Ο προβληματισμός, οι αντιδράσεις και τα “γκρίζα” σημεία – Ριζικές αλλαγές με κατάργηση των , εθνικό απολυτήριο και Μaster. Προβληματισμός για τα νέα προγράμματα σε Ιστορία και Θρησκευτικά. Αντιδράσεις για το νέο πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής.

, με σημαντικότερη αυτήν της κατάργησης των πανελλαδικών εξετάσεων και της εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση με το εθνικό απολυτήριο, ανακοίνωσε προσφάτως ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, χωρίς, ωστόσο, να δεσμευθεί ως προς το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους. Κατά την επίσκεψή του στο υπουργείο Παιδείας, ο κ. Τσίπρας αναφέρθηκε στη μεταρρύθμιση στο λύκειο κάνοντας λόγο για «ριζική αναβάθμιση των δύο τελευταίων τάξεων». Ο ίδιος τόνισε ότι οι εισαγωγικές εξετάσεις αποτελούν μια διαδικασία «η οποία δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι αδιάβλητη, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι απάνθρωπη και εξοντωτική», ενώ προανήγγειλε μείωση του αριθμού των μαθημάτων στο .

Από κοινού με τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου παρουσίασε ένα τριετές πλάνο μεταρρυθμίσεων στην , στο οποίο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η αναγνώριση των πενταετών προγραμμάτων σπουδών ως Master, οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών της , των και των τεχνικών μαθημάτων.

Αντιθέσεις

Η πρόταση για τα νέα προγράμματα σπουδών στην Ιστορία περιλαμβάνει περικοπή της σύγχρονης Ιστορίας και περιορισμό της ύλης από την απώτερη προϊστορία έως τα τέλη του 19ου αιώνα, γεγονός που βρίσκει αντίθετους τους φιλολόγους. Μάλιστα, ο κλάδος κάνει λόγο για «ανέξοδα σχέδια επί χάρτου».

Σημαντικές αλλαγές έχουν προαναγγελθεί και στα προγράμματα σπουδών των Θρησκευτικών, παρά τη ρητή διαβεβαίωση του πρωθυπουργού ότι δεν θα προχωρήσει καμία τροποποίηση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Εκκλησίας. Αυτό που έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις είναι οι δηλώσεις του προέδρου του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γεράσιμου Κουζέλη ότι τα Θρησκευτικά θα παραμείνουν μάθημα «με ορθόδοξο άξονα, αλλά με ανοίγματα στα κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα των μαθητών». Παράλληλα, ανακοινώθηκε η συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά και η μετατροπή τους σε πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής. Αναφερόμενος στη συγχώνευση των δύο μεγαλύτερων ΤΕΙ της χώρας, ο κ. Τσίπρας εξήγησε ότι το πανεπιστήμιο θα έχει τετραετούς φοίτησης τμήματα, ενώ θα ιδρυθούν και διετείς δομές που θα παρέχουν διπλώματα ευρωπαϊκών επαγγελματικών προσόντων για τους αποφοίτους ΕΠΑ.Λ.

Η πρόταση αυτή έγινε δεκτή με ιδιαίτερη ικανοποίηση από τις διοικήσεις των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, ωστόσο, επικρίθηκε εντόνως από άλλους φορείς. «Θεωρούμε ότι αυτή η απόφαση αποτελεί δικαίωση των πολυετών άοκνων ακαδημαϊκών προσπαθειών του ιδρύματός μας στην εκπαιδευτική, ερευνητική και αναπτυξιακή διαδικασία, όπως και στη διεθνοποίηση και την εξωστρέφειά του» δήλωσε ο πρόεδρος του ΤΕΙ Αθήνας Μιχάλης Μπρατάκος. Ανέφερε, ακόμα, ότι οι ακαδημαϊκές προσπάθειες του μεγαλύτερου τεχνολογικού ιδρύματος της χώρας «έχουν ήδη αποτυπωθεί στην άριστη και μετ’ επαίνων εξωτερική αξιολόγηση του ΤΕΙ “worthy of merit” από την Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Πειραιά Λάζαρος Βρυζίδης σχολίασε ότι «το πανεπιστήμιο δυτικής Αττικής, με την καθιέρωση και του διετούς κύκλου σπουδών, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο και ευέλικτο εκπαιδευτικό ίδρυμα που θα προσφέρει και τεχνική εκπαίδευση, η οποία είναι τόσο απαραίτητη στη χώρα μας».
Πρόσθεσε ότι με καθυστέρηση πολλών ετών αναγνωρίζεται ο πανεπιστημιακός ρόλος των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων τεχνολογικού τομέα.

Κατηγορίες

Την ίδια ώρα, για «αντιφάσεις και παλινδρομήσεις» κατήγγειλε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) την κυβέρνηση σχετικά με τις εξαγγελίες περί δημιουργίας πανεπιστημίου δυτικής Αττικής.
Μάλιστα, η ομοσπονδία διερωτάται «ποιος είναι ο στρατηγικός στόχος και η σκοπιμότητα αυτής της απόφασης, σε ποιο στρατηγικό σχέδιο αναδιάρθρωσης της ανώτατης εκπαίδευσης εντάσσεται και με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν αυτά τα δύο ΤΕΙ» και τονίζει ότι η ανώτατη εκπαίδευση «δεν χρειάζεται παλινωδίες και προτάσεις-πυροτεχνήματα που εκτοξεύονται στον αέρα για λαϊκή κατανάλωση και εντυπωσιασμό, αλλά σοβαρό στρατηγικό σχεδιασμό, ο οποίος να βασίζεται σε συναινετικό διάλογο με χρονοδιάγραμμα και σαφείς στόχους, ενώ απαιτείται και επαρκής χρηματοδότηση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων».