Τις προβληματικές δομές του συστήματος της Χώρας, που αφαιρούν το δικαίωμα ίσης μεταχείρισης στην κοινωνία, στα άτομα με προβλήματα όρασης, εγκλωβίζοντάς τους σε διαδικασίες απαρχαιωμένες , νομοθετικά και Συνταγματικά απαράδεκτες, επισημαίνει με ερώτησή του προς τους Υπουργούς Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης , ο Βουλευτής Λάρισας της Νέας Δημοκρατίας Γιώργος Κατσιαντώνης.

“Οι μαρτυρίες τυφλών φοιτητών , που λένε ότι αναγκάζονται να υποκύπτουν σε τερτίπια των καθηγητών για την εκπαίδευσή τους, θέτοντάς τους εξαρτώμενους από συμφοιτητές τους που έχουν όραση για να μορφωθούν, και καταπατώντας κάθε αξίωση για αξιοπρεπή Παιδεία, απαγορεύοντάς τους τα αυτονόητα, όπως ηχογράφηση των παραδόσεων, αποτελεί ντροπή για μια χώρα που θέλει να λέει ότι είναι ευρωπαϊκή”, τονίζει ο Βουλευτής Λάρισας της Νέας Δημοκρατίας.

Υπερτονίζει μάλιστα στους δύο Υπουργούς, την αδιανόητη συμπεριφορά διευθυντών σχολείων, που φτάνει στα όρια του ρατσισμού, αποκλείοντας τυφλούς μαθητές από το προνόμιο(;) της εκπαίδευσης, θέτοντας ως μονόδρομο… τη μετακόμισή τους και τον εγκλεισμό τους, με ότι συνεπάγεται αυτό, στο κέντρο εκπαίδευσης τυφλών. Υπογραμμίζει τις επιεικώς απαράδεκτες συνθήκες που υπάρχουν στη δομή, με τα υποτιμητικά σχόλια να διαδέχονται το ένα το άλλο, κατά τα καταγραφέντα μετά από πρόσφατη επίσκεψη εκπαιδευτικού, η οποία δεν κατάφερε να συγκινήσει ούτε το αυτί, του χωρίς προϋπηρεσία στο αντικείμενο… Διοικητή του Κέντρου.

Ο Γιώργος Κατσιαντώνης ζητά από τον Κώστα Γαβρόγλου και την Έφη Αχτσιόγλου, να προχωρήσουν σε άμεσες ενέργειες ενίσχυσης των εκπαιδευτικών δομών, με ίσα δικαιώματα για όλους, αλλά και να λάβουν δράση, μέσω κοινοτικών και εθνικών προγραμμάτων, για την αξιοπρεπή ένταξη των ατόμων με προβλήματα όρασης σε εργασιακό περιβάλλον που δε θα τους απομονώνει λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους.

Η ερώτηση του Βουλευτή Λάρισας της Λάρισας της Νέας Δημοκρατίας Γιώργου Κατσιαντώνη, έχει ως εξής:

Την ώρα που προαναγγέλλονται προσλήψεις 4.500 υπαλλήλων στην Ειδική Αγωγή, διά στόματος αρμοδίας Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης, πολλά και ιδιαιτέρως σημαντικά είναι τα προβλήματα που υπάρχουν στην καθημερινότητα των μαθητών και φοιτητών, που πάσχουν από τυφλότητα ή από κάποιο άλλο σοβαρό πρόβλημα όρασης. Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ήρθαν στο φως της δημοσιότητας σε πρόσφατο δημοσίευμα στον τύπο, τίθεται εν αμφιβόλω η αποτελεσματικότητα του ισχύοντος εκπαιδευτικού συστήματος της Χώρας μας ως προς τις δομές, ευκαιρίες και ίση μεταχείριση που επιφυλάσσει για τα άτομα με προβλήματα όρασης, καθώς αυτό είναι πλήρως απαρχαιωμένο, με πολλές ελλείψεις και ακόμη περισσότερες δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Χαρακτηριστικά, περιγράφονται καταστάσεις τουλάχιστον αφενός τραγελαφικές, αφετέρου Νομοθετικά και Συνταγματικά απαράδεκτες, όπου καθηγητές ΑΕΙ απαγορεύουν στους τυφλούς φοιτητές να ηχογραφούν τις παραδόσεις τους, αψηφώντας τη σχετική νομοθεσία και καταπατώντας το λειτούργημα του εκπαιδευτικού, ενώ συνήθεις είναι οι περιπτώσεις που οι πρώτοι υποχρεώνουν τους φοιτητές να προσκολληθούν σε κάποιον βλέποντα συμφοιτητή τους και να είναι εξαρτημένοι από αυτόν, είτε το θέλουν είτε όχι. Ακόμη χειρότερα γίνονται τα πράγματα όταν έρχεται η ώρα των εξετάσεων για τους φοιτητές, όπου οι τελευταίοι αναγκάζονται να συμμετέχουν χωρίς να έχουν πρόσβαση στα συγγράμματα ή τις σημειώσεις που συνδέονται με το μάθημα, ενώ στα παράπονά τους, οι διδάσκοντες αντιδρούν απλά αδιαφορώντας για αυτούς και την ιδιαιτερότητά τους…

Τα χειρότερα όμως, δεν τελειώνουν εδώ, καθώς όσο κατεβαίνουμε βαθμίδα εκπαίδευσης, τόσο παρακάτω κατεβαίνει το επίπεδο υποστήριξης των μαθητών με προβλήματα όρασης, αφού καταγράφονται περιστατικά όπου πολλοί διευθυντές σχολείων της επαρχίας δεν επιτρέπουν σε τυφλούς μαθητές να φοιτήσουν στα σχολεία τους, γεγονός που έχει ως συνέπεια να υποχρεώνονται οι τυφλοί έφηβοι που ζουν στην επαρχία να μετακομίσουν στην Αθήνα και να διαμένουν έγκλειστοι στο κέντρο εκπαίδευσης τυφλών, στο οποίο οι συνθήκες είναι επιεικώς απαράδεκτες με τα υποτιμητικά σχόλια να διαδέχονται το ένα το άλλο, κατά τα καταγραφέντα μετά από πρόσφατη επίσκεψη εκπαιδευτικού. Μάλιστα, η τελευταία, ούσα και η ίδια τυφλή, επιχείρησε να θέσει υπόψη του Διοικητή τα κακώς κείμενα, ακόμη και να προσφερθεί να βοηθήσει αφιλοκερδώς, πλην όμως «την έφαγε η μαρμάγκα», κατά πως λέει ο λαός μας, αφού προφανώς από άγνοια ή αδιαφορία, ο τελευταίος αρνήθηκε κάθε επικοινωνία και συνεργασία μαζί της (αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι ο Διοικητής της δομής, φέρεται να κατέχει ελάχιστα για επί θεμάτων που αφορούν στους τυφλούς, αφού δεν έχει ιδιαίτερη προϋπηρεσία στο αντικείμενο…).

Και δυστυχώς, όλα αυτά συμβαίνουν εν έτει 2018 στην Ελλάδα, που από τη μία θέλει να λέγεται αναπτυγμένη Χώρα και μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και από την άλλη έχει κυρώσει με το Νόμο 4074/2012 (ΦΕΚ 88A’/11-04-2012) τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, καθώς και το Προαιρετικό Πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, σύμφωνα με την οποία η Πολιτεία οφείλει να διασφαλίζει στα άτομα με αναπηρία, όπως οι έχοντες προβλήματα όρασης εν προκειμένω, την απόλαυση των δικαιωμάτων τους σε ισότιμη βάση με τους άλλους πολίτες, την κατοχύρωση ενός πλήρους φάσματος αστικών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών δικαιωμάτων και την πλήρη απόλαυση των δικαιωμάτων και θεμελιωδών ελευθεριών σε ίση βάση με τα άλλα παιδιά.

Επειδή, σύμφωνα με τα ανωτέρω, η ορθή και κατά τα οριζόμενα στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο εκπαίδευση των τυφλών μαθητών – φοιτητών, καθώς και αυτών με χαμηλή όραση, θα συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, της ανε­ξαρτησίας, των κοινωνικών δεξιοτήτων και της εν γένει ισότιμης διαβίωσης των μαθητών – φοιτητών ως ισότιμα μέλη κοινωνίας.

Επειδή είναι μονόδρομος η υποστήριξη με κάθε τρόπο και μέσο των ανθρώπων με προβλήματα όρασης, γεγονός που απέδειξε πρόσφατα και η απόφαση έγκρισης από το Συμβούλιο της Ευρώπης της Συνθήκης του Μαρακές για τη διευκόλυνση της πρόσβασης τυφλών, αμβλυώπων ή ατόμων με άλλα προβλήματα ανάγνωσης εντύπων, σε δημοσιευμένα έργα, προκειμένου να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις άρσης των εμποδίων όσον αφορά την πρόσβαση σε βιβλία και άλλα έντυπα, μέσω προσβάσιμων μορφοτύπων, όπως η γραφή Μπράιγ, η ηχογράφηση και τα μεγάλα τυπογραφικά στοιχεία.

Επειδή, πλέον της εκπαίδευσης και ως απόρροια αυτής για τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης, η Πολιτεία οφείλει να τους διασφαλίζεται το δικαίωμα πρόσβασης στην εργασία με ίσες ευκαιρίες και δυνατότητες, ώστε να εξασφαλίζεται με ισότιμους όρους η αξιοπρεπής ένταξη και διαβίωσή τους στην κοινωνία.

Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1.- Πώς προτίθεστε να ενισχύσετε τις εκπαιδευτικές δομές της Χώρας σε κάθε βαθμίδα (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια), ώστε να υποστηρίξετε επί ίσοις όροις και με τις ίδιες δυνατότητες και ευκαιρίες, τους μαθητές – φοιτητές που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης?

2.- Ποια μέτρα προτίθεστε να λάβετε, προκειμένου να προσφέρονται ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στην εργασία των ατόμων με προβλήματα όρασης? Συγκεκριμένα, προτίθεστε να επιχορηγήσετε, μέσω κοινοτικών και εθνικών προγραμμάτων, την πρόσληψη ατόμων με προβλήματα όρασης, στο πλαίσιο της εναρμόνισής τους με το ευρύ κοινωνικό σύνολο?