Δεν πρόλαβαν να περάσουν ούτε τρεις μήνες από την έναρξη της λειτουργίας των (Κ.Ε.Σ.Υ.) για να ξαναμετατραπούν σε ΚΕΔΔΥ.

Του Κωνσταντίνου Κλουβάτου, Προϊστάμενου ΚΕΣΥ Νάξου

Στις 5 Δεκεμβρίου τέθηκαν σε πλήρη λειτουργία – στις 28 Φεβρουαρίου ανεστάλη με υπουργική εγκύκλιο η λειτουργία των Ομάδων Εκπαιδευτικής Υποστήριξης. Η αναστολή της λειτουργίας των παραπάνω ομάδων έφερε βροχή αιτήσεων αξιολόγησης μαθητών στα ΚΕΣΥ, αφού πλέον άρθηκε η υποχρέωση σύνταξης και εφαρμογής βραχυχρόνιων προγραμμάτων εκπαίδευσης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ένα μικρό νησιωτικό ΚΕΣΥ, το ΚΕΣΥ Νάξου:

Από 5 Δεκεμβρίου 2018 έως 28 Φεβρουαρίου 2019: 10 αιτήσεις αξιολόγησης.

Από 1 Μαρτίου έως 28 Μαρτίου 2019: 29 αιτήσεις αξιολόγησης.

Δηλαδή, μέσα σε ένα μήνα υποβλήθηκαν τριπλάσιες αιτήσεις (29 αιτήσεις) από όσες υποβλήθηκαν μέσα σε ένα τρίμηνο (10 αιτήσεις).

Είναι προφανές ότι με αυτούς τους καταιγιστικούς, χωρίς κανέναν φραγμό, ρυθμούς υποβολής αιτήσεων τα ΚΕΣΥ είναι αδύνατον να ασκήσουν τις υπόλοιπες πολύπλευρες αρμοδιότητές τους, όπως την υποστήριξη των μαθητών μετά την αξιολόγησή τους, την ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε θέματα της αρμοδιότητάς τους, την ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου, καθώς και την υποστήριξη του συνολικού έργου των σχολείων.

Άλλωστε, το ΕΣΠΑ δεν επιτρέπει καμία μετακίνηση του προσωπικού των ΚΕΣΥ (αναπληρωτών) σε σχολεία εντός ή εκτός έδρας, ενώ η στελέχωση και η υλικοτεχνική υποδομή παραμένει ελλιπής. Συνεπώς, η υποστήριξη των σχολείων δεν μπορεί παρά να πραγματοποιείται υποτυπωδώς και μόνο εξ αποστάσεως, από την έδρα του ΚΕΣΥ.

Το ίδιο προφανές είναι ότι ο αριθμός των αιτήσεων πολύ σύντομα θα φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη και η λίστα αναμονής θα διευρυνθεί σε αντίστοιχο βαθμό

Με λίγα λόγια, αυτός ο φιλόδοξος και πολλά υποσχόμενος θεσμός, τα ΚΕΣΥ, παρά την καλή θέληση και προθυμία του προσωπικού τους να τον υπηρετήσουν με ζήλο, αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να περιοριστούν στις βασικές λειτουργίες του , δηλαδή ουσιαστικά να εξετάζουν μόνο μαθητές και να εκδίδουν γνωματεύσεις.

Η συνέχιση εφαρμογής του νόμου 4547/2018 αποκλειστικά και μόνο στην περίπτωση των ΕΔΕΑΥ είναι σταγόνα στον ωκεανό όταν σε μια περιοχή αρμοδιότητας ΚΕΣΥ με 109 σχολικές μονάδες μόνο οι 5 από αυτές υποστηρίζονται από ΕΔΕΑΥ.

Η πολιτεία πρέπει να επιλέξει ανάμεσα στην ιδιότυπη «ακύρωση» του νόμου που η ίδια θέσπισε και να προχωρήσει στις απαραίτητες υποστηρικτικές ενέργειες που απαιτούνται για την πλήρη εφαρμογή του, δηλαδή κάλυψη όλων των σχολείων με ΕΔΕΑΥ, εφαρμογή των βραχυχρόνιων προγραμμάτων, άρση της αδυναμίας μετακίνησης του προσωπικού των ΚΕΣΥ στις σχολικές μονάδες, στελέχωση και υλικοτεχνική υποστήριξη των ΚΕΣΥ, παροχή των απαραίτητων διαγνωστικών εργαλείων στα ΚΕΣΥ και επιμόρφωση των αντίστοιχων εκπαιδευτικών.