Σχολιάζοντας τον αντίκτυπο που προκάλεσε η δήλωση του κου Κουζέλη σχετικά με τις αλλαγές στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, θα έλεγα ότι μπορεί να ισχύουν πολλά ενδεχόμενα. Μερικά από αυτά:

Κων/νος Μυταλούλης, Δρ Διδακτικής Παν/μίου Σορβόννης

1ο. Να επίκεινται όντως, σύντομα, αλλαγές στο Λύκειο και αφού το προανήγγειλε ο κος Γαβρόγλου για άλλα ζητήματα, το κάνει και ο κος Κουζέλης.
2ο. Να είναι πρόταση Κουζέλη (κόβω τα: «κος» για λόγους συντομίας ανάγνωσης) και των επιτροπών να γίνει αυτό. Άρα γιατί να μην το ανακοινώσει πρώτος ο ίδιος;

3ο. Να είναι πρόταση Κουζέλη και ΙΕΠ την οποία όμως θα απορρίψει μετέπειτα το Υπουργείο, αλλά πριν, ο Πρόεδρος του θα έχει δείξει ότι εμείς ως ΙΕΠ αυτό προτείναμε αλλά δεν το δέχτηκε το ΥΠΠΕΘ , το ΥΠΟΙΚ, οι θεσμοί κλπ. Σε αυτή την περίπτωση, θα θυμίσει λίγο τα πορίσματα επιτροπών Μπαμπινιώτη για τις ξένες γλώσσες: συμφώνησαν όλοι σχεδόν σε όλα αλλά δεν εφαρμόστηκαν ποτέ.

4ο. Όντως, να είναι μέσα στην ατζέντα της κυβερνητικής πολιτικής για την Παιδεία η κατάργηση των πράγμα που θα γλύτωνε την ελληνική οικογένεια από τα εκατομμύρια που δίνονται στα φροντιστήρια και στα ιδιαίτερα μαθήματα. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα μπορούσαν να ανακουφιστούν οι γονείς και από τα δίδακτρα για τις ξένες γλώσσες. Υπάρχει σχετική αναφορά στο πιο πρόσφατο memorandum of understanding γνωστό και ως μνημόνιο.

Σε ό,τι αφορά την εκμάθηση της όλοι μας ξέρουμε περιπτώσεις παιδιών που ενώ θέλουν να μάθουν, δεν μπορούν να γραφτούν σε ΚΞΓ λόγω οικονομικής εξάντλησης της ελληνικής οικογένειας. Μη θέσει κανείς το εύλογο ερώτημα: «Γιατί δεν μαθαίνουν στο σχολείο;». Ακόμη και ιδανικές να ήταν οι συνθήκες το οριζόμενο επίπεδο μάθησης στο Δημόσιο Σχολείο φτάνει στο Α1+ ή Α2-!!! Τα έχουμε καυτηριάσει αυτά σε άλλο άρθρο.

Οι εξεταζόμενοι λοιπόν, σε πτυχία Β΄ έχουν μειωθεί δραστικά σε σχέση με τις αρχές του αιώνα μας όπου δεν έφταναν τα εξεταστικά κέντρα και οι εξεταστές Γαλλικών και Γερμανικών για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες σε Αθήνα και επαρχία. Υπήρξε περίοδος δε, στη διάρκεια της οποίας αξιόλογος αξιωματούχος της υπηρεσίας Εξετάσεων του Γαλλικού Ινστιτούτου, περιχαρής, δικαίως καυχιόταν για το ότι οι εγγραφές υποψηφίων για πτυχία Γαλλικής προσέγγιζαν αυτές των αντίστοιχων της Αγγλικής.

Τα απλοϊκά ερωτήματα που τίθενται εδώ είναι: α. Πού θα βρεθούν τόσοι ξενόγλωσσοι; β. Οι μαθητές-γονείς θα δείξουν εμπιστοσύνη στο εγχείρημα ή θα συνεχίσουν να προτιμούν να πληρώνουν , οι δε καθηγητές θα δουλέψουν αποτελεσματικά και σε ποιο πλαίσιο θα κινηθούν (βλ. βιβλία, επιμορφώσεις , αλλαγή των δυσκίνητων δεικτών του πλαισίου και του ); και: γ. Αν πετύχει το εγχείρημα, τα φροντιστήρια που απασχολούν τόσους εκπαιδευτικούς τι θα κάνουν; Κλέφτες θα γίνουν;

Τέλος, 5ο ενδεχόμενο είναι να πρόκειται για ένα πυροτέχνημα , πράγμα που απεύχομαι. Επίσης, μου κάνει εντύπωση ότι το βίντεο με τις δηλώσεις δημοσιοποιήθηκε αργοπορημένα στις ιστοσελίδες εκπαίδευσης στις 25 Νοεμβρίου ενώ η ομιλία στο Κιάτο έγινε στις 8 του ίδιου μήνα και δημοσιεύτηκε στο Υoutube στις 9 Νοεμβρίου…

Λεπτομέρειες όπως αριθμός μαθητών ανά τμήμα και ορισμός ως μάθημα επιλογής μπορούν να μετριάσουν την αρχική ευφορία μαθητών και γονέων για την ανακοίνωση Κουζέλη. Γιατί ευφορία;

Διότι, 4 ώρες στη Β΄ και 6 στην Γ΄ αντιστοιχούν με 320 ώρες διδασκαλίας στα 2 χρόνια , δηλαδή ξεπερνούν το επίπεδο Β2 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Γλωσσών!

Πάντως παραφράζοντας την γνωστή τοῖς πᾶσι λατινική φράση θα έλεγα να μην ξεχνάμε ότι πλέον στην εποχή μας: scripta manent sed verba inscribuntur.