«ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ» – Ανακοίνωση με αφορμή το ΠΔ του υπουργείου Παιδείας, που δρομολογεί αλλαγές στο στην κατεύθυνση της εφαρμογής του νέου αντιδραστικού Λυκείου που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση, εξέδωσε η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» (ΑΣΕ).

Ετσι, αναφορικά με τις «δημιουργικές εργασίες», που η κυβέρνηση εισάγει ως υποχρεωτικές στην Α’ και τη Β’ Λυκείου, η ΑΣΕ σημειώνει μεταξύ άλλων:

«Είναι υποκρισία να μιλάει κανείς “…για ενίσχυση της εμπλοκής των μαθητών/-τριών στη διαδικασία οικοδόμησης της γνώσης προωθώντας την κριτική και δημιουργική σκέψη και δράση…”, όταν στα μισά σχολεία δεν λειτουργούν βιβλιοθήκες και εργαστήρια φυσικών επιστημών, όταν τα σχολεία έχουν ξεμείνει μέχρι και από φωτοτυπίες, όταν μιλάμε για ένα σχολείο όπου ο μαθητής είναι ήδη επιφορτισμένος με πάρα πολλές εργασίες στα επιμέρους μαθήματα.

Είναι υποκρισία από μεριάς του υπουργείου, όταν από τη μια χτίζεις ένα σχολείο ανταγωνιστικό, ένα Λύκειο – φροντιστήριο οξύνοντας τους ταξικούς φραγμούς, όταν συγχωνεύεις – καταργείς σειρά μαθημάτων (π.χ. Αρχαία Ελληνικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Πληροφορική, Αισθητική Αγωγή) και από την άλλη λες ότι καλλιεργείς το ερευνητικό πνεύμα των μαθητών.

Πρέπει να υπάρχουν εργασίες μέσα στο σχολείο. Η αξία και ο ρόλος που έχουν είναι πολύ σημαντικά. Ομως η καλλιέργεια πνεύματος ομαδικής συνεργασίας, η παιδαγωγική συνεργασία των διδασκόντων των διαφόρων ειδικοτήτων, δεν μπορούν να επιτευχθούν σε ένα Λύκειο όπου ο προσανατολισμός του είναι οι διαφορετικές – ατομικές – διαδρομές μάθησης, η ακόμα πιο σφιχτή σύνδεσή του με την επιλογή σχολής και επαγγέλματος.

Πρέπει να προάγεται από όλα τα μαθήματα και το συνολικό πρόγραμμα, από τη λειτουργία και τους σκοπούς του σχολείου. Οι συνοδευτικές εργασίες είναι ένα παιδαγωγικό εργαλείο για την αφομοίωση και την εμπέδωση της γνώσης, που δεν μπορεί να αποσπαστεί από τη συνολική παιδαγωγική διαδικασία, πρέπει να αξιοποιείται από τους εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο του κάθε μαθήματος και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται».

Αντίστοιχα η ΑΣΕ αναφέρεται και στη μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στη φετινή Γ’ Λυκείου, σχολιάζοντας μεταξύ άλλων:

«Η ουσία δεν βρίσκεται στις εξετάσεις ή στον αριθμό των μαθημάτων που δίνονται στο τέλος, αλλά στις πιο έντονες μορφωτικές και κοινωνικές ανισότητες, τις διαφορετικές αφετηρίες απ’ όπου ξεκινά κάθε μαθητής και τις οποίες συντηρεί και οξύνει και αυτή η κυβέρνηση με την πολιτική της. (…) Η ουσία βρίσκεται στους στόχους του σχολείου και της κοινωνίας. Ουσιαστικό, προοδευτικό και φιλολαϊκό περιεχόμενο, αποκτά το σχολείο όταν μορφώνει και διαπαιδαγωγεί ολόπλευρα όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως, όταν ανοίγει νέους δρόμους στη νεολαία. Οταν σκοπός του είναι να διδάσκει ότι υπάρχει αντικειμενική αλήθεια, ότι υπάρχουν νόμοι κίνησης της φύσης, της κοινωνίας και όχι ότι “ο καθένας έχει την αλήθεια του”. Οταν από τον ίδιο του τον μορφωτικό και διαπαιδαγωγητικό σκοπό, το σχολείο δεν θα διαχωρίζει τα μαθήματα σε πρωτεύοντα και δευτερεύοντα, ανεξάρτητα από το αν αυτά εξετάζονται».