Συνήθως τα παιδιά έχουν να μάθουν κάποιες λέξεις ή προτάσεις ως ορθογραφία ώστε να την γράψουν σωστά το επόμενο πρωί. Όμως αυτό και μόνο δεν είναι αρκετό για να μάθουν τα παιδιά να γράφουν σωστά και να χρησιμοποιούν τις νέες λέξεις που τους παρουσιάζονται. Πολλές φορές τα παιδιά μαθαίνουν την ορθογραφία ως παπαγαλία, μάλιστα έχω δει παιδί να μετράει πόσα η και ι έχει μέσα η πρόταση!! Αυτό σημαίνει ότι ο μαθητής μαθαίνει την λέξη μόνο για κάποιες ώρες και έπειτα ούτε χρησιμοποιεί τις νέες λέξεις ούτε θυμάται πως γράφονται. Υπάρχουν μάλιστα αρκετά παιδιά σε κάθε τάξη που έχουν δυσκολίες στην ορθογραφία.

Τι μπορείτε να κάνετε:

Ορθογραφία με κάθε ευκαιρία, με ασκήσεις συμπλήρωσης των καταλήξεων, με οικογένειες λέξεων, με θεματική γραμματική, ομαδοποίηση λέξεων, ασκήσεις εμπλουτισμού λεξιλογίου κ.λ.π.

Αντί να δίνετε πάντα κάποιες προτάσεις για εκμάθηση ορθογραφίας, μπορείτε να ζητήσετε από τα παιδιά να βρουν παράγωγες λέξεις, να φτιάξουν προτάσεις με κάποιες λέξεις- ίσως τις δυσκολότερες του κειμένου, να βρουν λέξεις με ίδια κατάληξη π.χ. βρείτε 10 ρήματα σε -ίζω ή 5 αρσενικά ουσιαστικά σε -ης.

Κάντε συχνές επαναλήψεις στους κανόνες της γραμματικής, λέγοντας τους με τον πιο απλό τρόπο και χρησιμοποιώντας πολλά παραδείγματα. Αφιερώστε 10-15 λεπτά καθημερινά τονίζοντας την ορθογραφία των δύσκολων λέξεων του μαθήματος. π.χ. η λέξη όνειρο γράφεται με ει, σχεδιάστε μια φάτσα που κοιμάται και ονειρεύεται το ω, τονίζοντας με έντονο χρώμα!

Εναλλακτικά, γράψτε με έντονο χρώμα το σχετικό γράμμα και μετατρέψτε το σε κάτι αστείο. π.χ. το ω μπορεί να γίνει η μουσούδα ενός σκύλου ή το ι μπορεί να γίνει η μύτη μιας αστείας φάτσας, από το η μπορεί να φυτρώσει ένα λουλούδι!

Διδάξτε στα παιδιά πως να χρησιμοποιούν το λεξικό – μάλιστα μπορείτε να πείτε στα παιδιά να πάρουν ένα τετράδιο και να φτιάξετε το λεξικό της τάξης σας.

Δώστε στα παιδιά εναλλακτικές μορφές ορθογραφικών ασκήσεων, όπως σταυρόλεξα και κρυπτόλεξα.

Διδάξτε στα παιδιά την ικανότητα της αυτοδιόρθωσης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να τους δίνετε χρόνο να διορθώσουν το γραπτό τους πριν το παραδώσουν και να επιμένετε σε αυτό.

Προσπαθήστε να εντοπίσετε τα κοινά λάθη και τις αδυναμίες των μαθητών της τάξης σας και να κάνετε επαναλήψεις εστιάζοντας σε αυτά.

Ζητήστε από τα παιδιά στο τέλος κάθε ενότητας να βρουν και να γράψουν τις λέξεις που θεωρούν δύσκολες.

Μην διορθώνετε απλά τα λάθη, εξηγήστε την ορθογραφία της λέξης. π.χ. η λέξη παγωμένο γράφεται με ω επειδή βγαίνει από το ρήμα παγώνω.


Ενδεικτικές ασκήσεις για ενίσχυση της ορθογραφίας

Λέξεις με γράμματα που λείπουν για να διδάξετε την ορθογραφία των καταλήξεων αλλά και για τις λέξεις της ενότητας π.χ. ανεβ…νω, μπ….νω, δ….νω / ανακ….νω….ση, μ…στικό, ρ….πανση

Προτάσεις με λέξεις που λείπουν

Ακροστιχίδες, αναγραμματισμοί, κρυπτόλεξα, σταυρόλεξα

Δημιουργία ιστορίας με κάποιες λέξεις

Αντίθετες/ συνώνυμες λέξεις

Γραφή λέξεων από μια εικόνα

Διόρθωση λανθασμένων λέξεων – Δηλαδή δίνετε προτάσεις ή μικρά κείμενα με ορθογραφικά λάθη και ζητάτε από τα παιδιά να διορθώσουν

Σοφία Τσιντσικλόγλου

Ειδική Παιδαγωγός