Οι ειδικοί εκπαιδευτικοί αλλά και σχολικοί ψυχολόγοι, επισημαίνουν την αναγκαιότητα καλής συνεργασίας με τον δάσκαλο του μικρού . Συνεργαστείτε λοιπόν στενά με τον δάσκαλο όχι μόνο για να διευκρινίσετε τα κενά που έχουν δημιουργηθεί, πχ. στη γλώσσα, ή τα μαθηματικά αλλά και να κατανοήσετε με ακρίβεια, την αιτία που τα δημιούργησε.

Νινέττα Φαφούτη με την συνεργασία της κας Μαρίας Σκαπέρα (Μ.Ed. ψυχοπαιδαγωγός – εκπαιδευτικός σύμβουλος)

Αυτό θα σας βοηθήσει να βρείτε – μαζί του πάντα – τον σωστό τρόπο αντιμετώπισής τους αφού όμως πρώτα έχετε και οι δύο κύριο σύμμαχό σας το ίδιο το παιδί…

Το κυριότερο είναι να πειστεί το παιδί για την αναγκαιότητα κάλυψης αυτών των κενών… Όλοι οι επιστήμονες συμφωνούν πώς δεν υπάρχει «τεμπέλης» μαθητής. Όλα τα παιδιά έχουν έμφυτη την περιέργεια και τη δίψα για μάθηση. Συγχρόνως είναι συνήθως πιο αυστηρά με τον εαυτό τους και σίγουρα μια καλή συζήτηση ανοιχτής επικοινωνίας, θα δείξει πώς συμφωνούν πρώτα από όλους(!), για τις ελλείψεις τους. Αν ένας μικρός μαθητής παραδεχτεί τις αδυναμίες του είναι σίγουρο πώς θα θέλει να προχωρήσει για να τις υπερπηδήσει. Στηριχτείτε λοιπόν στην διάθεσή του να είναι «πρώτος και καλύτερος» και κάνετε συμφωνία μαζί του για τον τρόπο που θα χειριστείτε το πρόγραμμα της προόδου του!

«Κενά» δεν σημαίνει
Αν το παιδί μας έχει κάποια μαθησιακή δυσκολία όπως δυσκολία στην συγκέντρωση ή κάποια μορφή δυσλεξίας καλό είναι να συμβουλευτούμε σε συνεργασία με το δάσκαλό του τους ειδικούς που θα διαγνώσουν την ακριβή μορφή αυτής της μαθησιακής δυσκολίας και θα μπορέσουν να μας προτείνουν τρόπους έτσι ώστε να μπορέσει το μικρό μας να ενσωματωθεί στο σχολικό πρόγραμμα ομαλά και χωρίς περιττές ταλαιπωρίες, χωρίς αποτέλεσμα.

Πρόγραμμα μελέτης σαν παιχνίδι
– Πρώτα από όλα διατηρείστε καλή διάθεση και ήρεμο οικογενειακό κλίμα χωρίς παρεμβολές από επικρίσεις, θυμούς και εκνευρισμούς.
– Μην μπείτε στον πειρασμό να μεταφέρετε το σχολείο στο σπίτι, πόσο μάλλον στο εξοχικό… Με λίγα λόγια αφήστε το παιδί να διαβάσει μόνο του. Εκτός αν ο δάσκαλος σάς έχει υποδείξει για κάποιο συγκεκριμένο λόγο έναν ιδιαίτερο τρόπο μελέτης που χρειάζεται και η δική σας παρουσία.
– Βάλτε μικρούς εβδομαδιαίους στόχους για τη μελέτη του, με γραπτές συμφωνίες μαζί με το παιδί, και προτιμήστε τις πρωινές ώρες πριν το παιχνίδι και το μπάνιο που τα παιδιά (όπως επισημαίνουν όλες οι έρευνες) είναι ξεκούραστα και αφομοιώνουν το 90% των γνώσεων και μάλιστα για σαρανταπέντε λεπτά, το πολύ μία ώρα κάθε μέρα.
– Προμηθευτείτε βοηθήματα που υπάρχουν στο εμπόριο γι αυτόν τον σκοπό, ανάλογα με τα μαθήματα που θέλετε να καλύψετε (αφού έχετε συμβουλευτεί τον δάσκαλο του μικρού σας) και κάνουν τη μάθηση να μοιάζει με παιχνίδι και εκδίδονται κάθε χρόνο καινούργια για την κάθε τάξη.

Οι εκπαιδευτικοί προτείνουν:
– Χαρίστε στο μικρό σας ένα από τα ημερολόγια που υπάρχουν στο εμπόριο, με υπέροχες εικονογραφήσεις που μπορεί το παιδί να γράφει απαντώντας σε ερωτήσεις, όπως: Πώς πέρασε την προηγούμενη ημέρα, τι του έκανε εντύπωση, τα συναισθήματά του κλπ. Αυτό θα το βοηθήσει στο μάθημα της έκθεσης αλλά και στην καλύτερη έκφραση των λόγων όπως και των συναισθημάτων του.

– Φτιάξτε τις λίστες για τις αγορές σας μαζί με το μικρό σας μαθητή γράφοντάς τες σε ένα χαρτί και κάνετε τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ, ώστε να μάθει να υπολογίζει αριθμητικά και να γράφει με μεγαλύτερη άνεση. Αφήστε το να πληρώσει στο ταμείο και να υπολογίσει τα ρέστα.

– Ένα μισάωρο κάθε μέρα, διαβάστε του μια ιστορία ή ένα παραμύθι και αφήστε μετέωρο το τέλος της προκαλώντας το μικρό σας να την συνεχίσει την άλλη μέρα μόνο του… Συζητήστε μαζί του με «αποκλίνουσες» ερωτήσεις όπως: Τι τέλος θα ήθελες να έχει αυτή η ιστορία ή τι θα έκανες εσύ στη θέση του ήρωα, ενισχύοντας τη φαντασία αλλά και την κρίση του την έκφραση των συναισθημάτων του, όπως και την αγάπη του για τα βιβλία. Προσοχή: Ακόμη κι αν έχει μάθει να διαβάζει πολύ καλά μην σταματήσετε αυτή την συνήθεια ακόμα και μέχρι τις αρχές του Γυμνασίου.

– Αρχίστε να φτιάχνετε την «τράπεζα λέξεων» του, με σκοπό την εξέλιξη του λεξιλογίου του, φτιάχνοντας έναν φάκελο όπου το παιδί θα διαλέγει άγνωστες λέξεις που αφού μαθαίνει την έννοιά τους θα φτιάχνει προτάσεις με αυτές ή θα ζωγραφίζει ανάλογες εικόνες για να τις αποτυπώσει.

– Αγοράστε έναν χάρτη και γνωρίστε μαζί με το μικρό σας το γεωγραφικό χώρο των διακοπών σας όπως και τις ιστορικές ή πολιτιστικές αναφορές γι’ αυτόν.

– Αγοράστε επιτραπέζια παιχνίδια που βοηθούν στη γλώσσα, τα μαθηματικά ή την φυσική με πολύ διασκεδαστικό τρόπο.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό οι στόχοι που θα βάλει το παιδί να μην είναι μόνο σε σχέση με την πρόοδό του στα μαθήματα αλλά και σε σχέση με τη συμπεριφορά ή τη βελτίωση του χαρακτήρα του.
Επίσης, αν το παιδί το πιέζεται συναισθηματικά από κάποιον ενδεχόμενο χωρισμό, ή οποιοδήποτε οικογενειακό πρόβλημα ή ακόμα και από ένα δικό του πρόβλημα υγείας καλό είναι, εκτός από το πρόγραμμα μελέτης που θα οργανώσουμε, να ασχοληθούμε αρκετά ώστε να το τονώσουμε ψυχολογικά βοηθώντας το να εκφράσει κυρίως τον συναισθηματικό του κόσμο με ανοιχτή επικοινωνία και διάθεση κατανόησης.

Τέλος, θα πρέπει να τονιστεί ότι πρέπει και εμείς οι γονείς να είμαστε πιο δεκτικοί όταν εντοπίζουμε κάποιο μαθησιακό πρόβλημα και να βλέπουμε τον δάσκαλο σαν τον ειδικό ως σύμμαχο στην αντιμετώπιση του θέματος. Να μην εθελοτυφλούμε, γιατί έτσι προκαλούμε ζημιά στο παιδί (μαθησιακή και ψυχολογική)