγελματική εκπαίδευση και το αντίστροφο, εξασφαλίζοντας με τα χρονικά όρια που τίθενται τη σταθερότητα του προσωπικού στις αντίστοιχες δομές, όπως επιβάλλεται για παιδαγωγικούς λόγους. Ακόμα, παρέχει τη δυνατότητα υπηρέτησης σε δομές ΕΑΕ των εκπαιδευτικών των κλάδων ΠΕ60 και ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ σε ισότιμη βάση με τους κλάδους εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61 και ΠΕ71. Έτσι αποκαθιστά τη νομιμότητα και επαναφέρει την κανονικότητα στις υπηρεσιακές μεταβολές.

Με άλλη ρύθμιση παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής τοποθέτησης σε θέσεις ΕΑΕ εκπαιδευτικών με εμπειρία ή λιγότερα προσόντα στην ΕΑΕ. Η συγκεκριμένη ρύθμιση ίσχυε ανέκαθεν αλλά για πρώτη φορά καθορίζονται τα «λιγότερα προσόντα». Το σύνολο των εξειδικευμένων εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ δεν επαρκεί για να καλυφθούν οι ανάγκες σε προσωπικό, με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να προσλαμβάνονται αναπληρωτές από τους πίνακες γενικής εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα κατά την παρελθούσα σχολική χρονιά 2015-16 προσλήφθηκαν περίπου 1.000 εκπαιδευτικοί από τους πίνακες αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης χωρίς αξιολόγηση των προσόντων τους, τη στιγμή που μπορεί να υπάρχουν μόνιμοι ή αναπληρωτές εκπαιδευτικοί με «λιγότερα προσόντα» στην ΕΑΕ. Έτσι η ρύθμιση αυτή έχει ως αποτέλεσμα να αξιοποιείται με το βέλτιστο τρόπο το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό, να εξυπηρετούνται άμεσα οι ανάγκες των μαθητών και να εξασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία των δομών ΕΑΕ.

Τέλος, η τροπολογία ορίζει ρητά το δικαίωμα ισότιμης συμμετοχής του ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού στους Συλλόγους Διδασκόντων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Η δημόσια διαβούλευση ξεκίνησε στις 5 Αυγούστου και θα ολοκληρωθεί στις 20 του ίδιου μήνα. Έως τώρα έχει κατατεθεί πλήθος σχολίων επί της τροπολογίας που στοχεύει στην διευθέτηση επειγόντων θεμάτων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, τα οποία αφορούν στο εκπαιδευτικό προσωπικό ΕΑΕ καθώς και στις σχολικές μονάδες ειδικής επαγγελματικής εκπαίδευσης.


Ο Υπουργός καλεί όλους τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις της.