Δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί ετοιμάζονται να πάρουν μια ανάσα μακριά από τα αποκαΐδια μιας εκπαιδευτικής πολιτικής που έχει μετατρέψει τη σχολική εκπαίδευση σε έναν πύργο της Βαβέλ .

Του Χρήστου Κάτσικα

Η φετινή σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της και δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί ετοιμάζονται να πάρουν μια ανάσα μακριά από τα αποκαΐδια μιας εκπαιδευτικής πολιτικής που έχει μετατρέψει τη σχολική εκπαίδευση σε έναν πύργο της Βαβέλ ο οποίος ξεχειλίζει ανασφάλεια, ανταγωνισμό, απόγνωση, διώξεις, διαθεσιμότητες, συγχωνεύσεις, εξετασομανία.

Οσα παραθέτουμε παρακάτω είναι μόνο μερικά «στιγμιότυπα» από το παζλ της κυρίαρχης πολιτικής στο σχολείο των μνημονίων, στον οργανωμένο ακρωτηριασμό που ονομάζεται εκπαίδευση και έχει πλέον για έμβλημά της την απόρριψη και τον εξοστρακισμό για μεγάλο τμήμα εκπαιδευτικών και μαθητών.

ΕΠΑΛ

Εκκρεμότητες να… τραβάς τα μαλλιά σου!

Απίστευτα αλλά αληθινά! Δεν φτάνει που το υπουργείο Παιδείας εξαφάνισε σε μια νύχτα του προηγούμενου Ιουλίου μια σειρά ειδικότητες από το αναλυτικό πρόγραμμα των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) και μαζί καταδίκασε σε διαθεσιμότητα–απόλυση πάνω από 2.000 καθηγητές, δεν φτάνει που άφησε χιλιάδες μαθητές ξεκρέμαστους χωρίς εκπαιδευτικό προσωπικό και ειδικότητα, άφησε εκκρεμότητες που δεν τις βρίσκει κανείς ούτε στις πιο καταδικασμένες σε καθυστέρηση χώρες της αφρικανικής ηπείρου.

1. Εκκρεμεί η υπουργική απόφαση που ορίζει τη σύνδεση των σχολών με τα επιστημονικά πεδία, η οποία έπρεπε να εκδοθεί τον Μάρτιο! Αφορά τα παιδιά που τελείωσαν τώρα την Α’ Λυκείου (Τράπεζα Θεμάτων). Μεγάλος αριθμός από αυτά που ενδιαφέρονται για ΤΕΦΑΑ, μουσικές και στρατιωτικές σχολές να μην ξέρουν τι πεδίο να δηλώσουν!

2. Τα παιδιά που τελείωσαν την Α’ Λυκείου φέτος και σκέφτονται να συνεχίσουν στα ΕΠΑΛ για τη Β’ και Γ’ Λυκείου, δεν γνωρίζουν ποια μαθήματα θα εξεταστούν πανελλαδικά αν κάνουν την παραπάνω επιλογή, με αποτέλεσμα να μην τους δίνεται η ευκαιρία να επιλέξουν το καλύτερο δυνατό για τις ικανότητές τους. Για παράδειγμα, για τον τομέα πληροφορικής, στα ΕΠΑΛ, σε ποια μαθήματα θα εξεταστεί κάποιος αν τον επιλέξει φέτος.

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

Εκεί που τελειώνει η λογική!

Ως γνωστόν, η Τράπεζα Θεμάτων είναι το πιο «δηλητηριώδες» τμήμα του νέου Λυκείου και δεν θα αργήσουν μαθητές και εκπαιδευτικοί να υποστούν τις δραματικές συνέπειες. Αλλά ακόμη κι αν απομακρυνθούμε από τα βασικά και τα κύρια και πλησιάσουμε τον φακό μας στις λεπτομέρειες, θα ανακαλύψουμε ότι εκεί που τελειώνει η λογική αρχίζει η Τράπεζα Θεμάτων.

Τι εννοούμε; Τι θα μπορούσε να κάνει ένας εκπαιδευτικός όταν θα έβλεπε με έκπληξη ότι τα δύο θέματα που κληρώθηκαν από την Τράπεζα Θεμάτων στην Αλγεβρα του Εσπερινού Λυκείου όπου υπηρετούσε έμοιαζαν σαν δυο σταγόνες νερό; Με αυτό το πρόβλημα βρέθηκε ο μαθηματικός Εσπερινού Λυκείου, αλλά κανείς δεν του το έλυσε καθώς δεν προβλεπόταν. Ετσι στο μάθημα αυτό, προς δόξαν της Τράπεζας Θεμάτων, οι μαθητές στην Αλγεβρα διαγωνίστηκαν σε 4 θέματα εκ των οποίων τα δύο ήταν ίδια.

ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ

Η ύλη της χρονιάς σε έναν μήνα!

Εντονες διαμαρτυρίες και δίκαιες καταγγελίες έχει προκαλέσει στους μαθητές των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) η πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας να παρατείνει κατά έναν μήνα το διδακτικό έτος των ΣΔΕ προκειμένου -δήθεν- να καλυφθούν κενά στην ύλη των μαθημάτων που προκλήθηκαν λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών.

Οσκαρ υποκρισίας και κυνικότητας απέναντι σε ένα πληβειακό και ενήλικο τμήμα του πληθυσμού (στα ΣΔΕ φοιτούν ενήλικες, 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση). Αφού το υπουργείο Παιδείας εγκατέλειψε αυτά τα σχολεία στην τύχη τους και δεν φρόντισε να προσλάβει διδακτικό προσωπικό για μεγάλο χρονικό διάστημα, στέλνει τώρα ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς για να καλύψουν μέσα στον έναν μήνα της παράτασης την ύλη ολόκληρης της χρονιάς!

«Εμείς φοιτούσαμε καθημερινά στο σχολείο, αλλά η πολιτεία δεν φρόντισε να τα στελεχώσει έγκαιρα, ως όφειλε. Θέλοντας να καλύψει την ολιγωρία ή αδιαφορία της, έστειλε καθηγητές λίγο πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία γι’ αυτό εφόσον τα ΣΔΕ είναι ευρωπαϊκό πρόγραμμα που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η παράταση γίνεται για καθαρά τυπικούς λόγους, για να καλύψει δηλαδή τις ευθύνες της η πολιτική ηγεσία», επισημαίνουν χαρακτηριστικά σε ανοιχτή επιστολή τους προς τον υπουργό Παιδείας οι εκπαιδευόμενοι των ΣΔΕ και η Πανελλήνια Ενωση φοιτούντων και αποφοίτων των ΣΔΕ.

ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Κλείδωσε διευθυντές σχολείων σε αίθουσα!

Δεν είναι ξεκάθαρο αν το ακόλουθο περιστατικό αξίζει καταγγελία ή είναι καλύτερα να γίνει… ανέκδοτο: Οπως αναφέρει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης των περιοχών Ν. Ιωνίας, Ηρακλείου, Μεταμόρφωσης, Λυκόβρυσης, την Τρίτη 17 Ιουνίου ο προϊστάμενος της Β’ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Βεντήρης (μάλιστα πρώην μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ με την παράταξη της ΠΑΣΚ) είχε συνάντηση με τους διευθυντές των σχολείων του Ηρακλείου.

Τη συνάντηση είχε σκοπό να την κάνει κρυφά, αλλά την πληροφορήθηκε το δραστήριο Δ.Σ του Συλλόγου Π.Ε. από κάποιους διευθυντές. Στη θέα της αντιπροσωπείας του Δ.Σ. του Συλλόγου, ο προϊστάμενος έπαθε… αλλεργικό σοκ. Ομως η αντίδρασή του είναι από αυτές που μένουν στην «ιστορία»: διατάζοντας τους διευθυντές, τους έβαλε σε μια διπλανή αίθουσα και… τους κλείδωσε μέσα! Ο Σύλλογος Π.Ε. της περιοχής επισημαίνει: «Τελικά τι συζήτησαν εκεί μέσα κλειδωμένοι; Πρόκειται να κλειδώσει και τους διευθυντές της Νέας Ιωνίας και της Μεταμόρφωσης στη συνάντησή τους;»

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ

Πώς να απολύσετε τους εκπαιδευτικούς

Αυτές τις μέρες ο χώρος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης βρίσκεται σε αναβρασμό καθώς το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να προχωρήσει, σε αυτή τη φάση με «επιμορφωτικά σεμινάρια» στους διευθυντές σχολείων, τη λεγόμενη αξιολόγηση–καρμανιόλα των σχολείων και των εκπαιδευτικών. Ωστόσο σε όλες σχεδόν τις περιπτώσεις, από τον Εβρο μέχρι την Κρήτη και από τη Ρόδο μέχρι την Κέρκυρα, οι δάσκαλοι και οι νηπιαγωγοί με απεργίες και κινητοποιήσεις μπλοκάρουν και ματαιώνουν τα «σεμινάρια» του υπουργείου Παιδείας, ενώ δεν είναι λίγοι οι διευθυντές που συμμετέχουν στις στάσεις εργασίας και απέχουν από την όλη διαδικασία. Στο πλαίσιο αυτό και μετά την αδυναμία να πραγματοποιήσει τα «σεμινάρια», το υπουργείο Παιδείας, με ένα αιφνιδιαστικό έγγραφό του, αλλάζει τον τρόπο της «επιμόρφωσης» των διευθυντών σχολικών μονάδων: «Σε περιπτώσεις που δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης επιμόρφωση προβλέπεται να πραγματοποιηθεί εξ αποστάσεως». Το πρόγραμμα είναι «προσφορά» του ΕΣΠΑ το οποίο μοντάρει, μαντάρει και πληρώνει το ξεχαρβάλωμα του δημόσιου σχολείου και των εκπαιδευτικών.