Οι αλλαγές που ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας

Την ανάγκη «να πάψει το εξεταστικό σύστημα να λειτουργεί ως λαιμητόμος, οδηγώντας πάρα πολλά παιδιά εκτός εκπαιδευτικού συστήματος» επεσήμανε ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας, Τάσος Κουράκης, προτείνοντας στην Ολομέλεια της Βουλής την υπερψήφιση των άρθρων που καταργούν την Τράπεζα Θεμάτων και επαναφέρουν ως μέσο όρο προαγωγής στο Λύκειο, το 9,5.Ο κ. Κουράκης τόνισε πως με την Τράπεζα Θεμάτων, καταργείται η αυτονομία του διδασκάλου να διδάσκει όπως θέλει παρακολουθώντας το ρυθμό των μαθητών, «ώστε να είναι επιτυχία ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις να πάει λίγο καλύτερα». Παράλληλα δε, «ο καθηγητής υποχρεούται να προστρέχει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις, οι οποίες ενδεχομένως να μην είχαν διδαχθεί».«Αυτή η φαινομενική αντιμετώπιση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων σε όλη την Ελλάδα, εξομοιώνει παιδιά μιας υποβαθμισμένης περιοχής, με ένα καλό σχολειό, με παιδιά με υψηλές επιδόσεις και τελικώς βάζοντας ίδιας δυσκολίας θέματα σε όλους τους μαθητές. Αυτοί που πληρώνουν τη νύφη είναι οι μαθητές χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, με λειψή δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια, άρα και λειψές επιδόσεις» ανέφερε ο κ. Κουράκης. Αν συνεχιζόταν η χρήση της, θα αύξανε τρομακτικά τη σχολική διαρροή, καθώς ο βαθμός δυσκολίας θα μεγάλωνε την αποχώρηση των παιδιών από το εκπαιδευτικό σύστημα.Αντίστοιχα επιχειρήματα χρησιμοποίησε ο κ. Κουράκης για την επαναφορά του βαθμού 9,5 ως μέσου όρου προαγωγής στο Λύκειο.«Το 9,5 ως μέσος όρος των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων, ήταν μέχρι το 2013. Μετά το 2013, ίσχυε το σχιζοφρενικό, να πρέπει ο μαθητής να πάρει δέκα στο κάθε μάθημα. Αυτός ήταν ο λόγος που η σχολική αποτυχία από το 4% πήγε στο 24%» ανέφερε ο υπουργός.

Άλλη διάταξη του υπουργείου Παιδείας, αντικαθιστά την αναπλήρωση χαμένων ωρών με μαθήματα το καλοκαίρι, με περικοπές περιπάτων και εκδρομών, περιορισμό των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και αξιοποίηση των σχολικών γιορτών.

«Με αυτές τις παρεμβάσεις που κάνουμε – και κυρίως με τις δύο πρώτες – απομακρυνόμαστε από εξετασιακεντρικό σύστημα, αποκαθιστούμε τον αυτοτελή μορφωτικό ρόλο του Λυκείου και κυρίως ανορθώνουμε τον εκπαιδευτικό ρόλο του εκπαιδευτικού» υποστήριξε ο κ. Κουράκης. Υπενθυμίζεται πως και κατά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θέμις Κοτσιφάκης, είχε υποστηρίξει τις εν λόγω ρυθμίσεις.

Για τα παραπάνω άρθρα που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την βία στον αθλητισμό, την αντίθεσή τους έχουν εκφράσει η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, το Ποτάμι και η Χρυσή Αυγή, ενώ υποστηρίζονται από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ. Το ΚΚΕ κατά τη συζήτηση στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, έχει υπερψηφίσει την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων και ψηφίσει παρών στο ζήτημα της επαναφοράς του 9,5 ως προαγωγικού βαθμού.

newsbeast.gr
Η ΟΜΙΛΙΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΚΟΥΡΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας)

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο νομοσχέδιο αυτό έχουμε καταθέσει δύο άρθρα το 13 και το 14, καθώς εκτιμούμε ότι δεν μπορεί να συνεχιστεί η διαδικασία της Τράπεζας των Θεμάτων, το εξεταστικό σύστημα το οποίο λειτουργεί ως λαιμητόμος σε πάρα πολλά παιδιά και τα οδηγεί εκτός εκπαιδευτικού συστήματος.
Για να μπορέσω να εξηγήσω και στους πολίτες που μας παρακολουθούν τι είναι η Τράπεζα Θεμάτων, είναι μια τυποποίηση της εξεταστικής διαδικασίας μέσα από γνωστές ερωτήσεις και απαντήσεις σε όλη τη διδακτέα ύλη. Από αυτό, από την Τράπεζα των Θεμάτων σε όλη την Ελλάδα, το 50% των θεμάτων των προαγωγικών τάξεων του Λυκείου θα μπαίνει από αυτήν την Τράπεζα και το 50% από τους διδάσκοντες.

Καταλαβαίνετε ότι με τον τρόπο αυτό καταργείται η αυτονομία του δασκάλου, του καθηγητή, να διδάσκει με τον τρόπο που θέλει, παρακολουθώντας το ρυθμό των μαθητών, έτσι ώστε να είναι επιτυχία ένας μαθητής με χαμηλές επιδόσεις να πάει λίγο καλύτερα και έτσι ώστε να εμπιστεύεται τον καθηγητή και το δάσκαλό του ότι αυτά στα οποία θα εξεταστεί είναι αυτά τα οποία έχει διδαχθεί.

Από την άλλη μεριά, έχουμε την Τράπεζα Θεμάτων, όπου ανεξάρτητα από το τι έχει διδάξει και το πώς το έχει διδάξει το μαθητή ο δάσκαλος και ο καθηγητής, η δασκάλα και η καθηγήτρια ακριβέστερα, θα προστρέχει σε προκαθορισμένες ερωτήσεις- απαντήσεις, που ενδεχομένως δεν έχει διδαχθεί.

Καταλαβαίνετε ότι αυτή η φαινομενική αντιμετώπιση ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων σε όλη την Ελλάδα εξομοιώνει παιδιά μιας υποβαθμισμένης περιοχής -όπου οι εκπαιδευτικοί αγωνίζονται με νύχια και με δόντια να κρατήσουν τα παιδιά στο σχολείο- με ένα καλό σχολειό, με παιδιά με υψηλές επιδόσεις και τελικώς βάζοντας ίδιας δυσκολίας θέματα σε όλους τους μαθητές. Καταλαβαίνετε ότι αυτοί που πληρώνουν τη νύφη είναι οι μαθητές χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων, με λειψή δυνατότητα να κάνουν φροντιστήρια, άρα και λειψές επιδόσεις.

Η Τράπεζα των Θεμάτων, αν πήγαινε από την επόμενη και τη μεθεπόμενη χρονιά και στη συνέχεια, καταλαβαίνετε ότι θα αύξανε τρομακτικά τη σχολική διαρροή, καθώς ο βαθμός δυσκολίας θα μεγάλωνε την αποχώρηση των παιδιών, δηλαδή το να μείνουν στην ίδια τάξη και να φύγουν από το εκπαιδευτικό σύστημα.

Ταυτόχρονα, θα αλλοίωνε τελείως το μορφωτικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού συστήματος. Ένα καλό σχολείο τότε θα ήταν ένα καλό φροντιστήριο. Αυτό που σου μαθαίνει πώς να περνάς τις εξετάσεις, όχι πώς να αφομοιώνεις κριτικά τη γνώση.

Τα μηνύματα που έχουμε είναι ότι αυτό ανακούφισε όλα τα παιδιά, όλους τους μαθητές και σήκωσαν ψηλά το κεφάλι και οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι και δια αυτού του τρόπου θα μπορούν να έχουν ένα αυτόνομο διδακτικό ρόλο.

Βέβαια, ένα πρόσθετο στοιχείο, που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την Τράπεζα Θεμάτων είναι το εξής. Με το υπάρχον σύστημα, πριν το καταργήσουμε και με αυτό το νομοσχέδιο και με το μεθαυριανό, συνυπολογίζονταν ο βαθμός που έπαιρνε το παιδί στις προαγωγικέςτης Α’ και Β’ Λυκείου στην είσοδο στα πανεπιστήμια. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο καταργούμε τον συνυπολογισμό του βαθμού Α’ και Β’ Λυκείου για τα πανεπιστήμια, ώστε πια πραγματικά ο βαθμός αυτός να αντανακλά μόνο μια επίδοση σε ένα σχολειό και να έχει ένα αυτόνομο ρόλο το Λύκειο.

Επομένως, αυτή τη στιγμή τι κάνουμε; Πρώτον, καταργούμε Την Τράπεζα Θεμάτων, δεύτερον, το συνυπολογισμό της βαθμολογίας Α’ και Β’ Λυκείου και το τρίτον και πάρα πολύ σημαντικό, που δεν έχει γίνει κατανοητό -πολύ φοβάμαι- από πολλούς συναδέλφους, είναι γιατί επαναφέρουμε το 9,5 ως μέσο όρο προαγωγής.

Προσέξτε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Το εννιάμισι ήταν μέχρι το 2013. Πριν από το 2013 υπήρχε το εννιάμισι, δηλαδή μέσος όρος των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Από το 2013 και μετά ίσχυε το εξής εξωφρενικό και θέλω πραγματικά να διαφωνήσετε, αφού καταλάβετε τι ακριβώς ήταν. Θα έπρεπε ο μαθητής να πάρει δέκα στο κάθε μάθημα. Δέκα στην άλγεβρα, δέκα στη γεωμετρία, δέκα στα αρχαία ελληνικά, δέκα στα νέα ελληνικά, δέκα στη λογοτεχνία. Στο καθένα από αυτά δέκα. Αν έπαιρνε εννιά, κοβόταν. Και μέσο όρο δέκα και σε όλα τα άλλα τα μαθήματα οκτώ. Καταλαβαίνετε τι μεγάλη απόσταση έχει το εννιάμισι το προηγούμενο, ως μέσος όρος όλων των μαθημάτων, με αυτό που σας ανέφερα προηγουμένως.

Αυτός ήταν ο λόγος που η σχολική αποτυχία από 4% πήγε στο 24%. Το αποτέλεσμα θα ήταν μια πολύ μεγάλη σχολική διαρροή, μια στροφή στην αγορά εργασίας χωρίς προσόντα και τελικά οι μόνοι ωφελημένοι από όλη αυτή τη διαδικασία θα ήταν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια, τα οποία θα απορροφούσαν ένα μέρος των μαθητών, όσων είχαν τη δυνατότητα να σπουδάσουν.

Τέλος, η άλλη τροπολογία που φέρνουμε είναι για τον τρόπο αναπλήρωσης των ωρών που χάνονταν. Τι αντικαθιστούμε στην περίπτωση αυτή; Αντικαθιστούμε το εξής. Υπήρχε μία διάταξη από το ’13 και μετά ότι όταν υπάρχουν για οποιονδήποτε λόγο χαμένες ώρες να αναπληρώνονται στις διακοπές του Πάσχα και το καλοκαίρι.

Εμείς τι λέμε; Δεν μπορούμε να πάμε στο καλοκαίρι. Εάν πας στο καλοκαίρι να αναπληρώσεις ώρες, με βάση το σχολικό έτος που σταματάει στις 15 του Μάη για να αρχίσουν οι πανελλαδικές, επηρεάζονται πάρα πολύ οι πανελλαδικές. Δεύτερον, οι διακοπές επηρεάζουν πάρα πολύ έναν ολόκληρο οικογενειακό προγραμματισμό των εκπαιδευτικών, των γονέων και των ίδιων των μαθητών.

Λέμε, όμως, ότι αντί να αναπληρώνονται με αυτό τον τρόπο, να αναπληρώνονται με περικοπή περιπάτων και εκδρομών, με περιορισμό των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και με αξιοποίηση των σχολικών γιορτών. Με άλλους τρόπους, λοιπόν.

Ποιος θα το αποφασίζει; Θα εισηγείται το σχολικό συμβούλιο -που αποτελείται από το εκπαιδευτικό προσωπικό, δηλαδή το σύλλογο διδασκόντων- και οι εκπρόσωποι των γονέων και των μαθητών στον διευθυντή της εκπαίδευσης και αυτός με τη σειρά του στον περιφερειακό διευθυντή, ο οποίος και θα αποφασίζει εάν αυτός είναι ο προσφορότερος τρόπος. Αυτό λέμε. Λέμε έναν άλλο τρόπο αναπλήρωσης.

Σε κάθε περίπτωση εκτιμούμε ότι με αυτές τις παρεμβάσεις που κάνουμε και κυρίως με τις δύο πρώτες απομακρυνόμαστε από εξετασιακεντρικό σύστημα, αποκαθιστούμε τον αυτοτελή μορφωτικό ρόλο του Λυκείου και κυρίως ανορθώνουμε τον εκπαιδευτικό ρόλο του εκπαιδευτικού, ο οποίος έτσι μπορεί να υλοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το λειτούργημά του, προσβλέποντας να βελτιώσει τις επιδόσεις των μαθητών των πίσω θρανίων, αυτών που πραγματικά έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη, προσαρμόζοντας την όλη διδασκαλία στις ανάγκες των μαθητών και όχι να ακολουθούμε ένα άλλο σύστημα όπου όλα τα παιδιά εξομοιώνονται με έναν τρόπο ο οποίος είναι τελείως αντιεκπαιδευτικός.

Από τον Έβρο έως τις εσχατιές της Ελλάδας καλό σχολειό, άσχημο σχολειό, όλα αυτά με έναν απίθανο εξωτικό τρόπο. Αυτός ο εξωτισμός το μόνο αποτέλεσμα που είχε ήταν να οδηγήσει σε ένα άκρως ταξικό σχολειό, έτσι ώστε να απορρίπτονται από το εκπαιδευτικό σύστημα οι πιο αδύναμοι μαθητές, δηλαδή εκείνοι που είχαν τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Νομίζω ότι πρέπει να υπερψηφίσουμε, βέβαια μέσα στο όλο νομοσχέδιο, και αυτές τις τροπολογίες που δίνουν έναν διαφορετικό προσανατολισμό στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ, ΙΣΤ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄, ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΣΤ΄

Τετάρτη 6 Μαΐου 2015

ΒΟΥΛΗ