Ο αριθμός των μαθητών στα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) αυξάνεται, ωστόσο το υπουργείο Παιδείας τους κατευθύνει στα… πανεπιστήμια, υποβαθμίζοντας την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Η αύξηση από 1% σε 5% –όπως ανακοινώθηκε– του ειδικού ποσοστού εισαγωγής στα πανεπιστήμια των αποφοίτων των ΕΠΑΛ μέσω Πανελλαδικών Εξετάσεων, ερμηνεύεται από τον υφυπουργό Παιδείας Δημήτρη Μπαξεβανάκη ως «ενδυνάμωση και στήριξη στην πράξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας».

Μα όσοι φοιτούν σε επαγγελματικό λύκειο επιθυμούν να σπουδάσουν σε πανεπιστημιακή σχολή όπως η φιλολογία, η νομική, η ιατρική, τα παιδαγωγικά; Από την άλλη, ο κ. Μπαξεβανάκης αποσιωπά ότι η αύξηση του ποσοστού σε 5% κρίθηκε απαραίτητη, αφού οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ δεν θα μπορούν πλέον να διεκδικήσουν το 20% από τις 4.375 θέσεις των δύο πιο περιζήτητων ΤΕΙ –Αθηνών και Πειραιώς–, τα οποία μετατρέπονται σε πανεπιστήμιο. (Με νόμο το 20% των θέσεων στα ΤΕΙ διεκδικείται από τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ και οι υπόλοιπες από εκείνους των γενικών λυκείων). Την ίδια στιγμή, η τεχνική – επαγγελματική μεταλυκειακή εκπαίδευση περιορίζεται στο επίπεδο των ΙΕΚ και διετών προγραμμάτων των ΑΕΙ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπ. Παιδείας, το 2017-2018 ο αριθμός των μαθητών στα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ αυξήθηκε σε 91.401 από 87.816. Επιμέρους, οι μαθητές στην τάξη μαθητείας αυξήθηκαν από 1.175 το 2016-17 σε 3.452 το 2017-18. Η λειτουργία του μεταλυκειακού έτους-τάξη μαθητείας συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά και όπως ανέφερε στην «Κ» ο Θέμης Κοτσιφάκης, διευθυντής του πολιτικού γραφείου του κ. Μπαξεβανάκη και πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ, «με την έναρξη νέων τμημάτων από τον περασμένο Δεκέμβριο, που προστέθηκαν στα ήδη λειτουργούντα από τον Οκτώβριο, παρουσιάζεται σημαντική αύξηση μαθητών». Τα πλέον επιτυχημένα προγράμματα μαθητείας, όπως το γερμανικό και το ελβετικό, δίνουν έμφαση στην εκπαίδευση στον χώρο εργασίας και ενθαρρύνονται οι επιχειρήσεις να καταρτίζουν τα δικά τους προγράμματα.

Οπως ανέφερε χθες κ. Μπαξεβανάκης, με τον νέο θεσμό του προαιρετικού μεταλυκειακού έτους-τάξης μαθητείας, δίνεται η δυνατότητα στους αποφοίτους ΕΠΑΛ να ενταχθούν σε πραγματικό εργασιακό περιβάλλον σε επιχειρήσεις του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα υπό την εποπτεία του σχολείου, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα και να αποκτήσουν πτυχίο επιπέδου 5. Επίσης, σύμφωνα με τον υφυπουργό, οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ μπορούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στα ΙΕΚ με φοίτηση τριών εξαμήνων στην ίδια ειδικότητα ή πέντε εξαμήνων για την απόκτηση νέας. Βεβαίως, ο κ. Μπαξεβανάκης πρόσθεσε και τη δυνατότητα που θα έχουν στο μέλλον οι απόφοιτοι ΕΠΑΛ να ολοκληρώσουν τα διετή προγράμματα κατάρτισης που θα διοργανώσουν τα ΑΕΙ. Οι δομές αυτές, ωστόσο, ακόμη δεν έχουν αρχίσει, ενώ δεν έχει ανακοινωθεί σε ποια βαθμίδα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων θα τοποθετηθεί το πτυχίο τους. Στελέχη του υπουργείου, πάντως, εκτίμησαν, μιλώντας στην «Κ», ότι τα διετή προγράμματα των ΑΕΙ στην πράξη θα επισκιάσουν τα ΙΕΚ.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ