Ανακοίνωση σχετικά με το εξέδωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).

Στην ανακοίνωση αναφέρεται:

Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ συζήτησε διεξοδικά το κείμενο του σχεδίου νόμου για την ίδρυση του νέου «Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής» με ταυτόχρονη κατάργηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, που έθεσε η Κυβέρνηση σε δημόσια διαβούλευση.

Διαπιστώνει ότι, αν και διακηρύσσεται από την κυβέρνηση ότι οι πρωτοβουλίες αυτές εντάσσονται σε μια πολιτική ενοποίησης του χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας, η πραγματικότητα είναι διαφορετική, καθώς:

1. Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε στα πλαίσια του «Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία» που διεξήχθη μόλις πριν ένα χρόνο. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο θα έπρεπε να είχε αναλυθεί συντεταγμένα. Και αφού δεν έγινε στο πλαίσιο του «Εθνικού Διαλόγου» θα έπρεπε να είχε γίνει αργότερα και πάντως να είχε προηγηθεί κάθε σχετικής δράσης.

2. Το κείμενο που ανακοινώθηκε στηρίζεται σε σκέψεις και προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια, ενισχύοντας μα την πεποίθηση που είχαμε από την έναρξη αυτής της διαδικασίας, ότι ο Υπουργός Παιδείας, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση συνολικά ενδιαφέρονται μάλλον για μια λαϊκίστικη, ψηφοθηρική και όχι ουσιαστική διαδικασία.

3. Ο μετασχηματισμός των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια, θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων τα οποία τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σε πολύ ψηλά επίπεδα ποιότητας και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να αναβαθμιστούν. Εδώ και χρόνια όμως (που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναβάθμισης των ΤΕΙ) τείνει να δημιουργηθεί ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, ωσάν να μην υπάρχει ως πρόβλημα.

4. Δημιουργεί ένα διεθνώς πρωτόγνωρο καθεστώς με τα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακών τμημάτων. Ιδρύονται πανεπιστημιακά τμήματα σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν αντιστοιχούν σε διεθνώς αναγνωρισμένα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακού επιπέδου (π.χ. Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας) ή δεν έχουν διακριτό και αυτόνομο χαρακτήρα και αποτελούν απλά εφαρμογή μιας επιστήμης σε κάποιο επαγγελματικό πεδίο (π.χ. Τμήμα Μαιευτικής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας).

Δημιουργούνται επίσης πολλά τμήματα τετραετούς φοίτησης με γνωστικά αντικείμενα τα οποία υπάρχουν σε πολλά άλλα τμήματα υφιστάμενων ιδρυμάτων (ΕΜΠ ή Πολυτεχνικές Σχολές των Πανεπιστημίων) πενταετούς φοίτησης. Τέλος, κάποια τμήματα εντάσσονται σε σχολές που καλύπτουν εντελώς διαφορετικά ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα (π.χ. Τμήμα Προσχολικής αγωγής με μια Σχολή Επιστημών Υγείας).

5. Επίσης δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο και απίστευτα ασαφές πεδίο με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Συστήνονται τετραετή τμήματα στη Σχολή Μηχανικών γνωστικά αντικείμενα ομοειδή με αυτά αντίστοιχων τμημάτων πενταετούς φοίτησης των Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων και των Σχολών του ΕΜΠ, οι απόφοιτοι των οποίων δεν έχουν διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα.

6. Το εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Π.) των Τ.Ε.Ι. εντάσσεται σε βαθμίδες καθηγητών Πανεπιστημίου χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των προσόντων τους. Η ένταξη σε θέσεις καθηγητών Παν/μίου θα πρέπει να γίνει για όλες τις βαθμίδες μετά από διαδικασία αξιολόγησης από επιτροπές κρίσης με τη διαδικασία αλλά και με τα κριτήρια που κρίνονται οι Καθηγητές Παν/μίου.

Συμπερασματικά, η «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ είναι ένα σοβαρό θέμα που αφορά στην ανώτατη εκπαίδευση. Φοβόμαστε ότι εξελίσσεται μια ψηφοθηρική προσπάθεια της κυβέρνησης χωρίς βάθος και όραμα, χωρίς διάλογο, με αποσπασματικές διαδικασίες που δεν εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχεδιασμό και με αμφιλεγόμενα μη ακαδημαϊκά κριτήρια.

Θεωρούμε ότι για οποιαδήποτε συζήτηση και προσπάθεια από εδώ και πέρα για συγχώνευση ΤΕΙ με Πανεπιστήμια ή απ’ ευθείας μετεξέλιξης ΤΕΙ σε Πανεπιστήμιο, θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με διακριτούς και αλληλοσυμπληρούμενους ρόλους για τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα, και σύνδεσης τους με την αναπτυξιακή προσπάθεια της χώρας, με βάση συγκεκριμένες προϋποθέσεις στις οποίες έχουμε αναφερθεί και σε παλαιότερες αποφάσεις μας, ώστε η όλη διαδικασία να καταλήξει πραγματικά σε θετικό αποτέλεσμα.