Ανακοίνωση για την παρουσίαση στα Γιάννενα του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ». Άλλη μια προσπάθεια φτιασιδώματος της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής από το Υπουργείο Παιδείας

ΑΣΕ

Την Παρασκευή 1η του Φλεβάρη παρουσιάστηκε από την Υφυπουργό Παιδείας κ.Τζούφη, σε στελέχη εκπαίδευσης στα Γιάννενα το προγράμμα «Μια νέα Αρχή στα ΕΠΑΛ». Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται μέσω ΕΣΠΑ, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας αφορά τη «στήριξη» μαθητών και εκπαιδευτικών με μια νέα μορφή ενισχυτικής διδασκαλίας, την «ψυχοκοινωνική στήριξη» των μαθητών από ψυχολόγους, την εκπόνηση «σχεδίων δράσης» με στόχο την «καινοτομία και τη δημιουργικότητα» και τέλος την εφαρμογή του θεσμού του «Συμβούλου Καθηγητή».

Η Υφυπουργός Παιδείας με τυμπανοκρουσίες και μεγάλα λόγια (όπως άλλωστε συνηθίζει), παρουσιάζοντας το πρόγραμμα, επιδίωξε να ωραιοποιήσει και να συγκαλύψει την συνεχιζόμενη υποβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Με έντονο επικοινωνιακό – διαφημιστικό χαρακτήρα προσπάθησε να κρύψει «κάτω από το χαλί» όλα τα προβλήματα που έχουν συσσωρευθεί από την αντιλαϊκή-αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και στον τομέα της τεχνικής – επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Δυστυχώς όμως η πραγματικότητα είναι εδώ. Γιατί, αλήθεια, πώς μπορούν να κρυφτούν τα ολιγομελή τμήματα που απορρίφτηκαν και φέτος κατά δεκάδες, οι ελλείψεις σε καθηγητές ακόμα και σήμερα μετά από 5 μήνες λειτουργίας των σχολείων, οι διαρκείς μετακινήσεις μαθητών και εκπαιδευτικού προσωπικού, οι ελλείψεις και η υποσυντήρηση των υποδομών και των εργαστηρίων των ΕΠΑΛ λόγω της υποχρηματοδότησης των σχολικών επιτροπών, οι ελλείψεις σε βιβλία κλπ. Πώς μπορούν να κρυφτούν τα προβλήματα, που και το ίδιο το Υπουργείο σε μελέτες του έχει εντοπίσει, όπως για παράδειγμα ότι τα ΕΠΑΛ σήμερα αποτελούν λύση ανάγκης και όχι επιλογής για ένα μεγάλο τμήμα των μαθητών.

Η ανασφάλεια, τα κοινωνικά προβλήματα και τα αδιέξοδα, συνολικότερα της νέας γενιάς και όχι μόνο των παιδιών των ΕΠΑΛ (που παρουσιάστηκαν από την υφυπουργό, ούτε λίγο ούτε πολύ, ως …μεταφυσικό φαινόμενο), έχουν την αιτία τους στην ίδια την αντιλαϊκή πολιτική και το σύστημα που έχει μετατρέψει το δικαίωμα σε «ευκαιρία», που ορθώνει συνεχώς νέα ταξικά τείχη στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών και τσακίζει το μέλλον τους στο όνομα του κέρδους και της εκμετάλλευσης.

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα, αποτελεί συνέχεια των αναδιαρθρώσεων που πραγματοποιήθηκαν στην επαγγελματική εκπαίδευση όλο το προηγούμενο διάστημα, οι οποίες στόχευαν η ΕΕΚ συνολικά να παίξει πιο ενεργό ρόλο στην καπιταλιστική οικονομία και στις κάθε φορά ανάγκες των εργοδοτών και των επιχειρήσεων, τόσο σε κλαδικό επίπεδο όσο και σε περιφερειακό. Η υποτιθέμενη ενίσχυση και αναβάθμιση είναι τόση όσο χρειάζεται σήμερα για να γίνει πιο «ελκυστική» για τους μαθητές έτσι ώστε να συνεχίζει να αποτελεί μια δεξαμενή φθηνού – ευέλικτου εργατικού δυναμικού για τις επιχειρήσεις.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα όσα παρουσιάστηκαν εισηγητικά για το πρόγραμμα «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ»:

Καθιερώνεται νέα μορφή ενισχυτικής διδασκαλίας που αφορά τα μαθήματα των Νέων Ελληνικών και των Μαθηματικών και πραγματοποιείται με συνδιδασκαλία 2ου καθηγητή μέσα στην τάξη. Η ίδια η κυβέρνηση ανακαλύπτει(!) ότι η διαρροή των μαθητών των ΕΠΑΛ οφείλεται και στην «έλλειψη γραμματισμού» λόγω της μη αντιμετώπισης της σε προηγούμενες βαθμίδες». Παραδέχεται δηλαδή την αποτυχία της εκπαιδευτικής της πολιτικής στο Γυμνάσιο και στο Δημοτικό. Στο Δημοτικό διατηρούνται τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία που κατά κοινή ομολογία έχουν δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Το Ολοήμερο έχει υποβαθμιστεί πλήρως. Η ενισχυτική διδασκαλία, βασικό αίτημα του κλάδου επί της ουσίας στο Γυμνάσιο είναι ανύπαρκτη. Στα ΕΠΑΛ η νέα μορφή ενισχυτικής θα λειτουργεί μόνο για την Α’ τάξη και μόνο σε 2 μαθήματα, ενώ είναι επιβεβλημένο ότι χρειάζεται και στις επόμενες τάξεις και σε περισσότερα μαθήματα με μόνιμο προσωπικό και όχι με συμβασιούχους. Τραγελαφικό είναι το γεγονός ότι σε αρκετά ΕΠΑΛ της χώρας ο 2ος καθηγητής έφτασε πρώτος από αυτόν που κάνει το βασικό μάθημα!! ακυρώνοντας στην πράξη ακόμα και αυτή την ενισχυτική διδασκαλία.
Εισάγεται ένας νέος θεσμός, αυτός του συμβούλου καθηγητή. Ο σύμβουλος καθηγητής αναλαμβάνει 4 – 5 μαθητές της Α’ τάξης και έχει σαν στόχο «τη συστηματική υποστήριξη τους στη σχολική ζωή και τη δημιουργία θετικού κλίματος στη σχολική κοινότητα». Βέβαια, πως μπορεί να δημιουργηθεί θετικό κλίμα στο σχολείο όταν οι υποδομές, τα σχολικά εργαστήρια, τα βιβλία είναι ανύπαρκτα είναι ένα άλλο θέμα. Τα σοβαρά προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά έχουν να κάνουν με τις κοινωνικές αιτίες που ζουν και μεγαλώνουν οι μαθητές μας και στη βάση αυτή εδράζονται τα οποιαδήποτε ψυχολογικά προβλήματα. Προβληματικό επίσης παραμένει το γεγονός ότι με το θεσμό του Συμβούλου Καθηγητή υποβαθμίζεται ο Σύλλογος Διδασκόντων όπου πρέπει να παίρνει πρωτοβουλίες και να στηρίζεται ώστε να αντιμετωπίζει συλλογικά τα μαθησιακά και κοινωνικά προβλήματα των μαθητών.
Προσλαμβάνονται συμβασιούχοι Ψυχολόγοι για την υποστήριξη των μαθητών στα ΕΠΑΛ. Αφού αναδιάρθρωσε τις δομές υποστήριξης η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με το ν. 4547/2018 έρχεται τώρα να προσλάβει ψυχολόγους συμβασιούχους. Αντί δηλαδή να ενισχύσει με μόνιμο προσωπικό όχι μόνο τα ΕΠΑΛ αλλά όλα τα σχολεία, η κυβέρνηση επεκτείνει την ελαστική εργασία και μάλιστα με ημερομηνία λήξης μιας και όταν τελειώσει η χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ θα σταματήσουν να εργάζονται οι συγκεκριμένοι συνάδελφοι.
Παράλληλα με τις υπόλοιπες δράσεις, προβλέπονται να κατατίθενται και να υλοποιούνται σχέδια δράσης που θα εμπλέκονται οι μαθητές, κύρια της Α’ τάξης, με στόχο την «δημιουργικότητα, την καινοτομία, την κοινωνική ευθύνη, την σύνδεση του σχολείου με την τοπική κοινωνία κλπ.». Μάλιστα τα σχέδια αυτά μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέσω ΕΣΠΑ από τον φορέα διαχείρισης του προγράμματος το ίδρυμα «Νόησις». Αυτό φυσικά δεν είναι κάτι καινούργιο. ΜΚΟ, επιχειρήσεις και άλλοι φορείς (π.χ. Δήμου Αθήνας σε συνεργασία με το Γερμανικό Βιομηχανικό Επιμελητήριο) βρίσκονται με τα μπούνια μέσα στα σχολεία.

Μέσω των σχεδίων δράσης επιχειρείται η πιο άμεση εμπλοκή των επιχειρήσεων στα σχολεία, η αναζήτηση πηγών χρηματοδότησης, η στοχοθεσία και η αυτοαξιολόγηση εκπαιδευτικών και σχολείων. Ταυτόχρονα επιχειρείται η συστηματική παρέμβαση στο μυαλό και στη συνείδηση της νέας γενιάς. Προσπαθεί με όλους τους τρόπους να μπολιάσει τη νέα γενιά με τις αξίες της της ανταγωνιστικότητας, της υποταγής στη μισή δουλειά, μισή ζωή, στη λογική των χαμηλών απαιτήσεων προς όφελος των κερδών των λίγων.

Η ΑΣΕ Ιωαννίνων με αφορμή τα όσα διαδραματίστηκαν στην εκδήλωση – φιέστα του υπουργείου Παιδείας για την παρουσίαση του προγράμματος «Μια νέα αρχή στα ΕΠΑΛ», ΚΑΤΑΓΓΕΛΛΕΙ:

Α. Την εμβάθυνση των αναδιαρθρώσεων στα ΕΠΑΛ, με την πιο ορμητική είσοδο των εταιριών, όπως προωθείται με το εν λόγω πρόγραμμα. Οι κυβερνητικές φανφάρες για αξιοπρεπείς αποδοχές κατά τη μαθητεία λόγω της «αύξησης» του κατώτατου μισθού, είναι λόγια χωρίς αντίκρισμα καθώς είναι γνωστό, ότι οι μαθητευόμενοι αποτελούσαν και αποτελούν μέχρι σήμερα το φθηνό-ευέλικτο εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων. Όσο για την «αύξηση» του κατώτατου μισθού, αυτή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η εφαρμογή του νόμου Βρούτση, του “νόμου δολοφόνου” όπως κατήγγειλε το 2014 προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, που ξαφνικά όμως έγινε τώρα ως διά μαγείας, 3 μήνες πριν τις εκλογές, “ο καλύτερος νόμος”, που δήθεν δίνει απλόχερα χρήμα στους εργαζόμενους.

Β. Την προκλητική στάση της Υφυπουργού, απέναντι σε εκπαιδευτικούς των Συλλόγων εκπ/κών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων και Θεσπρωτίας που βρέθηκαν στο χώρο της παρουσίασης μετά από κάλεσμα των Σωματείων τους, διαμαρτυρόμενοι για τον νέο νόμο για τους διορισμούς που ουσιαστικά φέρνει απολύσεις εκπαιδευτικών. Έφτασε να μιλάει για ευκαιρία για μόνιμη δουλειά στους νέους εκπαιδευτικούς, όταν 30.000 εκπαιδευτικοί κάθε χρόνο ζουν σε μόνιμη ανασφάλεια και αγωνία, εργάζονται για λίγους μόνο μήνες δουλειάς, δεν μπορούν ούτε οικογένεια να κάνουν… Η κ.Τζούφη συνεπικουρούμενη από τον πρώην πρόεδρο της ΟΛΜΕ και νυν στέλεχος του υπουργείου Παιδείας Θ.Κοτσυφάκη, ενώ παραδέχτηκε ουσιαστικά ότι η αδιοριστία και ο θεσμός των αναπληρωτών …που «αναπληρώνουν τον εαυτό τους», θα συνεχιστεί και για τα επόμενα χρόνια, δεν δίστασαν και οι δυο να επιτεθούν φραστικά στους εκπαιδευτικούς λέγοντας ότι όσοι διαμαρτύρονται για τον νέο νόμο, δεν θέλουν διορισμούς στην εκπαίδευση. Αυτός είναι ο νέος κυβερνητικός συνδικαλισμός και τα «νέα ήθη» που ενστερνίζεται.

Γ. Καταγγέλλουμε τέλος το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων, το οποίο ενώ γνώριζε για τη συγκεκριμένη εκδήλωση, όχι μόνο δεν κάλεσε σε κινητοποίηση, αλλά δεν είχε έστω μια τυπική παρουσία του ΔΣ στη διαμαρτυρία. Συνεχίζει την τακτική του – που πλέον τείνει να γίνει «παράδοση» – είτε να εκφυλίζει τις κινητοποιήσεις που το ίδιο καλεί, μη συμμετέχοντας σ’ αυτές ούτε το Δ.Σ. είτε να μην παίρνει δημόσια θέση για σοβαρότατα ζητήματα της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών (πχΕΠΑΛ). Επιπλέον, είναι τραγικό για το συνδικαλιστικό κίνημα σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση εδώ στα Γιάννενα, την ώρα που σωματεία και εκπαιδευτικοί διαμαρτύρονται έξω από έναν χώρο, εκλεγμένα συνδικαλιστικά στελέχη παρατάξεων (πχ ΔΑΚΕ-ΕΡΑ κ.ά) να βρίσκονται μέσα στις κυβερνητικές φιέστες ως χειροκροτητές.

Απέναντι σε όλα τα παραπάνω οι εκπαιδευτικοί έχουν πείρα που πρέπει ν’ αξιοποιήσουν. Να γυρίσουν την πλάτη στον παλιό και νέο κυβερνητικό συνδικαλισμό, να βάλουν φρένο στον εκφυλισμό και την απαξίωση των σωματείων και των συνδικαλιστικών διαδικασιών, να ενισχύσουν τις δυνάμεις του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος. Να αντιπαρατεθούν με συλλογικούς όρους, φέρνοντας στο προσκήνιο τις πραγματικές ανάγκες των ΕΠΑΛ και των μαθητών συνολικά.

Δυναμώνουμε τον αγώνα για τη μόρφωση των παιδιών μας για το σχολείο που θα καλύπτει τις ανάγκες μας. Κανένας συμβιβασμός με την αντιλαϊκή πολιτική, τα μνημόνια διαρκείας και το τσάκισμα των δικαιωμάτων μας για τα κέρδη των λίγων.

Με τον συλλογικό μας αγώνα να απαιτήσουμε:

Κατάργηση του αντιδραστικού συστήματος πρόσληψης – απόλυσης αναπληρωτών, που έχει τη σφραγίδα της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ, που απαξιώνει τα πτυχία των Σχολών, πετάει στα σκουπίδια χρόνια δουλειάς των αναπληρωτών και καθιερώνει ένα ατέλειωτο εμπόριο προσόντων και πιστοποιήσεων. Δε διαπραγματευόμαστε τη δουλειά ούτε ενός αναπληρωτή, δεν παζαρεύουμε ούτε μια ώρα δουλειάς κανενός συναδέλφου. Μονιμοποίηση εδώ και τώρα όλων των συμβασιούχων – αναπληρωτών συναδέλφων που εργάζονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση. Κανένας απολυμένος.
Τα τμήματα, οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ να διαμορφώνονται με βάση τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών κι όχι με βάση τις αναδιαρθρώσεις και την περικοπή δαπανών.
Να εγκριθούν όλα τα ολιγομελή τμήματα τομέων και ειδικοτήτων με πλήρη στελέχωση. Μέγιστο όριο 20 μαθητές στα τμήματα – 15 στις ομάδες προσανατολισμού – 10 στα εργαστήρια.
Γενναία χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό για το τεχνολογικό και εργαστηριακό εξοπλισμό των ΕΠΑΛ.
Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων εκπαιδευτικών αλλά και των υποστηρικτικών ειδικοτήτων. Προσλήψεις διοικητικού προσωπικού, για να αναλάβει το διοικητικό φόρτο που έχει υποσκελίσει το εκπαιδευτικό έργο των εκπαιδευτικών. Επαναφορά του ωραρίου στα προ κρίσης επίπεδα.
Ουσιαστική επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών για να επιτελούν το ρόλο τους στηρίζοντας τους μαθητές.