Σημαντικές μεταρρυθμιστικές αλλαγές πραγματοποιούνται από το 2016 στο χώρο της στη χώρα μας. Αλλαγές που στόχο έχουν στην ουσιαστική αναβάθμισή της και την παροχή σημαντικών διεξόδων στους αποφοίτους των επαγγελματικών λυκείων.

του Κοτσιφάκη Θέμη, εκπαιδευτικού

Σοβαρά τραυματισμένη ήταν η επαγγελματική εκπαίδευση όχι μόνο από τα μνημόνια αλλά και από τις διαχρονικά επαναλαμβανόμενες αντικεπαιδευτικές πολιτικές ΝΔ – ΠΑΣΟΚ τα προηγούμενα χρόνια και ιδιαίτερα από τις μεταρρυθμίσεις Αρσένη (1998), Γιαννάκου (2006) και Αρβανιτόπουλου (2013).

Το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η επαναλειτουργία των καταργημένων το 2013 τομέων και ειδικοτήτων με την επαναφορά των 2.500 εκπαιδευτικών αντίστοιχων ειδικοτήτων που ήταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας.

Για πρώτη φορά στη χώρα μας ολοκληρώθηκε ένας Στρατηγικός Σχεδιασμός για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, βασισμένος στην ολιστική θεώρηση του συστήματος, στην αναγνώριση και ενίσχυση του κοινωνικού ρόλου της, στην ανάγκη παροχής ποιοτικής εκπαίδευσης, που εντάχθηκε στον επίσημο σχεδιασμό για μια δίκαιη οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Δημιουργήθηκε η νέα δομή στο ΕΠΑ.Λ. με την οποία εξασφαλίζεται στους μαθητές και μαθήτριες η παροχή τόσο στέρεων γενικών γνώσεων, όσο και τεχνολογικών και επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων, αποφεύγοντας όμως την πρόωρη ειδίκευση.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η βελτίωση της ποιότητας των σπουδών του ΕΠΑΛ, προωθείται η συγγραφή νέων Προγραμμάτων Σπουδών και βιβλίων ώστε να ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές εξελίξεις, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των εργαστηριακών υποδομών του.

Όσον αφορά τις εκπαιδευτικές προοπτικές των αποφοίτων, διευρύνθηκε η πρόσβασή τους στα ΑΕΙ, θεσμοθετώντας για πρώτη φορά πρόσβαση στα Πανεπιστήμια και μάλιστα με αυξημένο ποσοστό 5-10% θέσεων σε αυτά. Επίσης καθιερώθηκε η προνομιακή πρόσβασή τους στα νέα 2ετή τμήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΑΕΙ που ανοίγουν μια νέα δυναμική εκπαιδευτική προοπτική για τους αποφοίτους και συνδέουν τη δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση με την τριτοβάθμια

Σημαντική θεσμική μεταρρύθμιση, με τους όρους της αριστεράς, είναι η θεσμοθέτηση και υλοποίηση του «Μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας» που οδηγεί σε αναβάθμιση των προσόντων τους και στην απόκτηση επαγγελματικού πτυχίου επιπέδου 5. Τα βασικά χαρακτηριστικά της πολιτικής μας για τη μαθητεία είναι ότι απευθύνεται σε ενήλικες απόφοιτους που έχουν ήδη ένα επίπεδο γνώσεων και έχουν την ωριμότητα για να ενταχθούν στον εργασιακό χώρο, υπογράφεται σύμβαση μαθητείας, υπάρχει εποπτεία από το σχολείο και εκπαιδευτής στο χώρο απασχόλησης και Πρόγραμμα Σπουδών. Οι μαθητευόμενοι λαμβάνουν αμοιβή, αποκτούν προϋπηρεσία, οδηγούνται με καλύτερους όρους, ή και απευθείας, στην απόκτηση άδειας άσκησης επαγγέλματος, όπου απαιτείται, και έχουν πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Η εφαρμογή του εμβληματικού προγράμματος «Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ.», με το οποίο επιδιώκεται η στήριξη των μαθητών κατά τη μετάβασή τους στην επαγγελματική εκπαίδευση, είναι μια ακόμη μεταρρυθμιστική πολιτική πολύπλευρης στήριξής της. Περιλαμβάνει εναλλακτική ενισχυτική διδασκαλία στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, ψυχοκοινωνική στήριξη μαθητών/-τριών με την πρόσληψη ψυχολόγων και την ανάπτυξη του θεσμού του Συμβούλου Καθηγητή, την υλοποίηση «σχεδίων δράσης» με στόχο την ενίσχυση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας σε θέματα πολιτισμού, επιστημών και τεχνολογίας και τον εξοπλισμό των ΕΠΑΛ με υποδομές τηλεδιασκέψεων – τηλεκπαίδευσης.

Για όλες τις παραπάνω δράσεις σχεδιάζονται από το ΙΕΠ προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών προκειμένου να ενδυναμωθούν και να στηριχτούν στο σημαντικό και αναντικατάστατο έργο τους.