Τη δυνατότητα να ορίζει ο ίδιος ο διευθυντής της κάθε σχολικής μονάδας τη σύνθεση της ομάδας εργασίας για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων, δίνει με εγκύκλιό του ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος.

Μάλιστα, αναφέρεται πως οι σχολικές μονάδες θα πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τη σχετική διαδικασία έως τις 4 Απριλίου, ενώ μέχρι το τέλος Μαΐου, ο σύλλογος διδασκόντων θα πρέπει να συνεδριάσει και αφού λάβει υπόψη του τις εισηγήσεις των ομάδων εργασίας, να προβεί στη γενική εκτίμηση της σχολικής μονάδας με την αποτύπωση των 15 δεικτών.

Ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε να εκδώσει τη συγκεκριμένη εγκύκλιο καθώς τόσο η ομοσπονδία των καθηγητών όσο και των δασκάλων έχουν καλέσει τους εκπαιδευτικούς να μη συμμετάσχουν στις ομάδες εργασίας για την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.

«Σε περίπτωση που ο σύλλογος διδασκόντων δεν μπορεί να καταλήξει σε απόφαση συγκρότησης επαρκούς αριθμού ομάδων εργασίας ή συγκεκριμένης σύνθεσης ή κατανομής αρμοδιοτήτων (π.χ. τους δείκτες που θα επεξεργαστεί κάθε ομάδα), τότε ο διευθυντής του σχολείου, υποχρεούται να ορίσει τον αριθμό, τη σύνθεση και τις συγκεκριμένες αρμοδιότητες κάθε ομάδας», ορίζει η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας.

Με την ίδια εγκύκλιο καλεί τις σχολικές μονάδες «να έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία συγκρότησης των ομάδων μέχρι 4-4-2014. Στη συνέχεια και μέχρι 31-5-2014, ο σύλλογος διδασκόντων θα πρέπει να συνεδριάσει και αφού λάβει υπόψη του τις εισηγήσεις των ομάδων εργασίας, μέσα από ανοικτό διάλογο, να προβεί στην γενική εκτίμηση της σχολικής μονάδας με την αποτύπωση των 15 δεικτών καθώς επίσης να αποφασίσει για τα σχέδια δράσης που θα υλοποιηθούν το επόμενο έτος».

Ο κ. Αρβανιτόπουλος τονίζει πως η τελική έκθεση αυτοαξιολόγησης θα πρέπει να υποβληθεί μέχρι τέλους του διδακτικού έτους, ενώ οι Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, καλούνται μέχρι 11-4-2014 να αποστείλουν στον Διευθυντή του Γραφείου Υπουργού πίνακα με τα σχολεία στα οποία τυχόν δεν έχει ολοκληρωθεί η συγκρότηση των ομάδων εργασίας.

Υπενθυμίζεται ότι η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος με πρόσφατη ανακοίνωσή της γνωστοποίησε πως «Το πρώτο βήμα της καθολικής αντίδρασης του κλάδου εκφράστηκε με τη συλλογή των υπογραφών που έφτασε τις 58.560 υπογραφές και το 93% των ενεργών εκπαιδευτικών κατά της αξιολόγησης».

Αυτή την περίοδο, συνεχίζει η ΔΟΕ, «προχωράμε στο δεύτερο αποφασιστικό βήμα αποτροπής της αυτοαξιολόγησης με τις συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων σε κάθε σχολείο και την καθολική απόρριψη συγκρότησης των ομάδων εργασίας για την εφαρμογή της αυτοαξιολόγησης».

Το Δ.Σ. της Δ.Ο.Ε. καλεί τους συναδέλφους να προχωρήσουν στις σχετικές συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων και με βάση το σχέδιο πρακτικού που έχουμε αποστείλει να απορρίψουν τη συγκρότηση των ομάδων εργασίας, αγνοώντας τις απειλές, την παραπληροφόρηση και τις μεθοδεύσεις.

Καλεί τους τοπικούς συλλόγους να καταγράψουν τις αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων και να ενημερώσουν τη Δ.Ο.Ε. προκειμένου να αποτυπώσει την εικόνα από όλη τη χώρα και να την ανακοινώσει στο επόμενο διάστημα, όπως έκανε και με τη συγκέντρωση των υπογραφών, τον αριθμό των σχολικών μονάδων που έχουν αποφασίσει να μη συγκροτήσουν ομάδες εργασίας.

ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ «ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΘΟΥΝ» Η εφαρμογή αξιολόγησης των σχολικών μονάδων είναι υποχρεωτική και την ευθύνη της υλοποίησης έχουν οι διευθυντές των σχολικών μονάδων, με την επιστημονική – παιδαγωγική στήριξη των σχολικών συμβούλων και τη διοικητική των διευθυντών Διευθύνσεων. Η εφαρμογή για τη φετινή χρονιά περιλαμβάνει τα ακόλουθα:

1. Γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου.

2. Επιλογή και διαμόρφωση Σχεδίου Δράσης για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου, το οποίο θα υλοποιηθεί το σχολικό έτος 2014-15.

3. Ετήσια έκθεση Αξιολόγησης του σχολείου.

Τι σημαίνει στην πράξη το καθένα από αυτά;

Γενική εκτίμηση της εικόνας του σχολείου:

Αποτελεί βασική διαδικασία της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου (ΑΕΕ) και αποσκοπεί στην εισαγωγή του πνεύματος της «αυτοαξιολόγησης» στο σχολείο και στην ανάπτυξη συνεργατικών πρακτικών μεταξύ των εκπαιδευτικών.

Αντικείμενο της διαδικασίας είναι η αποτίμηση των 15 δεικτών ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου στο σχολείο.

Η εκτίμηση αυτή δίνει τη δυνατότητα στα μέλη της σχολικής κοινότητας να αποκτήσουν μια συνολική εικόνα της κατάστασης του σχολείου. Κατά τη διάρκεια της διαδικασίας αυτής αναδεικνύονται τα αξιόλογα επιτεύγματα του σχολείου και επισημαίνονται οι αδυναμίες, με σκοπό την ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων για τη βελτίωσή τους.

Η διαδικασία πραγματοποιείται από ομάδες εργασίας των εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσουν συνεργατικές πρακτικές, διερευνούν τα δεδομένα του σχολείου, αξιοποιούν το εκπαιδευτικό υλικό της ΑΕΕ.

Οι διευθυντές των σχολείων εποπτεύουν και συντονίζουν τις διαδικασίες εφαρμογής και διευκολύνουν τις συνεργασίες και την επικοινωνία μεταξύ των εκπαιδευτικών.

Οι σχολικοί σύμβουλοι ενημερώνουν, καθοδηγούν και υποστηρίζουν παιδαγωγικά την ανάπτυξη των διαδικασιών της «αυτοαξιολόγησης» και την εφαρμογή του θεσμού στο σχολείο.

Οι διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στηρίζουν με κάθε τρόπο την εφαρμογή της ΑΕΕ σ’ όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΝΙΒΟΛΙΑΝΙΤΗΣ