Ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε.) στα πλαίσια του επιστημονικού και επιτελικού χαρακτήρα του ανέλαβε την πρωτοβουλία να έρθει σε επαφή με τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, για την εισαγωγή στα οποία απαιτείται εξέταση σε ειδικά μαθήματα.

Για το σκοπό αυτό, υπέβαλε προς τα εν λόγω τμήματα διερευνητικό ερώτημα για το κατά πόσον επιθυμούν τυχόν αλλαγές στην εξέταση των ειδικών μαθημάτων. Σε καμία περίπτωση ο Ε.Ο.Ε. δεν θα πρότεινε οποιαδήποτε αλλαγή και προς το παρόν βρίσκεται σε αναμονή της γνώμης των τμημάτων.
Η σχετική πρωτοβουλία του Ε.Ο.Ε. αποσκοπεί στη βελτίωση του συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οποιαδήποτε τυχόν αλλαγή προκύψει, θα ισχύσει μετά από εκτενή μελέτη και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και προφανώς όχι για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2016.

ΤΟ ΒΗΜΑ

Πανελλαδικές: Προτείνεται η κατάργηση εξετάσεων ειδικών μαθημάτων

Μελετώνται αλλαγές για εφαρμογή όμως το 2017
Αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις μελετάει το υπουργείο Παιδείας. Ήδη πρόταση με την οποία ζητείται η κατάργηση των ειδικών μαθημάτων στην εξεταστική διαδικασία για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας απέστειλε στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ο Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, που είναι βέβαια ανεξάρτητη αρχή, αλλά με ευθύνη να προτείνει στην εκάστοτε ηγεσία του σημαντικές αλλαγές.
Με το έγγραφο που έστειλε η διοίκηση του Οργανισμού στους προέδρους των τμημάτων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ ζητάει να διερευνήσουν την πιθανότητα μεταβολής ή και τυχόν κατάργησης της εξέτασης των ειδικών μαθημάτων στα τμήματα ή τις σχολές που απαιτούν κάτι τέτοιο, ώστε τυχόν αλλαγές στο θέμα να εφαρμοσθούν από το 2017. Ειδικά μαθήματα που εξετάζονται σε επιπλέον εξεταστικές διαδικασίες κάθε χρόνο, είναι οι ξένες γλώσσες, το σχέδιο, η ακουστική ικανότητα κ.λπ.
Η πρόταση αυτή βέβαια θα συναντήσει πιθανότατα την αντίδραση των εκπαιδευτικών συντεχνιών και των καθηγητών που διδάσκουν τα ειδικά μαθήματα στα σχολεία, αλλά σίγουρα αποτελεί μια πρόταση που θα ελαφρύνει τη «βαριά» εξεταστική διαδικασία στην οποία υποβάλλονται ετησίως εκατοντάδες νέοι και νέες για την εισαγωγή τους στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο αυτό, «οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία». «Θα ήταν ευπρόσδεκτο από την εκπαιδευτική κοινότητα να μειωθούν τα εξεταζόμενα μαθήματα και άρα αυτή η παρατεταμένη εξεταστική διαδικασία των υποψηφίων, πολλοί εκ των οποίων μετακινούνται από μακρινές αποστάσεις για να εξεταστούν στα ειδικά μαθήματα (π.χ. νησιά προς Αθήνα)» τονίζεται ακόμη.
«Ενδεχομένως, ο υπάρχον τρόπος εξέτασης των ειδικών μαθημάτων δεν ικανοποιεί πλήρως τις απαιτήσεις του γνωστικού αντικειμένου των αντίστοιχων τμημάτων (π.χ. χαμηλό ή υψηλό ή αντίστοιχο επίπεδο εξέτασης)» κρίνουν τα μέλη του Οργανισμού Εξετάσεων.
Εξωσχολική προετοιμασία και φροντιστήρια
Παράλληλα όμως τίθενται και θέματα που συνδέονται ευθέως με την παραπαιδεία στη χώρα μας, η οποία, όπως είναι προφανές, συνδέεται άμεσα με τις πανελλαδικές εξετάσεις.
«Τα ειδικά μαθήματα που εξετάζονται και το επίπεδο εξέτασής τους δεν διδάσκονται στα δημόσια σχολεία, με αποτέλεσμα να χρειάζεται εξωσχολική προετοιμασία» αναφέρεται στο έγγραφο του Οργανισμού.
«Με την επιτυχή εξέταση στα ειδικά μαθήματα, οι υποψήφιοι πριμοδοτούνται με πολλά μόρια και έτσι εισάγονται στα αντίστοιχα τμήματα, ακόμη και με πολύ χαμηλές επιδόσεις στα κύρια μαθήματα. Ειδικά για τις ξένες γλώσσες, η εξέταση των υποψηφίων σε αυτές φαντάζει παρωχημένη, δεδομένου ότι σχεδόν όλοι οι υποψήφιοι κατέχουν αναγνωρισμένο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας, το οποίο μόνο του θα μπορούσε να είναι επαρκές για την εισαγωγή στα αντίστοιχα τμήματα» τονίζουν οι εκπρόσωποι του Οργανισμού Εξετάσεων.
Κατόπιν των παραπάνω, ο Οργανισμός Εξετάσεων καλεί τα τμήματα των ΑΕΙ, σε πρώτο στάδιο να διαβιβάσουν, μέχρι και τις 13 Νοεμβρίου, τις απόψεις τους για τη δυνατότητα μεταβολής ή τυχόν κατάργησης της εξέτασης των ειδικών μαθημάτων, ώστε σε επόμενο στάδιο να προχωρήσει «σε περαιτέρω επαφή για την υλοποίηση τυχόν αλλαγών από πανελλαδικές Εξετάσεις έτους 2017