Μεγαλύτερη γκάμα τμημάτων και σχολών θα μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων που θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το σύστημα το οποίο καθιέρωσε το 2013 ο Κ. Αρβανιτόπουλος και θα κάνει πρεμιέρα του χρόνου. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εξετάζει τρόπους που θα δίνουν τη δυνατότητα στους υποψηφίους να επιλέγουν περισσότερα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς το νέο σύστημα περιόρισε δραστικά τις επιλογές τους. Ταυτόχρονα, θα επανεξετάσει άμεσα το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ’ τάξης του «Νέου Λυκείου» που έσπευσε να εγκρίνει λίγες ημέρες πριν από τις εκλογές η απερχόμενη ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, επιχειρώντας να δημιουργήσει τετελεσμένα.

  • Σε άμεση επανεξέταση του αναλυτικού προγράμματος της Γ’ Λυκείου, που είχε σπεύσει να εγκρίνει προεκλογικά ο Αν. Λοβέρδος, θα προχωρήσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας

alt

Ειδικότερα, οι μαθητές που θα φοιτήσουν του χρόνου στη Γ’ Λυκείου θα διαγωνιστούν σε τέσσερα μαθήματα, όπως ορίζει ο νόμος για το «Νέο Λύκειο». Ωστόσο, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει μεγάλα προβλήματα που προκύπτουν από την εφαρμογή του νόμου χωρίς να διαταράξει τις εκπαιδευτικές λειτουργίες, μελετά τρόπους διεύρυνσης των επιλογών τμημάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με το σύστημα Αρβανιτόπουλου, οι δυνατότητες αυτές περιορίζονται δραστικά, καθώς οι υποψήφιοι έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν τμήματα μόνο από ένα επιστημονικό πεδίο, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο ανταγωνισμός, αλλά και το άγχος των υποψηφίων, οι οποίοι μπορεί να αποκλειστούν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση ακόμη και αν πετύχουν υψηλότατες βαθμολογίες. Επίσης, περιορίζονται και οι δυνατότητές τους να επιλέξουν και να εισαχθούν σε τμήμα ή σχολή που δεν θα τους υποχρεώνει να πάρουν τον δρόμο της εσωτερικής μετανάστευσης.

Με το προηγούμενο καθεστώς, οι υποψήφιοι μπορούσαν, με συνδυασμό δύο επιστημονικών πεδίων, να έχουν ευρύτατη γκάμα επιλογών, που μπορούσε να φτάσει ακόμα και τα 250 τμήματα. Ο νέος νόμος κόβει τις δυνατότητες αυτές το πολύ στις 140 με κατώτερο όριο ακόμα και τα 35. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας υποψήφιος που θα παρακολουθεί το πεδίο ανθρωπιστικών σπουδών, το οποίο οδηγεί στις τρεις Νομικές και στα τμήματα Φιλολογίας, Ιστορίας και Ψυχολογίας, δεν θα μπορεί πλέον να δηλώσει κανένα από τα Παιδαγωγικά τμήματα που ανήκουν σε άλλο πεδίο και διδάσκονται άλλα μαθήματα. Αντιστοίχως, μειώνονται δραστικά οι δυνατότητες επιλογής των υποψηφίων που θα παρακολουθήσουν το επιστημονικό πεδίο που οδηγεί στα τμήματα πληροφορικής που δεν ξεπερνούν τα 35.

Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας θα επανεξετάσει άμεσα το αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου του «Νέου Λυκείου», το οποίο εγκρίθηκε μέσα από μια στρεβλή διαδικασία, που και πάλι απέκλειε τη διαβούλευση με τους φορείς των εκπαιδευτικών και τις επιστημονικές ενώσεις. Μάλιστα, η ΟΛΜΕ με ανακοίνωσή της στις 20.1.2015, κατήγγειλε ότι το υπουργείο Παιδείας και η ηγεσία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στην εναγώνια προσπάθειά τους να παραλάβουν και να εγκρίνουν τα νέα αναλυτικά προγράμματα για το «Νέο Λύκειο» πριν την ημερομηνία των εκλογών, παρέκαμψαν τις ειδικές επιτροπές που είχαν συσταθεί γι’ αυτόν τον σκοπό σε κάθε αντικείμενο/μάθημα και παραβιάζοντας τον αρχικό σχεδιασμό συγκρότησαν μια ενιαία τριμελή επιτροπή παραλαβής για όλα τα μαθήματα.

Η ΟΛΜΕ είχε επισημάνει τους κινδύνους που εγκυμονεί μια τέτοια βιαστική και αβασάνιστη διαδικασία για την ποιότητα των αναλυτικών προγραμμάτων, ενώ τόνιζε ότι κακοποιείται βάναυσα κάθε έννοια δημοκρατικού διαλόγου, με τους καθ’ ύλην αρμόδιους εκπαιδευτικούς φορείς να τίθενται για μια ακόμα φορά στο περιθώριο.

Μάχιμοι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν μαθήματα κατεύθυνσης στο Λύκειο τονίζουν ότι η προβλεπόμενη ύλη δεν βγαίνει, ενώ επισημαίνουν ότι σε κάποια μαθήματα (π.χ. Χημεία) «κατεβαίνει» ύλη που διδάσκεται στο πρώτο έτος πανεπιστημιακών τμημάτων, με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων, να χρειάζεται να γραφτούν ή να συμπληρωθούν τα υπάρχοντα βιβλία.

Π. ΣΤΕΦΑΝΑΚΟΥ ΑΥΓΗ

Διευρύνεται η γκάμα των σχολών στις οποίες θα μπορούν να διεκδικήσουν μια θέση οι υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, από το 2016. Καθώς το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλάζει από την επόμενη χρονιά, η νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θα προχωρήσει σε αύξηση των επιστημονικών πεδίων που θα έχουν στη διάθεσή τους οι υποψήφιοι, από ένα σε δύο. Τα εξεταζόμενα μαθήματα παραμένουν τέσσερα και τα επιστημονικά πεδία έξι. Παράλληλα, το υπουργείο θα προχωρήσει σε αλλαγή των αναλυτικών προγραμμάτων της Γ΄ Λυκείου, ενώ το ίδιο σύστημα εξετάσεων θα εφαρμοστεί στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2017 (δηλαδή για τους μαθητές της φετινής Α΄ Λυκείου). Θα μεσολαβήσει διάλογος, και οι όποιες αλλαγές αποφασιστούν θα εφαρμοστούν για πρώτη φορά από τους μαθητές της Α΄ Λυκείου του 2018, κατά την πάγια τακτική ότι οι αλλαγές πρωτοεφαρμόζονται από την εισαγωγική τάξη κάθε βαθμίδας.

Ειδικότερα, το νέο σύστημα των εξετάσεων, που καθιερώθηκε με τον νόμο 4186 του 2013 και θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το 2016 στους μαθητές της φετινής Β΄ Λυκείου, περιορίζει τον αριθμό των σχολών που μπορούν να επιλέξουν οι υποψήφιοι. Ετσι, η νέα ηγεσία του υπουργείου θα αυξήσει τις επιλογές ώστε, με βάση τον επιστημονικό κλάδο, κάθε υποψήφιος να μπορεί να δηλώσει από 60 έως 140 σχολές.

Χαρακτηριστικό της διαφοράς του επόμενου (από το 2016) με το ισχύον (έως και φέτος) σύστημα είναι ότι με το σημερινό οι υποψήφιοι μπορούν να επιλέξουν από 60 έως 250 τμήματα, ενώ με το επόμενο το κατώφλι θα τοποθετούνταν στα 40 τμήματα.

Με την αύξηση των επιλογών των υποψηφίων θα τους δοθεί η δυνατότητα να επιλέγουν σχολές από δύο πεδία και όχι μόνο από ένα. Ενδεικτικά, με τον νόμο 4186 ένας υποψήφιος που θα επιλέξει το 1ο πεδίο (των ανθρωπιστικών επιστημών, για να εισαχθεί σε Νομική Σχολή) δεν μπορεί να διεκδικήσει θέση σε σχολή Πολιτικών Επιστημών καθώς αυτή είναι ενταγμένη στο 4ο πεδίο (Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών). Αυτή η στρέβλωση θα εξαλειφθεί, με την ένταξη σε κάθε πεδίο περισσότερων κοινών σχολών. Πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν ότι η ηγεσία του υπουργείου εξετάζει και την περίπτωση οι υποψήφιοι να αποκτούν πρόσβαση στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο εξεταζόμενοι σε πέμπτο μάθημα, επιλογής (π.χ. οι του 1ου πεδίου πλην των Αρχαίων, Γλώσσας, Ιστορίας και Λατινικών να εξετασθούν στα Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών).

Τέλος, το υπουργείο θα επανεξετάσει το αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, το οποίο εγκρίθηκε λίγο πριν από τις εκλογές. Εκπαιδευτικοί τονίζουν ότι σε κάποια μαθήματα η ύλη είναι μεγάλη ενώ σε άλλα (π.χ. Χημεία) πανεπιστημιακού επιπέδου.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ