Η νεανική δημιουργικότητα φόρεσε τα καλά της και έκανε την εμφάνισή της απόψε στη Σιβιτανίδειο Σχολή Τεχνών και Επαγγελμάτων. Εκεί πραγματοποιήθηκε η εναρκτήρια εκδήλωση που προγραμμάτισε το υπουργείο Παιδείας για την ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων η οποία θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 9 Νοεμβρίου στη Βιέννη.

Μαθητές από επαγγελματικά λύκεια όλης της χώρας, παρουσίασαν τις εμπνεύσεις τους στη Σιβιτανίδειο, παρουσία της υφυπουργού Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, Μερόπης Τζούφη. Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, παρουσιάστηκε το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ» από μαθητές και εκπαιδευτικούς που το υλοποίησαν πιλοτικά το προηγούμενο σχολικό έτος, καθώς και ο θεσμός «μεταλυκειακό έτος – τάξη μαθητείας».

Αναφορικά με αυτές τις δραστηριότητες, η υφυπουργός δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

«Είναι ένα πρόγραμμα που έχει ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2016. Η προσπάθεια έχει να κάνει με δομικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, με νέες ειδικότητες και με πρωτοποριακά προγράμματα όπως το «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ». Ξεκίνησε πιλοτικά πέρσι σε 9 σχολεία, φέτος θα γενικευτεί και περιλαμβάνει καινούρια πράγματα, όπως τη συνδιδασκαλία με δύο καθηγητές στην τάξη, τουλάχιστον για τα δύο βασικά μαθήματα των νέων ελληνικών και των μαθηματικών. Για υποστήριξη με ψυχολόγους – έχουν ήδη γίνει προσλήψεις – για δυνατότητα teleconference και τηλεπικοινωνία μεταξύ των σχολείων, αλλά και για τον θεσμό του συμβούλου καθηγητή, ο οποίος θα παίζει ρυθμιστικό ρόλο σε όλη τη σχολική κοινότητα και τη διασύνδεση με την κοινωνία. Στόχος είναι να διαπιστώνουμε, πότε δεν υπάρχουν καλά μαθησιακά αποτελέσματα και να επιλύονται οι συγκρούσεις.

Επίσης πολύ σημαντικό θέμα είναι η «Τάξη Μαθητείας» και που αφορά μαθητές οι οποίοι έχουν αποφοιτήσει από τα ΕΠΑΛ – είναι πλέον ενήλικες. Μπορούν να μπουν σ’ αυτό το πρόγραμμα κάνοντας και εκπαίδευση αλλά και εργασία μέσα σε ασφαλές πλαίσιο, με εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα. Στο τέλος, έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν πιστοποίηση με εξετάσεις. Ήδη έγιναν για πρώτη φορά τον Ιούνιο και αποφοίτησαν 400 παιδιά, ενώ η επόμενη εξεταστική είναι τον Ιανουάριο. Το πρόγραμμα αυτό παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου «5». Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα να έχουμε αύξηση των μαθητών σε σχέση με πέρσι και πολύ περισσότερο σε σχέση με πρόπερσι.

Η αύξηση αυτή αφορά και τα ημερήσια, αλλά και τα εσπερινά ΕΠΑΛ. Μας συγκινεί ιδιαίτερα δε, το γεγονός, ότι έχουν ήδη ξεκινήσει τη λειτουργία τους τα ειδικά ΕΠΑΛ για ανθρώπους με αναπηρία. Σε ένα μικρό ποσοστό, αλλά είναι σημαντικό δείγμα γραφής, αφού ξέρουμε ότι αυτός ο πληθυσμός έχει σοβαρά προβλήματα διασύνδεσης με την αγορά εργασίας.

 

Επίσης, αυξήθηκαν πολύ οι θέσεις μαθητείας, περίπου 1000, και μάλιστα σε κάποια γεωγραφικά διαμερίσματα όπως την Ήπειρο και τη Μακεδονία, οι θέσεις καλύφθηκαν στο 100%. Άρα προχωράμε, καθώς υπάρχουν πολλά περισσότερα να γίνουν προς αυτήν την κατεύθυνση».

Η ευρωπαϊκή εβδομάδα επαγγελματικών δεξιοτήτων αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία επιδιώκει να καταστήσει ελκυστικότερη την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στους ανθρώπους όλων των ηλικιών. Στην Καλλιθέα, το «παρών» έδωσε ως επίσημος προσκεκλημένος από την Ε.Ε. ο Τζ. Κόρτε, γενικός διευθυντής Ευρωπαϊκής Επιτροπής για θέματα απασχόλησης, κοινωνικών υποθέσεων και κοινωνικής ένταξης. Σε δηλώσεις του στην κάμερα της ΕΡΤ, επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι το ποσοστό μαθητών στα ελληνικά επαγγελματικά λύκεια της Ελλάδας είναι χαμηλότερο σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Χρειάζεται σωστή ενημέρωση για το ρόλο που επιτελούν τα ΕΠΑΛ, τόσο προς τους μαθητές, αλλά και προς τους γονείς τους, οι οποίοι συχνά αποθαρρύνουν τα παιδιά τους από αυτήν την επιλογή.

Οι κατασκευές και γενικότερα τα έργα που παρουσιάστηκαν στο εργαστήριο της Σιβιτανιδείου, ήταν εντυπωσιακά. Ανάμεσα σε αυτά, η μακέτα με τις «Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας» από την Α΄ λυκείου του ΕΠΑΛ Αγίων Αναργύρων, οι εκτυπώσεις με 3D printer από το 1ο ΕΠΑΛ Δάφνης και το «Αυτόνομο σύστημα ενεργής αντισεισμικής προστασίας».

Είναι παιδιά τα οποία έχουν αφήσει στην άκρη τα tablet και τα video games. Ή μάλλον για να είμαστε πιο ακριβείς, χρησιμοποιούν όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές με τρόπο εντελώς διαφορετικό και σίγουρα πιο παραγωγικό από τους περισσότερους συνομηλίκους τους. Όπως για παράδειγμα ο Βαγγέλης Καρράς και ο Δήμος Ταφραλής από το 1ο ΕΠΑΛ Χαλκίδας, που δημιούργησαν μια προσομοίωση ουρανοξύστη, ο οποίος προστατεύεται από μεγάλης κλίμακας σεισμό, στο «Αυτόνομο σύστημα ενεργής αντισεισμικής προστασίας». Με το έργο αυτό κατέκτησαν τη 10η θέση σε διεθνή διαγωνισμό ρομποτικής που διεξήχθη τον περασμένο Μάρτιο.

«Προκαλούμε σεισμό και ο μηχανισμός που έχουμε τοποθετήσει από κάτω, δημιουργεί έναν αντίθετο σεισμό ώστε να εξισορροπήσει τον ουρανοξύστη. Αφορά ουρανοξύστη 102 ορόφων και σεισμογενείς περιοχές όπως το Ντουμπάι, Ινδία και Ιαπωνία. Είναι ικανό να αποσβέσει σεισμό 4,5-5 ρίχτερ, ενώ σε μεγαλύτερης έντασης σεισμό, μειώνονται οι συνέπειες στις ζημιές που θα υποστεί το κτήριο» εξήγησαν οι δύο μαθητές Λυκείου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Για να ολοκληρωθεί η δημιουργία τους χρειάστηκε επίπονη και καθημερινή δουλειά τεσσάρων μηνών: «Δουλεύαμε από τον Δεκέμβριο του 2017 και τελειώσαμε λίγο πριν από τον διαγωνισμό που έγινε τον Μάρτιο του 2018. Ασχολούμασταν καθημερινά μετά το σχολείο για περίπου δύο ώρες, δηλαδή από τις 2 μέχρι τις 4 το απόγευμα. Μετά είχαμε τα φροντιστήρια, τα αγγλικά. Αλλά μας άρεσε, το κάναμε για εμάς…»