Το ρόλο του μάντη των συμφορών έχουν αναλάβει εργολαβικά κάποιοι (φορείς, άτομα, ενώσεις) το τελευταίο διάστημα. Και δε διστάζουν να χρησιμοποιήσουν ούτε το ψέμα ούτε τη διαστρέβλωση, για να πείσουν ότι οι εκπαιδευτικές αλλαγές  που προωθούνται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση -και κυρίως στο – θα φέρουν την… καταστροφή.

Του Θέμη Κοτσιφάκη, εκπαιδευτικού

ΨΕΜΑ 1ο: «Μετατρέπουν το λύκειο σε »
ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ: Τα εξεταζόμενα μαθήματα σε τελικές γραπτές εξετάσεις στο ΓΕΛ μειώνονται συνολικά και στις τρεις τάξεις κατά  58 %  και στο ΕΠΑΛ κατά   56% ως 66 %, ανάλογα με  την ειδικότητα και τον τομέα.

ΓΡΑΠΤΩΣ ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΑ ΣΤΙΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γενικό Λύκειο ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ ΜΕΙΩΣΗ
Α τάξη 13 8 38%
Β τάξη 16 6 63%
Γ τάξη 14 4 71%
ΣΥΝΟΛΟ 43 18 58%
Επαγγελματικό Λύκειο ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ ΜΕΙΩΣΗ
Α τάξη 14 6 57%
Β τάξη 14-22 6 57% – 73%
Γ τάξη 13-18 6 54% – 67%
ΣΥΝΟΛΟ 41-54 18 56% – 66%

ΨΕΜΑ 2ο : «θα δίνουν διπλές εξετάσεις στη νέα Γ΄ Γενικού Λυκείου

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ:
Καταρχάς, τα μαθήματα που θα εξετάζονται στις τελικές απολυτήριες εξετάσεις στη Γ΄ Λυκείου είναι μειωμένα κατά 71% σε σχέση με αυτά που ίσχυαν μέχρι  το σχολικό  έτος 2016-17.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν μεταφερθεί εκτός απολυτηρίου από το 2015. Την  ίδια χρονιά καταργήθηκε και η τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις και σε όλους τους τύπους λυκείου.

Οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα γίνονται στα ίδια, 4 μαθήματα που θα εξετάζονται και πανελλαδικά για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια. Τα θέματα δεν θα τα βάζει μια απρόσωπη επιτροπή σε πανελλαδικό ή νομαρχιακό επίπεδο, αλλά οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί πού δίδαξαν σε μια μικρή σχετικά ομάδα σχολείων της ίδιας περιοχής. Θα τα επιλέγουν με κλήρωση και τα γραπτά θα διορθώνονται με καλυμμένα τα ονόματα των μαθητών προκειμένου ο βαθμός του απολυτηρίου να είναι περισσότερο  αντικειμενικός και να μετρά με ένα μικρό ποσοστό στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

ΨΕΜΑ 3ο: Με τη μείωση των μαθημάτων που εξετάζονται στις τελικές εξετάσεις, όσα δεν εξετάζονται υποβαθμίζονται.

ΤΙ ΙΣΧΥΕΙ:

Όλα τα μαθήματα (είτε εξετάζονται στις τελικές εξετάσεις, είτε όχι) έχουν την ίδια εκπαιδευτική αξία και υπολογίζονται με ίσο τρόπο στην εξαγωγή του τελικού βαθμού.
Μειώνεται ο συνολικός εξεταστικός φόρτος στο γυμνάσιο και στο λύκειο και δίνεται η δυνατότητα να διδάσκονται με μεγαλύτερη άνεση τα μαθήματα κατά τη διάρκεια του χρόνου, με στόχο και τη μείωση της ανάγκης προσφυγής σε φροντιστήρια. Περιορίζεται έτσι ο εξεταστικός μαραθώνιος που διέλυε όλα τα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από τις αρχές Μάη κάθε χρόνου.

Όσα μαθήματα δεν εξετάζονται γραπτώς στις τελικές εξετάσεις εξετάζονται κατά τη διάρκεια των τετραμήνων με υποχρεωτικά ωριαία διαγωνίσματα, ανάθεση εργασιών και  με διάφορα εργαλεία αξιολόγησης που ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει κατά την εκπαιδευτική διαδικασία.

Είναι λοιπόν παραπάνω από σαφές ότι όχι μόνο δεν αυξάνονται με τις προωθούμενες αλλαγές οι εξετάσεις στο λύκειο, όπως ορισμένοι ισχυρίζονται, αλλά είναι πολιτική και εκπαιδευτική επιλογή η στήριξη της εκπαιδευτικής και της διδακτικής διαδικασίας στο σχολείο και έχει βασικό της πυρήνα την εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό της τάξης.