O πρόεδρος του ΠΑΣΑΔ αναφέρθηκε στα κριτήρια . Η τοποθέτηση του προέδρου του ΠΑΣΑΔ στη Βουλή :

Κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής κυρίες και κύριοι βουλευτές,
Βρίσκομαι σήμερα εδώ, για να μιλήσω επί του εξεταζόμενου νομοσχεδίου για το άρθρο 80 παρ.1 & 4 που μέσω αυτού ορίζονται ως κριτήρια πρόσληψης στις
1) η προϋπηρεσία σε ΔΥΕΠ, Διαπολιτισμικά σχολεία και ΤΥ και
2) η πιστοποιημένη γνώση ξένης γλώσσας με προτεραιότητα στα φαρσί και ούρντου.

Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αναπληρωτών Δασκάλων διαφωνεί κάθετα με τις παραπάνω τροποποιήσεις γιατί:
Α) Ξεκινώντας από τη γλώσσα θα πρέπει ν αναφέρουμε πως στις ΔΥΕΠ υπάρχουν μαθητές διαφόρων εθνικοτήτων με τους περισσότερους να προέρχονται από τη Συρία, το Ιράκ και το Αφγανιστάν. Όσοι τώρα προέρχονται από τη Συρία χωρίζονται σε Σύριους και Κούρδους ενώ απ το Ιράκ κατά κύριο λόγο είναι Κούρδοι.

Σας γνωστοποιούμε λοιπόν πως πέραν των Σύριων κανείς άλλος δε μιλά την αραβική καθώς οι Κούρδοι που στα σχολεία τους την είχαν ως δεύτερη γλώσσα δε πρόλαβαν ποτέ να τη διδαχτούν κι εξ αυτού μιλούν μόνο την κουρδική. Όσον αφορά τώρα την Αγγλική η την Γαλλική, ελάχιστος αριθμός μαθητών γνωρίζει ελάχιστα απ’ αυτές για τον ίδιο λόγο που οι Κούρδοι δε γνωρίζουν την αραβική. Δεν τις έχουν ποτέ διδαχθεί!
Υπάρχει όμως εδώ θέμα επικοινωνίας που θα πρέπει να λυθεί με κάποιο τρόπο; Επισημαίνουμε λοιπόν πως το διεθνές πρότυπο εκμάθησης μιας γλώσσας (γιατί αυτό γίνεται κατά κύριο λόγο στις ΔΥΕΠ,η εισαγωγή στην ελληνική) ορίζει πως ο εκπαιδευτής δεν πρέπει να γνωρίζει, πόσο μάλλον να μιλά, τη γλώσσα του εκπαιδευόμενου κι ούτε ν’ απευθύνεται σ’ αυτόν μέσω άλλης (πχ αγγλική) και μάλιστα αυτό τονίζεται και στα επιμορφωτικά σεμινάρια των ΔΥΕΠ.

Συνεχίζοντας θα ήθελα να ενημερώσω πως οι περσινοί μαθητές μας των ΔΥΕΠ βρίσκονται σήμερα στα σχολεία μας χωρίς να υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα αφού ο συγχρωτισμός τους με τους υπόλοιπους μαθητές τους βοηθά να χρησιμοποιήσουν γρηγορότερα τα ελληνικά για την επικοινωνία τους και την ένταξή τους στη σχολική κανονικότητα.

Κανένα πρόβλημα λοιπόν δεν επιλύει και καμία εκπαιδευτική-παιδαγωγική ανάγκη δεν καλύπτει το κριτήριο β της παραγράφου 1 του άρθρου 80.
Β) Ερχόμενοι τώρα στο κριτήριο της προϋπηρεσίας στις ΔΥΕΠ θα πούμε περισσότερα και σοβαρότερα αφού το να προκριθεί κάτι τέτοιο σημαίνει πρόταξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, που έτυχε να προσληφθούν στις ΔΥΕΠ, έναντι των χιλιάδων συναδέλφων τους που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη ή ίση μ αυτούς.

Αυτό αποτελεί αδικία, παραβίαση της ισότητας, καταστρατηγεί για ακόμα μια φορά τους πίνακες αναπληρωτών εκπαιδευτικών και καταπατά το δικαίωμα των υπόλοιπων αναπληρωτών εκπαιδευτικών να διεκδικήσουν μια θέση εργασίας στις ΔΥΕΠ, εφόσον δημιουργείται ένας «κλειστός πίνακας», μέσω της προαναφερόμενης διάταξης.

Πρόβλημα δεν είναι μόνο η δημιουργία παράλληλου, ευνοϊκού πίνακα προϋπηρεσίας κι ο αποκλεισμός όλων μας απ’ το να διεκδικήσουμε θέση εργασίας σ αυτές τις δομές αλλά κι η αναίρεση της ιδιότητάς μας ως εκπαιδευτικού καθώς αν κάνουμε την παραδοχή πως όσοι δούλεψαν στις ΔΥΕΠ (οι περισσότεροι με μικρή και μηδενική προϋπηρεσία) έχουν…εμπειρία κι είναι καλό να συνεχίσουν δημιουργώντας έναν ξεχωριστό πίνακα, γιατί δε θα πρέπει να κάνουμε το ίδιο για τους δασκάλους που δούλεψαν στην Α’ τάξη Δημοτικού, δημιουργώντας έναν νέο πίνακα για όσους έχουν αποκτήσει..εμπειρία στην Α’ τάξη; Το ίδιο επίσης να κάνουμε για την Β’, για την Γ’, για τις Τάξεις Υποδοχής κλπ.
Αυτό όπως είναι αυτονόητο αντίκειται της λογικής και της επιστήμης μας και γι’ αυτό εδώ το κριτήριο της προϋπηρεσίας δε μπορεί να θεωρηθεί σοβαρό και φυσικά δεν είναι αποδεκτό απ’ όλους μας.

Απ’ όλα τα παραπάνω θα μπορούσε να εξαχθεί πως ίσως το συγκεκριμένο άρθρο υποκρύπτει σκοπιμότητες αφού σε κανένα επίπεδο και με κανένα δεδομένο δεν αιτιολογούνται ούτε τεκμηριώνονται τα κριτήρια.
Στο φυσιολογικό ερώτημα ποιες πιθανές σκοπιμότητες θα μπορούσε να καταλογίσει κανείς στον συντάκτη του, δύο απαντήσεις έρχονται αβίαστα:
Πιθανότητα 1η Ο συγκεκριμένος ξεχωριστός πίνακας πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως “πόρτα” για την εισαγωγή των μεταπτυχιακών Διαπολιτισμικής Αγωγής αφού μέχρι και σήμερα το διαδίκτυο βρίθει “προσφορών” για μεταπτυχιακά και σεμινάρια Διαπολιτισμικής που “εξασφαλίζουν μια θέση στους πίνακες και δουλειά στο Δημόσιο” επενδύοντας στην αγωνία των συναδέλφων μας και στήνοντας καινούργια προσοδοφόρα επιχείρηση εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για τους επιτήδειους μετά τις χιλιάδες των μεταπτυχιακών στην Ειδική Αγωγή.

Έχουμε όμως δηλώσει σε όλους ρητά πως απ τη στιγμή που θα γίνει αυτό θα απευθυνθούμε στον Εισαγγελέα γιατί κάποιος θα πρέπει να εξηγήσει πώς, πότε και ποιους πληροφορήθηκε η «αγορά» για τη συγκεκριμένη πρόθεση κι αν υπήρξαν ανταλλάγματα γι’ αυτό.
Πιθανότητα 2η Το βόλεμα ημετέρων οι οποίοι “γνωρίζοντας” ή όχι έβαλαν ως επιλογή (μόνη ή όχι) τις ΔΥΕΠ εξασφαλίζοντάς τους τώρα (με μικρή προϋπηρεσία) συνεχόμενη, καθ υπέρβαση των πινάκων προϋπηρεσίας και κάθε έννοιας ισονομίας και δικαίου, την συνεχόμενη πρόσληψή τους.
Αυτό ενισχύεται μάλιστα και από τις χθεσινές διαρροές για απλή επιπλέον «μοριοδότηση» κι απόσυρση των υπολοίπων κριτηρίων.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως αν ένας εκπαιδευτικός δουλέψει έναν μήνα σε σχολείο θα πάρει ένα μόριο ενώ ο εκπαιδευτικός που δουλεύει στις ΔΥΕΠ αντίστοιχα, θα πάρει παραπάνω μόρια.

Αλήθεια όμως για ποιο λόγο και γιατί τόση επιμονή να ανέβει θέσεις στους πίνακες κατάταξης ή συγκεκριμένη ομάδα εκπαιδευτικών και πώς εξηγείται αυτή; Δεν περνά απ τη σκέψη κανενός φυσικά πως αν αρχίσουμε να μοριοδοτούμε επιπλέον τότε αμέσως τίθεται το ερώτημα, γιατί να μη μοριοδοτηθούν επίσης επιπλέον κι οι εκπαιδευτικοί που δουλεύουν σε σχολεία με Ρομά, σε Τ.Υ. σε υποβαθμισμένες περιοχές κλπ κλπ;
Μετά απ’ όλα αυτά οι λογικές, υπεύθυνες κι αναμενόμενες λοιπόν για εμάς κινήσεις θα πρέπει να είναι:
Πρώτη: Αφού κανένα από τα κριτήρια της παρ. 1 του άρθρου 80 δεν τεκμηριώνεται κι ούτε κρίνεται αναγκαίο, άμεση απόσυρσή τους κι επιστροφή στην ισχύουσα μέχρι σήμερα κατάσταση.

Δεύτερη: Η άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου αφού όσα αφορούν τις ΔΥΕΠ μαζί και το επίμαχο άρθρο δεν βγήκαν σε διαβούλευση, δεν κληθήκαμε ποτέ κι από κανένα, ως οι υλοποιούντες το πρόγραμμα των ΔΥΕΠ, να συζητήσουμε γι’ αυτές κι αφού επίσης μέχρι και τώρα δεν έχουμε μπορέσει να εξακριβώσουμε ποιοι ασχολήθηκαν μ’ αυτό, ποια η σχέση τους με την εκπαίδευση, στη βάση ποιών πορισμάτων συζήτησαν και αν και ποιοι έλαβαν μέρος σ αυτή τη συζήτηση.
Αυτό επιβάλλει η λογική, η ηθική και η αρχή του διαλόγου.
Σας ευχαριστώ για την υπομονή σας.