Η βαριά σκιά των μαθησιακών κενών των μαθητών

Του Νίκου Τσούλια Αναφερόμαστε σε ένα από τα πιο δύσκολα αλλά και από τα πιο προκλητικά και από τα πιο ακανθώδη ζητήματα του σχολείου. Αναφερόμαστε σε ό,τι στομώνει και καθηλώνει...

Ασκήσεις για διάκριση των γραμμάτων που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους

Συμβαίνει συχνά στην πρώτη δημοτικού (ή και σε μεγαλύτερες τάξεις αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά η δυσκολία) τα παιδιά να μπερδεύουν τα γράμματα που μοιάζουν ηχητικά μεταξύ τους. Τα πιο συνηθισμένα λάθη γίνονται στα γράμματα: θ-φ, δ-β, δ-θ, κ-χ, ξ-ψ, ρ-λ, π-τ, γ-χ, ζ-ξ, τσ-στ, τζ-τσΜερικές ασκήσεις που βοηθούν:- Φτιάχνουμε τα γράμματα με πλαστελίνη, κολλάζ, χαρτόνι και λέμε δυνατά λέξεις που αρχίζουν από το κάθε γράμμα. - Δίνουμε στο παιδί ζευγάρια συλλαβών με τα γράμματα που μπερδεύει, για ανάγνωση:π.χ. θ-φθα φαθε φεθο φοθι φι - Ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει αντικείμενα από το κάθε γράμμα (αν δεν μπορεί να βρε κάτι το βοηθάμε προτείνοντας λέξεις, π.χ. θάλασσα, θυμωμένος, φόρεμα, θάμνος). Έπειτα ζητάμε να γράψει την λέξη ή και να φτιάξει μια πρόταση. - Δίνουμε λίστα με λέξεις από κάθε γράμμα, για ανάγνωση: (π.χ. για τα φ-θ)φάρος - θάρροςθέλω - φέρνωθήκη- φίληθόρυβος - φόρεμα- Δίνουμε λίστα με λέξεις που λείπει το πρώτο γράμμα και ζητάμε από το παιδί να το συμπληρώσει: _υμάμαι_οβάμαι_υμός_έατρο_ίλος- Ζητάμε από το παιδί να βρει και να γράψει λέξεις από το κάθε γράμμα- Δίνουμε λίστα με λέξεις που να λείπει το φ ή το θ αλλά μέσα στη λέξη και όχι στην αρχή τηςκά_ομαιπαρά_υροκα_ές- Δίνουμε προτάσεις για ανάγνωση (με λέξεις από τα γράμματα που διδάσκουμε)- Δίνουμε λίστες με ομόηχες λέξεις. Δείτε εδώ.- Εδώ θα βρείτε μια πολύ ωραία άσκηση με ποτήρια! Αυτές είναι ενδεικτικά μερικές απλές ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στο σπίτι ή και στη σχολική τάξη. Αν το παιδί παρουσιάζει κι άλλες μαθησιακές δυσκολίες ή δεν βελτιώνεται, πρέπει να γίνει αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών.Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Η άγνωστη σημειολογία του διαβάσματος

Του Νίκου Τσούλια Είναι η εικόνα του διαβάσματος μια από τις πιο κυρίαρχες εικόνες του σύγχρονου πολιτισμού. Και μόνο το σχολικό και το πανεπιστημιακό διάβασμα της μεγάλης πλειοψηφίας των νέων είναι...

Η «εικόνα» του δασκάλου σε παλιές δεκαετίες

Του Νίκου Τσούλια Η εποχή στην οποία αναφερόμαστε είναι εποχή φτώχειας και  μάλλον τύποις κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, είναι εποχή κομματικού κράτους και ιδεολογικού ελέγχου των πολιτών, με κάποια μικρή διακοπή –...

Η δημιουργικότητα του εκπαιδευτικού

Του Νίκου Τσούλια Δεν είναι μόνο οικονομικό το πρόβλημα ούτε πρόβλημα των εργασιακών συνθηκών στα επαγγέλματα της σύγχρονης εποχής. Υπάρχει και κάτι άλλο που απασχολεί τον εργαζόμενο και που ουσιαστικά...

Κύριε Καθηγητά, τι είδους γνώση μεταφέρεις;

Ο χρόνος στην πρώτη μου παρουσία σε τάξη (με την ιδιότητα του καθηγητή) είχε βαλθεί να με εξοντώσει. Οι δείκτες του ρολογιού έμοιαζαν καρφωμένοι στο ίδιο σημείο αρνούμενοι πεισματικά να...

Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής

Του Νίκου Τσούλια        Η Παιδαγωγική πέρασε τα πάνδεινα μέχρις ότου καθιερωθεί ως ένα πεδίο απόλυτης επιστημονικής εγκυρότητας. Για μεγάλο διάστημα αντιμετωπιζόταν ως μη έχουσα κατακτήσει εκείνες τις μεθόδους έρευνας με...

Η μαγευτική αισθητική των βιβλίων

Του Νίκου Τσούλια       Είναι από τη φύση της μια ιδιόμορφη αισθητική. Η εικόνα των αισθήσεων υπολείπεται κατά πολύ από την ουσία, για τον απλό λόγο ότι δεν δίνει τη δυνατότητα...

Η δυσκολία του μαθητή να συγκεντρωθεί…

Πόσες ερωτήσεις αναφορικά με την δυσκολία συγκέντρωσης που παρατηρείται σε αρκετά παιδιά  αναζητούν με αγωνία κάποια ικανοποιητική απάντηση.. Πόσα γιατί  ψάχνουν την ύπαρξη ενός διότι.. Γιατί δεν μπορεί να συγκεντρωθεί...

10 βοηθητικά tips ορθογραφίας!

Ορθογραφία είναι η άσκηση στην οποία τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες βιώνουν έντονο άγχος. Αποτελεί μια χαοτική και αυθαίρετη διαδικασία για αυτά αφού δεν κατανοούν τους κανόνες, δεν αποθηκεύουν ένα...

Άσκηση: Διαβάζω, ζωγραφίζω, γράφω

Η άσκηση έχει στόχο τη βελτίωση στην ανάγνωση και την γραπτή έκφραση. Μπορεί να γίνει σε παιδιά όλων των τάξεων με θέμα ανάλογο της ηλικίας αλλά και των δυσκολιών του κάθε παιδιού.Σε ένα χαρτί σχεδιάζουμε 3 ορθογώνια. Στο πρώτο γράφουμε τον τίτλο "Διαβάζω", στο δεύτερο τον τίτλο "Ζωγραφίζω" και στο τρίτο "Γράφω". Η άσκηση μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους:- Γράφουμε μια λέξη στο πρώτο κουτί, έπειτα ζητάμε από το παιδί να την ζωγραφίσει στο δεύτερο κουτί και στο τρίτο να αντιγράψει τη λέξη ή να φτιάξει μια πρόταση με αυτήν. - Ζωγραφίζουμε (ή κολλάμε μια εικόνα/ αυτοκόλλητο) στο δεύτερο κουτί και ζητάμε από το παιδί να συμπληρώσει τα άλλα δύο κουτιά.- Γράφουμε μια πρόταση στο τρίτο κουτί, ζητάμε από το παιδί να βρει το ουσιαστικό και να συμπληρώσει τα προηγούμενα κουτιά. Για μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας χρησιμοποιούμε πιο δύσκολες λέξεις ενώ σε μικρά παιδιά δίνουμε απλές καθημερινές λέξεις. Σοφία ΤσιντσικλόγλουΕιδική Παιδαγωγόςpaidagwgos.blogspot.gr

Περί διδασκαλίας του ορθολογισμού

Του Νίκου Τσούλια       Το εν λόγω θέμα μας αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα της εκπαίδευσης και ο λόγος είναι ουσιώδης και απλός. Η εκπαίδευση εκ της «καταστατικής...