Με αλλαγές στο και στο σύστημα πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση συμπληρώνει η κυβέρνηση το «παζλ» των σοβαρών αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Εκπαίδευση. Οι εξαγγελίες που έκανε χτες το υπουργείο Παιδείας περιγράφουν ένα Λύκειο ακόμα πιο προσδεδεμένο στην εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πιο ταξικό και απογυμνωμένο από γενικότερη μόρφωση, με διπλές εξετάσεις για την εισαγωγή στην . Τα όσα περιγράφει το σχέδιο που παρουσιάστηκε, αφορούν τους μαθητές που φέτος θα φοιτήσουν στη Β’ Λυκείου και στόχος της κυβέρνησης είναι να νομοθετηθούν μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβρη.

ΚΚΕ

Η κυβέρνηση δεν κρύβει πως οι αλλαγές αποτελούν κομμάτι των γενικότερων αλλαγών, τόσο στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία αλλάζει ταχύτατα για να επιτελέσει καλύτερα το ρόλο της στο σχεδιασμό του μεγάλου κεφαλαίου, όσο και στην Τεχνικοεπαγγελματική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου σταθερός στόχος παραμένει η μαζικοποίησή της, υπηρετώντας την ίδια στρατηγική, της δημιουργίας φτηνού εργατικού δυναμικού για τις ανάγκες της καπιταλιστικής ανάκαμψης. «Δεν πρόκειται να γίνει κατανοητό το σύνολο του σχεδίου, εάν δεν τοποθετηθεί μέσα σε ένα πλέγμα μιας συνολικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Και η μεταρρύθμιση αυτή έχει σχέση και με τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και με την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όπως θα δούμε και με την επιμόρφωση των καθηγητών», δήλωσε χτες χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.

Χρησιμοποιώντας προκλητικά το επιχείρημα της αναβάθμισης του ρόλου και του απολυτηρίου του Λυκείου, συγκροτείται μία Β’ Λυκείου όπου θα ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες γνώσεις και μία ανταγωνιστική, εξετασιοκεντρική Γ’ τάξη, αποκλειστικά προσανατολισμένη, ασφυκτικά δεμένη και περιορισμένη στη διαδικασία επιλογής για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία χαρακτηρίζεται «προπαρασκευαστική τάξη για τα ΑΕΙ». Αυτό το ακόμα φτωχότερο σχολείο, που οικοδομείται, βαφτίζεται «παιδεία σύγχρονη και ελκυστική, που να ανταποκρίνεται στις πολύπλοκες απαιτήσεις μιας σύγχρονης και δημοκρατικής κοινωνίας, τόσο σε απόκτηση γνώσεων όσο και στην καλλιέργεια των αξιών»…
Οι αλλαγές στη Γ’ τάξη

Οι 3 ομάδες προσανατολισμού γίνονται 4 και καθεμία αντιστοιχεί σε ένα επιστημονικό πεδίο, με ίδια βασικά μαθήματα με την αντίστοιχη σημερινή ομάδα και με αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών από το μάθημα της Κοινωνιολογίας.

Στο όνομα του να αποκτήσει η Γ’ περιεχόμενο και να μην ασχολούνται οι μαθητές μόνο με τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, προωθείται ουσιαστικά ο εξοβελισμός όσων αντικειμένων δεν εξετάζονται πανελλαδικά. Ετσι, για το ημερήσιο Λύκειο προβλέπονται τρία υποχρεωτικά μαθήματα Γενικής Παιδείας: Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα δίωρο μάθημα επιλογής που περιλαμβάνει τα ειδικά μαθήματα. Για το Εσπερινό ΓΕΛ προβλέπονται Νεοελληνική Γλώσσα και Θρησκευτικά.

Το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος αφορά τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού με 6 ώρες το καθένα και είναι τα εξής: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Αρχαία Ελληνικά, Ιστορία, Κοινωνιολογία. Θετικών Σπουδών, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά. Σπουδών Υγείας, Φυσική, Χημεία, Βιολογία. Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, Μαθηματικά, Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, Οικονομία.
Το απολυτήριο του Λυκείου

Οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα τα μαθήματα, εκτός της Φυσικής Αγωγής, από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες, όπως σήμερα. Οι γραπτές ενδοσχολικές εξετάσεις του Ιούνη θα γίνονται στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα και, σε μία κίνηση ενίσχυσης του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του Λυκείου, καθιερώνονται διαδικασίες τύπου πανελλαδικών σε επίπεδο ομάδων σχολείων, ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα θέματα στα οποία θα εξετάζονται οι τελειόφοιτοι θα προετοιμάζονται από ομάδα εκπαιδευτικών όλων των σχολείων ανά ομάδα, θα στέλνονται ηλεκτρονικά στα σχολεία, ενώ τα γραπτά θα βαθμολογούνται, αφού καλυφθούν τα ονόματα, από καθηγητή άλλου σχολείου.

Ο βαθμός για κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα θα προκύπτει κατά 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για το βαθμό των τετραμήνων και για τα υπόλοιπα εξολοκλήρου από το βαθμό των τετραμήνων.

Οπως διευκρινίζεται, οι αλλαγές δεν αφορούν τα ΕΠΑΛ.
Η επιλογή για την Ανώτατη Εκπαίδευση

Με το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας, οι μαθητές καλούνται να προχωρήσουν ακόμα νωρίτερα, μόλις δηλαδή τελειώσουν τη Β’ Λυκείου, σε δεσμευτικές επιλογές που αφορούν το μέλλον τους. Ετσι, τον Ιούλη συμπληρώνουν ένα πρώτο μηχανογραφικό με 10 προτιμήσεις τμημάτων και αν δεν υποβάλουν τη συγκεκριμένη δήλωση, χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Με βάση τις προτιμήσεις που θα προκύψουν από την παραπάνω διαδικασία και τον αριθμό εισακτέων σε κάθε τμήμα, προκύπτει ένας αριθμός τμημάτων για τα οποία ο αριθμός προτιμήσεων θα είναι ίσος ή μικρότερος από τον αριθμό εισακτέων. Τα τμήματα αυτά ονομάζει το υπουργείο «Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης» (ΤΕΠ). Δεν πρόκειται για συγκεκριμένα τμήματα, αλλά θα διαμορφώνονται κάθε χρόνο με βάση τις προτιμήσεις των υποψηφίων. Το σχέδιο παραπέμπει δηλαδή στα σημερινά τμήματα χαμηλής ζήτησης, που είτε επειδή είναι απομακρυσμένα είτε επειδή απαξιώνονται λόγω των κυβερνητικών επιλογών, ελάχιστοι τα δηλώνουν στο μηχανογραφικό.

Τα Τμήματα που δηλώθηκαν από αριθμό υποψηφίων μεγαλύτερο από εκείνο των εισακτέων σε αυτά, ονομάζονται «Τμήματα πρόσβασης μόνο με πανελλαδικές εξετάσεις».

Στη συνέχεια, το Φλεβάρη και ενώ θα φοιτούν στη Γ’ Λυκείου, οι μαθητές δηλώνουν αν θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις ή αν επιλέγουν να εισαχθούν σε ένα από τα ΤΕΠ που είχαν δηλώσει στο πρώτο μηχανογραφικό (αν βέβαια υπάρχει τέτοιο τμήμα ανάμεσα στις προτιμήσεις του). Σημειώνεται πως για όσους εισαχθούν σε τέτοια τμήματα δεν προβλέπεται δυνατότητα μετεγγραφής. Αν πάλι επιλέξει να δώσει πανελλαδικές εξετάσεις, χάνει το δικαίωμα να εισαχθεί σε «Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης».

Για εκείνους που επιλέξουν να μπουν στη διαδικασία εξετάσεων στα ίδια μαθήματα, μέσα από τις πανελλαδικές, προβλέπεται η συμπλήρωση δεύτερου μηχανογραφικού δελτίου μετά από αυτές. Εκεί μπορούν να δηλώσουν όσα τμήματα επιθυμούν με βάση τις επιδόσεις τους, όπως ισχύει και σήμερα.

Σύμφωνα με το υπουργείο, για τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του νέου συστήματος, στο βαθμό των πανελλαδικών εξετάσεων θα μετρήσει κατά 90% ο μέσος όρος βαθμολογίας στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα και μαθήματα και κατά 10% ο βαθμός απολυτηρίου, με στόχο να αυξηθεί σταδιακά το ποσοστό του βαθμού απολυτηρίου.