Συμβουλές προς τους γονείς.
Για παιδιά νηπιακής ηλικίας:

1. Διαβάστε τους ιστορίες (π.χ. παραμύθια ή από συγγραφείς παιδικής
λογοτεχνίας).
2. Δώστε τους ένα βιβλίο για να το περιεργαστούν (στην ηλικία αυτή η
επαφή με τα αντικείμενα είναι ιδιαίτερα σημαντική).
3. Διαλέξτε βιβλία που να ενισχύουν το ενδιαφέρον τους (π.χ.
εικονογραφημένα, με έντονα χρώματα στο εξώφυλλο, με
πλαστικοποιημένα ή υφασμάτινα εξώφυλλα, διαδραστικά, με
περίεργους τυπογραφικούς χαρακτήρες κ.τ.λ.).
4. Διαβάζετε συχνά εφημερίδα ή οποιοδήποτε άλλο έντυπο. Η εικόνα του ανθρώπου που
διαβάζει αποτελεί συχνά το καλύτερο πρότυπο.
5. Συζητήστε με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας ή του κοινού σας περιβάλλοντος για
θέματα που σχετίζονται με κάποιο βιβλίο.
6. Φροντίστε να διανθίζετε τις συζητήσεις σας με άγνωστες σ’ αυτά λέξεις και κατόπιν
προσπαθήστε να τους εξηγήσετε το νόημά τους.
Για παιδιά δημοτικού
1. Οργανώστε πάρτι σε βιβλιοπωλείο ή με δραστηριότητες σχετικές
με το διάβασμα.
2. Φτιάξτε δικές σας ιστορίες (γραπτές) και μετά εικονογραφήστε
τις. Μπορείτε, αν θέλετε, να ενώσετε όλες τις ιστορίες που
δημιουργήσατε σε ένα ενιαίο σύνολο (βιβλιαράκι).
3. Αρχίστε να πηγαίνετε σε εκθέσεις βιβλίων και αφήστε τα παιδιά
να επιλέξουν μόνα τους τα βιβλία που τους αρέσουν.
4. Δείτε μαζί ταινίες, τα σενάρια των οποίων βασίζονται σε βιβλία. Αν τους αρέσει κάποια,
φροντίστε να τα πείσετε να διαβάσουν και το αντίστοιχο βιβλίο.
5. Δημιουργήστε παιχνίδια με τις λέξεις (στα οποία τα παιδιά χρειάζεται ν’ ανατρέξουν σε
λεξικό ή σε εγκυκλοπαίδεια) ή προτιμήστε τα ήδη υπάρχοντα επιτραπέζια παιχνίδια
ανάλογου περιεχομένου (υπάρχει μεγάλη ποικιλία στο εμπόριο).
6. Συζητήστε για βιβλία που έχετε διαβάσει ή που θέλετε να διαβάσετε. Γενικά ωθήστε τα
προς τη λεκτική περιγραφή και σχολιασμό.
7. Τακτοποιείστε ή αναδιαμορφώστε μαζί με τα παιδιά τη βιβλιοθήκη του σπιτιού ή του
σχολείου σας.
Για εφήβους
1. Τα γλωσσικά μαθήματα του σχολείου μπορεί να αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση και
ώθηση του ενδιαφέροντος για γενικότερους προβληματισμούς ή για συγκεκριμένα βιβλία.
2. Συνεχίστε ορισμένες από τις δραστηριότητες της παιδικής ηλικίας (επιτραπέζια παιχνίδια,
επίσκεψη σε εκθέσεις βιβλίων, παρακολούθηση ταινιών), αναθέτοντας στους εφήβους
έναν περισσότερο «ενεργητικό» ρόλο στη διοργάνωση και στον προγραμματισμό αυτών
των δραστηριοτήτων.
3. Προσπαθήστε να εντάξετε το βιβλίο στο ευρύτερο πρόγραμμα ψυχαγωγίας τους. Π.χ. η
επίσκεψη μιας ομάδας συμμαθητών τους σε μια έκθεση μπορεί να συνδυαστεί με την
καθιερωμένη τους έξοδο για φαγητό ή παρακολούθηση μιας ταινίας.
4. Αν έχουν κάποια εργασία στο σχολείο, πείστε τους να ανατρέξουν σε βιβλιογραφικές
πηγές (εγκυκλοπαίδειες, λεξικά κ.ά) και όχι σε κάποιο βοήθημα.
5. Ζητήστε τους να σας βοηθήσουν να εντοπίσετε πληροφορίες για κάποιο θέμα σε
ηλεκτρονικά λεξικά ή εγκυκλοπαίδειες του Διαδικτύου.

Από έργο: “Βιβλία και Βιβλιοθήκες”

Νατάσα Αβούρη, Νάγια Δαλακόρα, Ειρήνη Πιτσάκη