Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών: Με αφορμή την υπουργική απόφαση σχετικά με το Ωρολόγιο Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου με την αντίστοιχη αναμόρφωση στο διδακτικό ωράριο και στο ωρολόγιο πρόγραμμα,έχουμε να κάνουμε τις ακόλουθες παρατηρήσεις:

  • To ωρολόγιο πρόγραμμα περιλαμβάνει 45λεπτες και 40λεπτες δραστηριότητες,κάτι το οποίο είναι λανθασμένο παιδαγωγικά,καθώς παραπέμπει στη διδασκαλία του Δημοτικού Σχολείου,αναγκάζει τα νήπια και προνήπια να ανταπεξέλθουν σε ρυθμούς σχολείου και όχι νηπιαγωγείου και μεταφέρει το μήνυμα, τόσο στους γονείς όσο και στους εκπαιδευτικούς, ότι στο νηπιαγωγείο γίνεται διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων και όχι δραστηριότητες παιδαγωγικού χαρακτήρα,προερχόμενες από τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών.
  • Το πρόγευμα αποτελεί μέρος της πρώτης οργανωμένης δραστηριότητας του υποχρεωτικού ωραρίου ή μέρος του 20λεπτου διαλείμματος;Δεδομένου ότι το πρόγευμα διαρκεί περίπου 20 λεπτά,τι θα πρέπει να «θυσιαστεί»;Μέρος από την οργανωμένη δραστηριότητα που βρίσκεται σε εξέλιξη ή το σύνολο του διαλείμματος,το οποίο είναι απαραίτητο για τα παιδιά;
  • Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται ότι Με απόφαση και σχετική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων ορίζονται ο/οι εκπαιδευτικός/οί που διδάσκουν στο υποχρεωτικό πρόγραμμα και ο/οι εκπαιδευτικός/οί που διδάσκουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα.»

Μέχρι τώρα και σύμφωνα με την εγκύκλιο σχετικά με την Οργάνωση και Λειτουργία του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου (Αρ.Πρωτ.Φ.32/1106/142065/11-09-2015/ΥΠΟΠΑΙΘ),οι θέσεις των νηπιαγωγών στο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο είναι εναίες και όλες οι νηπιαγωγοί έχουν τα ίδια δικαιώματα στην επιλογή προγράμματος και ωραρίου.Για αυτόν τον λόγο και οι δυο νηπιαγωγοί ακολουθούσαν την εναλλάξ βάρδια(μια εβδομάδα πρωί-μια εβδομάδα απόγευμα).Η παραπάνω απόφαση αφήνει να εννοηθεί πως καταργείται οποιαδήποτε συνοχή και συνέχεια του πρωινού προγράμματος με το απογευματινό,καθώς στο εξής θα υπάρχει μία νηπιαγωγός αποκλειστικά για το υποχρεωτικό ωράριο και μια νηπιαγωγός αποκλειστικά για το ολοήμερο.Επιπλέον,υπάρχει ο κίνδυνος οι αναπληρωτές νηπιαγωγοί, που ως γνωστόν εργάζονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα στο νηπιαγωγείο που τοποθετούνται,να υποχρεωθούν να αναλάβουν μόνο το ολοήμερο(απογευματινό) ωράριο,παρα τη θέλησή τους,κάτι το οποίο έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν.Θεωρούμε πως οι νηπιαγωγοί των Ολοήμερων Νηπιαγωγείων,μόνιμοι και αναπληρωτές, θα πρέπει να λειτουργούν ισότιμα μεταξύ τους και να έχουν τη δυνατότητα να εργαστούν τόσο στο υποχρεωτικό(πρωινό),όσο και στο ολοήμερο πρόγραμμα.

  • Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται ότι : « Το Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών αναλαμβάνει ο/η εκπαιδευτικός που διδάσκει στο υποχρεωτικό πρόγραμμα»

Ποιο είναι λοιπόν το ωράριο προσέλευσης και αποχώρησης της νηπιαγωγού που εργάζεται στο υποχρεωτικό πρόγραμμα(πρωινό) και ποιο αντίστοιχα της συναδέλφου που εργάζεται στο ολοήμερο (προαιρετικό);Και σε περίπτωση που καλύπτεται ο αριθμός παιδιών,οι γονείς των οποίων επιθυμούν την πρόωρη προσέλευση,πώς αναδιαμορφώνεται το ωράριο των εκπαιδευτικών;Ποια είναι η ώρα συνεργασίας των δύο νηπιαγωγών;

  • Στις διευκρινήσεις του Υπουργείου αναφέρεται ότι : «Εντός του πρώτου πενθημέρου κάθε μήνα, με ευθύνη του/της Δ/ντή-Δ/ντριας, Προϊσταμένου/μένης της σχολικής μονάδας, συντάσσεται και αποστέλλεται στην οικεία Διεύθυνση αναλυτική κατάσταση φοιτώντων μαθητών στο Ολοήμερο Πρόγραμμα και στο Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών/τριών, η οποία κοινοποιείται και στον/στην οικείο/α Σχολικό/ή Σύμβουλο.»

Δεδομένου,ότι οι εγγραφές στα Ολοήμερα Νηπιαγωγεία πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα 1-21 Ιουνίου και συνεπώς είναι γνωστός ο αριθμός των φοιτούντων,η παραπάνω απόφαση επιβεβαιώνει τους φόβους μας πως το Υπουργείο Παιδείας υπολογίζει στον αριθμό των γονέων που θα επιλέξουν να παραλάβουν τα παιδιά τους στη 13:00,έχοντας ως στόχο την αναστολή ολοήμερων τμημάτων νηπιαγωγείων,τη μετακίνηση κυρίως των αναπληρωτών νηπιαγωγών για κάλυψη άλλων κενών και την περικοπή των προσλήψεων.

Όπως εύκολα αντιλαμβανόμαστε από τις παραπάνω παρατηρήσεις,το Ενιαίου Τύπου Ολοήμερο Νηπιαγωγείο,αποτελεί ένα πρόγραμμα «σχολειοποιημένο» με πολλές και σημαντικές ελλείψεις.Ένα πρόγραμμα με στόχο όχι την αναβάθμιση της προσχολικής εκπαίδευσης,αλλά αντιθέτως τη συρρίκνωση του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου και τη σταδιακή κατάργηση του θεσμού.Ένα πρόγραμμα που είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα οδηγήσει σε σημαντική μείωση των αναγκών σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Για το Δ.Σ. του Σ.Α.Ν.