Μικροκομματικές αντιπαραθέσεις, ιδεοληπτικές προσεγγίσεις και αντι-επιστημονικούς εκχυδαϊσμους καταλογίζει το υπουργείο Παιδείας στον Θεόδωρο Φορτσάκη και στην Εταιρία Ελλήνων Φιλολόγων, εξ αιτίας της κριτικής που άσκησαν επειδή βγήκαν εκτός εξεταστέας ύλης κεφάλαια της Iστορίας, όπως ενδεικτικά για τον Φίλιππο και τον Μέγα Αλέξανδρο.

Ειδικότερα, όλα ξεκίνησαν ύστερα από μία ανακοίνωση της Εταιρίας Ελλήνων Φιλολόγων που διαμαρτυρήθηκε, θεωρώντας ότι εάν ένα κεφάλαιο δεν περιλαμβάνεται στην ύλη των εξετάσεων στο τέλος της σχολικής χρονιάς, δεν μελετάται από τους μαθητές. Τις θέσεις αυτές, υιοθέτησε ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Θεόδωρος Φορτσάκης, στον οποίο με οξύτητα επιτίθεται ο Νίκος Φίλης. Ταυτόχρονα, το υπουργείο Παιδείας στην ανακοίνωσή του, απαντά σε όσους, κατά καιρούς, τώρα αλλά και τα προηγούμενα χρόνια, επιχειρούν να αξιοποιήσουν τις αυξομειώσεις της διδακτέας ύλης για μικροκομματικές στοχεύσεις.

Συγκεκριμένα το υπουργείο Παιδείας κατηγορεί τον κο. Φορτσάκη ότι είναι «δέσμιος των συντηρητικών και παρωχημένων αντιλήψεων του χώρου του». Έτσι, όπως συνεχίζει η ανακοίνωση, «ηχούν ως κίβδηλοι εκσυγχρονισμοί οι διακηρύξεις της ΝΔ για εξορθολογισμό και μείωση της ύλης και για υπέρβαση του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του σχολείου, αφού, σε κάθε τέτοια απόπειρα εμφανίζεται ο άλλος, βαθιά συντηρητικός, φοβικός και πατριδοκάπηλος εαυτός της που επιτάσσει την ακινησία και τη δυσανεξία σε κάθε ουσιαστική μεταρρύθμιση. Αυτό άλλωστε συνέβη πρόσφατα στα Θρησκευτικά».

Για τις αλλαγές στην εξεταστέα ύλη της Ιστορίας, το υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για «βάναυση παραπληροφόρηση», επικρίνοντας την ΕΕΦ.

Συγκεκριμένα, διευκρινίζει τα εξής: «ο εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης στην Ιστορία, είχε στόχο να προσεγγίζονται όλες οι περίοδοι που προβλέπεται να διδαχθούν σε κάθε τάξη, ώστε, να μην έχουν κενά οι μαθητές/τριες στη “γραμμή του χρόνου” και να αποκτήσουν συνολική εποπτεία για την κάθε εποχή. Οι διδακτικές ώρες που αντιστοιχούν στο μάθημα δεν επιτρέπουν την αναλυτική προσέγγιση όλων των κεφαλαίων. Τα τελευταία κεφάλαια του βιβλίου, οι μαθητές/τριες δεν τα διδάσκονταν ποτέ, μεταξύ αυτών όλα τα κεφάλαια που αφορούν στο έργο του Φιλίππου και του Μ. Αλεξάνδρου, που η ΕΕΦ θεωρεί ότι υποτιμούνται με τη νέα διδακτέα ύλη. Ισχύει, λοιπόν, το εντελώς αντίθετο: Με τη διδακτέα ύλη της φετινής χρονιάς, διασφαλίζεται η μελέτη όλων των σημαντικών ιστορικών φαινομένων (αναλυτική προσέγγιση των σημαντικών ενοτήτων) και, επίσης, διασφαλίζεται ότι δεν γίνονται άλματα στην ιστορική συνέχεια (συνοπτική προσέγγιση των ενδιάμεσων ενοτήτων). Η επιλογή των ενοτήτων που διδάσκονται συνοπτικά, έλαβε επίσης υπόψη το γεγονός, ότι, η αρχαία ιστορία διδάσκεται τρίτη φορά στην Α΄ λυκείου, γιατί, ως γνωστόν, έχει ήδη διδαχθεί και στο δημοτικό και στο γυμνάσιο. Είναι, λοιπόν, μόνο στη φαντασία του κ. Φορτσάκη η παρασιώπηση του Κυκλαδικού, του Μινωϊκού και του Μυκηναϊκού πολιτισμού.

Με την παρουσίαση που κάνει η ΕΕΦ, δίνεται στρεβλή εικόνα για το περιεχόμενο της διδακτέας ύλης. Δεν έχουν αποκλεισθεί αυτά τα θέματα από την εξεταστέα ύλη, διδάσκονται όλα, κάποια συνοπτικά (τα λιγότερο ουσιώδη, αυτά που αποτελούν λεπτομέρειες) και κάποια αναλυτικά (τα σημαντικότερα, αυτά που πρέπει να αφομοιωθούν και κατεξοχήν να συγκρατηθούν στη μνήμη των μαθητών/τριών)».

Τέλος, το υπουργείο τονίζει ότι «δεν είναι δυνατό να γίνεται αντικείμενο μικροκομματικής αντιπαράθεσης και ιδεοληπτικών προσεγγίσεων το ακριβές περιεχόμενο της ύλης των μαθημάτων», και καταλήγει: «την τελική απόφαση για το περιεχόμενο των βιβλίων την έχει ο αρμόδιος φορέας της Πολιτείας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Για την ύλη όλων των μαθημάτων, ο διάλογος είναι πάντα ανοιχτός, υπό την προϋπόθεση ότι δεν εκπίπτει σε αντιεπιστημονικούς εκχυδαϊσμούς επ` ευκαιρία των εκάστοτε μικροκομματικών ή συντεχνιακών αναγκών».