Ο ΠΑΣΑΔ ύστερα από την πρόσκληση του μέσω της διαδικτυακής του πλατφόρμας «Διάλογος για το πλαίσιο λειτουργίας των Τάξεων Υποδοχής», απέστειλε την πρόταση του για την εκπαίδευση των προσφύγων.

Η πρότασή μας δημοσιεύτηκε αρχικά το καλοκαίρι του 2016 και εν συνεχεία στις 19/2/2017, ενώ ήταν η πρώτη ολοκληρωμένη πρόταση για την εκπαίδευση των προσφύγων. Υπενθυμίζουμε την πρότασή μας η οποία είχε κατατεθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και στο Υπουργείο Παιδείας:

Πρόταση για την ενσωμάτωση των προσφύγων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα
Εισαγωγή – Αιτιολόγηση
Καθώς οι ΔΥΕΠ βρίσκονται σε σχεδόν πλήρη ανάπτυξη και το «προσχολικό έτος», ως απαιτούμενο της ένταξης των προσφύγων στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, όπως είχε τεθεί το καλοκαίρι, ολοκληρώνεται, οι αποφάσεις για το τι θα γίνει τον Σεπτέμβριο του ’17 πρέπει να παρθούν από τώρα, προκειμένου να υπάρξει ο απαραίτητος χρόνος για τον σχεδιασμό της νέας σχολικής χρονιάς.
Είχαμε προειδοποιήσει γραπτώς και προφορικώς, πριν την έναρξη των ΔΥΕΠ, πως ήμασταν εναντίον αυτής της διαδικασίας γιατί γκετοποιούσε τους μαθητές και ταυτόχρονα θα στοχοποιούσε πρόσφυγες κι εκπαιδευτικούς. Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε και στα δύο.
Παρακολουθώντας λοιπόν τα όσα γίνονται, μελετώντας τις παρατηρήσεις που μας στέλνουν οι συνάδελφοι που εργάζονται στις δομές κι ακολουθώντας την διεθνή πρακτική και τις επιταγές της παιδαγωγικής
Προτείνουμε :
Α) Τη συνέχιση της λειτουργίας των ΔΥΕΠ και τον επόμενο χρόνο μόνο για τα παιδιά που φέτος ήταν στην προσχολική ηλικία και λόγω τεχνικών δυσκολιών δεν μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα που είχε σχεδιαστεί γι αυτά. Επίσης και για όσα είναι φέτος στην προσχολική ηλικία.
Β) Τη διασπορά σε όμορα σχολεία των προσφυγικών δομών, των μαθητών σχολικής ηλικίας και την ένταξή τους στην κανονικότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Στα σχολεία αυτά ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ιδρύονται Τ.Υ. ανάλογα (προτείνεται εδώ το 1 προς 20) με τον αριθμό των προσφύγων που υποδέχονται και που λειτουργούν από την έναρξη του σχολικού έτους.
Στα τμήματα που εντάσσονται οι πρόσφυγες λαμβάνεται μέριμνα ώστε να υπάρχει βοηθός δασκάλου προκειμένου ν’ αποσβεστούν εκπαιδευτικοί και κοινωνικοί κραδασμοί.
Γ) Τη συνεχή επιμόρφωση και υποστήριξη των εκπαιδευτικών των σχολείων υποδοχής των προσφύγων.
Σημειώνουμε εδώ πως, όπως και το καλοκαίρι, παραμένουμε αντίθετοι στην συνέχιση της λειτουργίας των ΔΥΕΠ (εκτός της περίπτωσης που αναφέρεται παραπάνω) καθώς και ουσιαστικά αποτελέσματα δεν είχαμε μέχρι τώρα και ο σχεδιασμός τους άφησε έντονη την εικόνα της επικίνδυνης, όπως εξελίχτηκαν τα πράγματα, άγνοιας και προχειρότητας.
Οφείλουμε όλοι να θυμηθούμε πως το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει απορροφήσει στο παρελθόν πληθώρα παιδιών μεταναστών και μελετώντας αυτή την εμπειρία να λειτουργήσουμε υποστηρικτικά προς το σχολείο και τον δάσκαλο όπου και εν κατακλείδι θα καταλήξουν όλα.