Έως τις 4 Ιανουαρίου θα βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση το νέο σύστημα στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Με φόντο τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, το υπουργείο Παιδείας καλεί την εκπαιδευτική κοινότητα να συμμετάσχει με προτάσεις και σχόλια, ώστε να διαμορφωθεί το τελικό κείμενο που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.

Βαϊνανίδη Χρύσα, avgi.gr

 

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας εξετάζει το ενδεχόμενο να ενταχθεί το νέο σύστημα διορισμών στο νομοσχέδιο που θα κατατεθεί το δεύτερο δεκαήμερο του Ιανουαρίου στη Βουλή, το οποίο θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις αλλαγές στο και το νέο .

Βαρύ κλίμα
Σε υψηλούς τόνους διεξάγεται, πάντως, η διαβούλευση για το νέο σύστημα μόνιμων και προσλήψεων των αναπληρωτών. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, το νέο σύστημα έχει ως στόχο την κάλυψη των οργανικών και λειτουργικών κενών με βάση τις αποφάσεις του ΣτΕ και “τις αρχές της αξιοκρατίας, της ισότητας και της διαφάνειας”, ωστόσο δάσκαλοι και καθηγητές θεωρούν ότι το νέο σύστημα υποβαθμίζει την προϋπηρεσία με το “ταβάνι” των 120 μηνών, ενώ υποστηρίζουν ότι η ίση μοριοδότηση προϋπηρεσίας και ακαδημαϊκών τίτλων, πέραν του βασικού πτυχίου, θα αναγκάσει τους εκπαιδευτικούς να επιδοθούν σε ένα μαραθώνιο απόκτησης τίτλων και προσόντων.

“Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό από την εκπαιδευτική κοινότητα το νέο σύστημα διορισμών” τονίζει η Διδασκαλική Ομοσπονδία (ΔΟΕ), σημειώνοντας ότι “το σύστημα που ανακοινώθηκε, ουσιαστικά απαξιώνει την προϋπηρεσία και το πτυχίο και οδηγεί σε ένα αέναο κυνήγι τίτλων και προσόντων με όρους ανισότητας”. Άμεση ήταν η αντίδραση του υπουργείου Παιδείας, το οποίο κατηγόρησε τη ΔΟΕ για “ανέξοδη αντιπολίτευση” υπογραμμίζοντας ότι για πρώτη φορά μετά από δέκα χρόνια ικανοποιείται το αίτημα των εκπαιδευτικών για μόνιμους διορισμούς στην εκπαίδευση.

Όπως αναφέρει, το σύστημα βασίζεται:
* Στις αρχές της Δικαιοσύνης, της αντικειμενικότητας και της αξιοκρατίας και σέβεται την προσφορά των αναπληρωτών εκπαιδευτικών στα δύσκολα χρόνια της κρίσης γι’ αυτό , για πρώτη φορά την προϋπηρεσία των 120 μηνών.
* Ταυτόχρονα δίνει τη δυνατότητα στους νέους πτυχιούχους να διεκδικήσουν το αυτονόητο και αυτό δεν μπορεί να τους το στερήσει καμιά συνδικαλιστική εμμονή.

* Είναι υποχρεωμένο και λαμβάνει υπόψιν του τις συνταγματικές επιταγές, καθώς και τις αποφάσεις του ΣτΕ, ώστε να επιτευχθεί η απρόσκοπτη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος από τυχόν προσφυγές στη Δικαιοσύνη.

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου κάνει λόγο για πρόταση που δεν αποτέλεσε προϊόν διαλόγου με τις Ομοσπονδίες, ενώ επισημαίνει πως η προσμέτρηση μεταπτυχιακών, σεμιναρίων, ξένων γλωσσών κ.ά αποτελούν διορισμού, τα οποία δεν αποκτώνται δωρεάν. Επανέλαβε επίσης ότι η πρόταση της ΟΛΜΕ τόσο για το σύστημα διορισμών, όσο και για την πρόσληψη αναπληρωτών ως προς τα κριτήρια είναι α) η προϋπηρεσία, β) οι επιτυχόντες , γ) η παλαιότητα πτυχίου, δ) τα κοινωνικά κριτήρια και η προστασία της κατά 100%.

Από τη μεριά της η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού προσωπικού Ειδικής Αγωγής (ΠΟΣΕΕΠΕΑ) εξέφρασε τον προβληματισμό της για την εφαρμογή της πρότασης και για το κατά πόσο καλύπτει τις ανάγκες στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Ζητάει ακόμη να προσμετρηθεί το σύνολο της προϋπηρεσίας των αναπληρωτών και να καλυφθούν όλα τα κενά σε εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό.

Στάση αναμονής από την ΟΙΕΛΕ
Συνάντηση με τον υπουργό Κώστα Γαβρόλου ζήτησε η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών προκειμένου να παρουσιάσει τις προτάσεις της για το νέο σύστημα διορισμών, τηρώντας ουσιαστικά στάση αναμονής. Η ΟΙΕΛΕ βρίσκεται σε στάδιο επεξεργασίας των προτάσεων με τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στην ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ χαρακτηρίζει ώριμες τις συνθήκες για τη διαμόρφωση “ενός διαφανούς και αξιοκρατικού συστήματος επιλογής ιδιωτικών εκπαιδευτικών που συζητείται εδώ και δύο δεκαετίες”.

ΑΣΕΠ και
Όπως προβλέπει η πρόταση για το νέο σύστημα διορισμών, η προκήρυξη θα γίνεται από τον ΑΣΕΠ κάθε δύο χρόνια με σειρά προτεραιότητας κατά κλάδο και ειδικότητα των υποψηφίων για την πλήρωση των κενών θέσεων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ). Το σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης θα είναι ενιαίο τόσο για τους μόνιμους διορισμούς, όσο και για τις προσλήψεις των αναπληρωτών, με ενιαίο πίνακα για τις προσλήψεις σε γενική και ειδική αγωγή.
Το νέο σύστημα προβλέπει την ίση μοριοδότηση της εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας και των ακαδημαϊκών προσόντων. Για κάθε μήνα προϋπηρεσίας θα δίνεται μία μονάδα ανά μήνα με ανώτατο όριο τους 120 μήνες (έως 120 μονάδες), ενώ η μοριοδότηση του συνόλου των ακαδημαϊκών προσόντων θα φτάνει τις 120 μονάδες. Σε ό,τι αφορά τα κοινωνικά κριτήρια, θα δίνονται δύο μονάδες για κάθε τέκνο, ενώ η μόνιμη αναπηρία 67% και άνω του υποψηφίου ή του/της συζύγου ή τέκνου θα μοριοδοτείται με 20 μονάδες.