Το Σάββατο 24/9/2016 πραγματοποιήθηκε στη Βέροια Ημερίδα με θέμα «Το μάθημα των θρησκευτικών σε κρίση», με αφορμή το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος, που με βιασύνη έθεσε σε ισχύ το Υπουργείο Παιδείας στις 13/9/2016. Την Ημερίδα συνδιοργάνωσαν η Ένωση Θεολόγων Νομού Ημαθίας, η Ιερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και η «Ενωμένη Ρωμιοσύνη», και συμμετείχαν σ’ αυτήν καθηγητές του ακαδημαϊκού χώρου,

εκπαιδευτικοί και των δύο βαθμίδων, κληρικοί, γονείς και μαθητές (http://schoolpalmos.blogspot.gr/2016/09/blog-post_24.html).


Οι ομιλητές της ημερίδας μίλησαν για «Τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα θρησκευτικά: Κατήχηση στην πολυθρησκεία, αποορθοδοξοποίηση, προσηλυτισμός και ανισονομία σε βάρος των ορθοδόξων μαθητών», επιχείρησαν «Δομική προσέγγιση του νέου Αναλυτικού Προγράμματος του Μαθήματος των Θρησκευτικών (εφεξής: ΜτΘ) στο Ελληνικό σχολείο: κοινωνικοδιδακτικοί προβληματισμοί και ερωτήματα». Περαιτέρω διερευνήθηκαν «Τα νέα Αναλυτικά Προγράμματα σπουδών στο ΜτΘ και οι επιπτώσεις τους στη διδασκαλία και τη μάθηση» και παρουσιάστηκε «Η δοκιμή του νέου Αναλυτικού Προγράμματος σπουδών του ΜτΘ σε Πιλοτικό πρόγραμμα στο Γυμνάσιο και οι διδακτικές και παιδαγωγικές αποτιμήσεις του».

Από τις εισηγήσεις των ομιλητών καθώς και το γόνιμο προβληματισμό [και τη συζήτηση] που ακολούθησαν προέκυψαν οι ακόλουθες διαπιστώσεις (τις οποίες ανεπιφύλακτα συμμερίζεται και η Ένωση Θεολόγων Νομού Ημαθίας):

1. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών αλλοιώνει τον μέχρι σήμερα Ορθόδοξο κατά βάση χαρακτήρα του μαθήματος, εντάσσοντας στην πράξη ένα μοντέλο διδασκαλίας που έχει όχι απλώς ουδετερόθρησκο, παρά κυρίως πανθρησκειακό χαρακτήρα.

2. Με τον τρόπο που επιβάλλεται να γίνει η διδασκαλία δημιουργείται ιδεολογική και πνευματική σύγχυση στους μαθητές, οι οποίοι λόγω ηλικίας δεν είναι δυνατόν να κατανοήσουν και να αντιληφθούν νοήματα, εξαιτίας κυρίως της ταυτόχρονης σύγκρισης ιδεολογιών, ομολογιών και θρησκειών.

3. Η δομή του νέου Προγράμματος Σπουδών είναι άκρως προβληματική και αντιπαιδαγωγική, γιατί συσσωρεύει ανοργάνωτα και άτακτα γνώσεις από διάφορους θρησκευτικούς χώρους, χωρίς να υπάρχει από πριν η στοιχειώδης ιστορική και βάσει μιας λογικής σειράς εξέταση των θεμάτων με τα οποία ασχολείται.

4. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών μετατρέπει τον θεολόγο καθηγητή σε φορέα πανθρησκειακής προπαγάνδας και ενδεχόμενο ασκητή προσηλυτισμού εις βάρος των μαθητών σε θρησκεύματα και πνευματικούς χώρους επικίνδυνους και πνευματοκτόνους.

5. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών δημιουργήθηκε από μια ισχνή μειοψηφία ανθρώπων του εκπαιδευτικού χώρου, οι οποίοι δεν έλαβαν υπόψη τους ούτε τις θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, ούτε της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά ούτε κυρίως τα πορίσματα της δοκιμής του Νέου προγράμματος σε πιλοτικά σχολεία.

6. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών δημιουργεί αδικία και ανισονομία σε βάρος των Ορθοδόξων μαθητών, οι οποίοι, ενώ συνταγματικά έχουν κατοχυρωμένο δικαίωμα να διδάσκονται τα της θρησκείας τους, μπαίνουν σε διαδικασία ενασχόλησης με άλλες θρησκείες και μάλιστα υπό μορφή θρησκευτικού συγκρητισμού.

7. Η απουσία βιβλίου που θα υποστηρίζει τη διδακτική πράξη κρίνεται αντιπαιδαγωγική και απαράδεκτη.

Το Δ. Σ. της Ένωσης Θεολόγων Νομού Ημαθίας
(& τα μέλη Βέροιας – Νάουσας)