Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Ως αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε του κλάδου ΠΕ 73, θα ήθελα να σας απευθύνω μια ανοιχτή επιστολή , για τα προβλήματα των αναπληρωτών δασκάλων του κλάδου μας.

Μπιλιάλ Μπερμπάτ
Αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε Δασκάλων ΠΕ 73(Δάσκαλοι Μειονοτικού Προγράμματος Μειονοτικών Σχολείων Θράκης)

Ο χώρος της εκπαίδευσης, όπως είναι και σε εσάς γνωστό , ταλανίζεται από μεγάλα προβλήματα, που δημιούργησαν, οι περιοριστικές πολιτικές των μνημονίων, τα οποία μέχρι και σήμερα, εξακολουθούν να γιγαντώνονται όλο και περισσότερο. Δυστυχώς όμως και ο κλάδος ΠΕ 73 των δασκάλων του μειονοτικού προγράμματος των μειονοτικών σχολείων της Θράκης, δεν μπόρεσε να μείνει ανεπηρέαστος, από τις δυσάρεστες εξελίξεις της τελευταίας δεκαετίας και στο χώρο της μειονοτικής εκπαίδευσης.

Οφείλω να σας αναφέρω, ότι ένα από τα βασικότερα προβλήματα που προβληματίζει έντονα τον κλάδο μας, τα τελευταία χρόνια, δεν είναι άλλο, παρά η ανεργία που μαστίζει, τους αναπληρωτές δασκάλους του κλάδου ΠΕ 73. Πρόκειται, για προσωρινούς αναπληρωτές με προϋπηρεσία, ακόμα και πάνω από μία δεκαετία, όπου κάθε χρόνο μειώνεται κατακόρυφα ο αριθμός τους, με τις προσωρινές ( και στην ουσία μόνιμες) αναστολές της λειτουργίας των μειονοτικών σχολείων κάθε έτος, με τους υποβιβασμούς των μειονοτικών σχολικών μονάδων, αλλά και με την ταυτόχρονη αύξηση του ορίου αριθμού μαθητών σε 15 μαθητές, για την λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος στα μειονοτικά σχολεία.
Συγκεκριμένα, το σχολικό έτος 2010-2011 είχαν πραγματοποιηθεί 136 προσλήψεις προσωρινών αναπληρωτών ΠΕ 73. Εν συνέχεια , παρατηρείται μια κατακόρυφη σταδιακή πτώση σε βάθος οκταετίας, φθάνοντας τη φετινή χρονιά 2018-2019 μέχρι στιγμής να έχουν προσληφθεί μόλις 46 προσωρινοί αναπληρωτές. Δηλαδή, στο διάστημα αυτό, όχι μόνο δεν προσλήφθηκε από το 2010 και μετά, ούτε ένας προσωρινός αναπληρωτής μηδενικής προϋπηρεσίας, αλλά και οι προσλήψεις, από τους έχοντες προϋπηρεσία μειώθηκαν σε ποσοστό κατά 67% ή αλλιώς κατά 2/3.

Με τα ανωτέρω στοιχεία που και εσείς μπορείτε να διαπιστώσετε, Κύριε Υπουργέ, διαφαίνεται, με μαθηματική ακρίβεια, ότι ο θεσμός αυτών των ενεργών αναπληρωτών εκπαιδευτικών, τείνει να εξαφανιστεί πλήρως, τα επόμενα χρόνια, αν δεν ληφθούν, εκ μέρους σας, εγκαίρως τα απαραίτητα μέτρα, που θα διασφαλίσουν μια διέξοδο, από τις δύσκολες αυτές συγκυρίες.

Tα βασικά ερωτήματα που αναμένουμε ως κλάδος , να απαντηθούν από την πλευρά σας και παραμένουν απορία όλων ημών των εκπαιδευτικών, κύριε Υπουργέ, είναι, αν, εντός του έτους 2019, το Υπουργείο σας προτίθεται να πραγματοποιήσει μόνιμους διορισμούς από τους αναπληρωτές του κλάδου ΠΕ 73 ; Αν όντως είναι θετική η απάντηση σας, τότε, για ποιο λόγο δεν αναφέρεται πουθενά ο συγκεκριμένος κλάδος μας ;
Επίσης , μετά από πόσα χρόνια και με ποιο τρόπο θα απορροφηθούν, οι πίνακες Α (με προϋπηρεσία) και Β (χωρίς προϋπηρεσία) των αναπληρωτών, όταν κάθε χρόνο μειώνονται οι προσληφθέντες του πίνακα Α με προϋπηρεσία ;

Με ποιο τρόπο σκοπεύει το Υπουργείο σας, να αξιοποιήσει αυτούς, τους νέους και άξιους εκπαιδευτικούς, που στην κυριολεξία φαίνεται να «έχουν καταντήσει» ως χαμένη γενιά εκπαιδευτικών, που, λόγω της συνεχιζόμενης ανεργίας, που μαστίζει τον τόπο μας, αναγκάζονται να μεταναστεύουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μετά από τόσα χρόνια σπουδών και καταβολής εξόδων , για οικονομικούς καθαρά λόγους ;

Αξιοσημείωτο πάντως είναι, ότι οι τελευταίοι μόνιμοι διορισμοί αναπληρωτών κλάδου ΠΕ 73, έγιναν τον Μάρτιο του 2010 με 35 μόλις εκπαιδευτικούς. Αναγκαίο και επιτακτικό αίτημα, για τον κλάδο μας, αποτελεί το θέμα των μόνιμων διορισμών, στο μειονοτικό πρόγραμμα, επειδή υπάρχουν αδιόριστοι ενεργοί προσωρινοί αναπληρωτές, ακόμη και από το έτος 2006 λόγω των μηδενικών μονιμοποιήσεων.

Για αυτό και θα ήθελα να σας υπενθυμίσω και ταυτόχρονα να σας παρακαλέσω κύριε Υπουργέ, ότι θα πρέπει να συμπεριλάβετε μέσα στους 15.000 μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών και τον κλάδο του μειονοτικού προγράμματος μειονοτικών σχολείων, που σημειωτέον, δεν αναφερθήκατε πουθενά μέχρι στιγμής, ότι θα πραγματοποιήσετε μόνιμους διορισμούς και από τους αναπληρωτές του μειονοτικού προγράμματος.

Κύριε Υπουργέ,
Για την διευθέτηση των προαναφερθέντων προβλημάτων που αφορούν τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς του μειονοτικού προγράμματος, ως αιρετός ΑΠΥΣΠΕ του κλάδου και απευθυνόμενος βασικά προς εσάς και στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας , κατά την ταπεινή μου γνώμη , προτείνω ως λύσεις , τα εξής:

• Να γίνουν μόνιμοι διορισμοί αναπληρωτών, από τον Ενιαίο Πίνακα Κατάταξης Αναπληρωτών του Μειονοτικού Προγράμματος Μειονοτικών Σχολείων, σε όλα τα οργανικά κενά των μειονοτικών σχολείων Θράκης.
• Να σταματήσουν οι προσωρινές αναστολές λειτουργίας μειονοτικών σχολείων.
• Να καταργηθεί το όριο αριθμού μαθητών σε αριθμό 15, για τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος στα 2/θέσια μειονοτικά σχολεία. Πιο συγκεκριμένα, εφόσον ένα 2/θέσιο μειονοτικό σχολείο έχει σύνολο 9 μαθητές και οι 9 έχουν εγγραφεί στο ολοήμερο πρόγραμμα, για ποιο λόγο να μην λειτουργήσει σε αυτό το σχολείο, το ολοήμερο πρόγραμμα, εφόσον μιλάμε για ίσες ευκαιρίες παιδείας και μάθησης, σε όλους τους μαθητές ;;;
• Να καταμετρηθούν, οι ώρες σίτισης στο ολοήμερο πρόγραμμα στα μειονοτικά σχολεία, ως διδακτικές ώρες (αυτή τη στιγμή οι συγκεκριμένες ώρες δεν αναγνωρίζονται ως διδακτικές και άρα είναι χαμένες) χωριστά και για τα δύο προγράμματα ή 5 διδακτικές ώρες την εβδομάδα ανά τμήμα ολοημέρου. Δηλαδή, σε ολοήμερο δύο τμημάτων 5 διδακτικές ώρες για τον εκπαιδευτικό του μειονοτικού προγράμματος και 5 διδακτικές ώρες για τον εκπαιδευτικό του ελληνόγλωσσου προγράμματος, αφού τα ολοήμερα στα μειονοτικά σχολεία, λειτουργούν τουλάχιστον με δύο τμήματα και άρα , απασχολούνται και οι δύο εκπαιδευτικοί.
• Στα 4/θέσια και άνω μειονοτικά σχολεία, προτείνω, τη μείωση του ορίου αριθμού μαθητών, για τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος από 15 μαθητές σε 10 μαθητές.
• Στα 4/θέσια και άνω μειονοτικά σχολεία, προτείνω, τη τοποθέτηση αναπληρωτών εκπαιδευτικών , από τον πίνακα κατάταξης Α για γραμματειακή υποστήριξη των μειονοτικών σχολείων.
• Να εφαρμοστεί ως ανώτατο όριο αριθμού 20 μαθητών ανά τμήμα στα μειονοτικά σχολεία της Θράκης, λόγω του δίγλωσσου τηρούμενου προγράμματος διδασκαλίας των σχολείων αυτών.