Το περασμένο Σαββατοκύριακο διεξήχθησαν οι Πανελλήνιοι Αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας, αναδεικνύοντας νικήτρια την ομάδα της Γερμανικής Σχολής Αθηνών (ΓΣΑ). Το ΑΠΕ-ΜΠΕ μίλησε με τους δύο ομιλητές της ομάδας, που μάλιστα ήταν οι κορυφαίοι των αγώνων και την υπεύθυνη εκπαιδευτικό, για το βραβευμένο «πνεύμα αντιλογίας» τους.

«Η Επιχειρηματολογία-Αντιλογία είναι ένα αγώνισμα ψυχής, ηθικής, ομαδικότητας, δομημένης σκέψης, αγάπης για τη γλώσσα», ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Έλενα Κουμεντάκου, εκπαιδευτικός, υπεύθυνη της ομάδας Επιχειρηματολογίας της Γερμανικής Σχολής Αθηνών.

«Είναι ένα αγώνισμα, το οποίο μαθαίνει σε όλους μας κάθε στιγμή να σεβόμαστε την πολυφωνία, να αντικρίζουμε κάθε γεγονός και ιδέα πολύπλευρα και να παλεύουμε, ώστε να ακουστεί κάθε σκέψη. Αγώνισμα ιδανικής δημοκρατίας», συμπλήρωσε.

Στους Αγώνες, που διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών -υπό την Αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας, 700 μαθητές από 79 σχολεία επιχειρηματολόγησαν για επίκαιρα, αλλά και διαχρονικά θέματα όπως η Ειρήνη, ο Πόλεμος και η Δημοκρατία.

Σε κάθε αγώνα, οι ομάδες που αντιπαρατίθενται έχουν το ρόλο η μία του Λόγου και η άλλη του Αντίλογου και μέσα σε ένα χρονικό διάστημα 16 λεπτών, και αυστηρά καθορισμένο πλαίσιο κανόνων, οι μαθητές καλούνται να υποστηρίξουν την άποψή τους με επιχειρήματα αλλά και να ασκήσουν κριτική στις θέσεις της αντίπαλης ομάδας.

Στο τέλος του αγώνα, οι ομιλητές αξιολογούνται από επιστημονική επιτροπή με βάση τα κριτήρια της μεθοδολογίας, της επιχειρηματολογίας, της δομής, της ομαδικότητας, του ύφους και της αντιλογίας.

Φέτος, στον τελικό, οι μαθητές από την Γερμανική Σχολή Αθηνών αντιμετώπισαν στον τελικό το 1ο λύκειο Γιαννιτσών και βγήκαν νικητές. Μάλιστα, από τη ΓΣΑ, η Ειρήνη Σωτηροπούλου, μαθήτρια της Γ΄ λυκείου, αναδείχθηκε καλύτερη ομιλήτρια των Αγώνων, ενώ δεύτερος καλύτερος ομιλητής, αναδείχθηκε ο Νικόλας Σταματόπουλος, μαθητής της Β΄ λυκείου.

«Η διάκριση αυτή επιβεβαιώνει για εμένα τον κόπο που έχω καταβάλει τα τελευταία χρόνια», σχολίασε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Νικόλας, που, αν και μπήκε στην ομάδα ρητορικής του σχολείου του στην Α’ γυμνασίου τυχαία, μέσα σε πέντε χρόνια κατάφερε να βελτιωθεί και να αποδείξει ότι ένας μαθητής θετικών σπουδών μπορεί να ανταγωνιστεί επάξια με παιδιά θεωρητικών σπουδών στο αγώνισμα της ρητορικής.

«Σίγουρα είναι ικανοποιητικό να αναγνωρίζεται ο κόπος και η αξία μας, αλλά για μένα πιο απολαυστική ήταν η συνολική διήμερη διαδικασία των αγώνων παρά η στιγμή που ανακοινώθηκε η νίκη μας», σχολίασε από τη μεριά της η Ειρήνη, που συμμετέχει στην ομάδα εδώ και τρία χρόνια.

Αν και στη Γ’ λυκείου, αποφάσισε μετά από προτροπή των καθηγητών της να συμμετέχει στους αγώνες -μιας και είχε τελειώσει με τις εξετάσεις του γερμανικού απολυτηρίου, που έχει σε πρώτη προτεραιότητα– και , εκ του αποτελέσματος, είχαν δίκιο, μιας και αναδείχθηκε η καλύτερη ομιλήτρια των αγώνων.

Ωστόσο, θεωρεί ότι η νίκη δεν είναι αμιγώς προσωπική. «Είναι αποτέλεσμα συστηματικής προσπάθειας που γίνεται στο σχολείο από μαθητές και καθηγητές, της συνοχής και της συνεργασίας που έχει καλλιεργηθεί μεταξύ μας και της αγάπης μας για το συγκεκριμένο «άθλημα», τονίζει.

Το πιο βασικό, όμως, είναι ότι μέσα από την προετοιμασία για τους αγώνες Επιχειρηματολογίας-Αντιλογίας, οι μαθητές αποκτούν εφόδια πολύ σημαντικά για την κοινωνική τους ζωή και την ανάπτυξή τους ως δημοκρατικοί πολίτες.

«Η προετοιμασία δεν λαμβάνει χώρα μόνο κατά την ώρα της προπόνησης αλλά και στην καθημερινότητα μου, κάθε φορά που μου προκαλούνται απορίες και ανησυχίες για μικρά και μεγάλα ερωτήματα τα οποία επεξεργάζομαι, καθώς και κάθε φορά που συνδιαλέγομαι (συμφωνώντας ή διαφωνώντας) με κάποιον», επεσήμανε η Ειρήνη.

«Η αντιμετώπιση άλλων και ο υγιής ανταγωνισμός είναι το καλύτερο μέσο, για να ενισχύσει ο καθένας από εμάς τις δικές του ικανότητες. Είναι επίσης τρόπος να αναθεωρήσει δικές του απόψεις ακούγοντας ή και υποστηρίζοντας τις αντίθετες», συμπλήρωσε από τη μεριά του ο Νικόλας.

Μάλιστα, οι αγώνες αυτοί είναι και ένας τρόπος διασύνδεσης όχι μόνο μαθητών, αλλά και εκπαιδευτικών, δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, κάτι που έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη με την πάροδο των χρόνων, αφού και οι εκπαιδευτικοί εξελίσσουν τη δουλειά τους και στη συνέχεια εφαρμόζουν καλύτερες μεθόδους με τους μαθητές τους.

«Η εκπαίδευση δεν περιορίζεται -και δεν πρέπει να περιορίζεται- σε σχολικές αίθουσες, ούτε να στηρίζεται αποκλειστικά σε σχολικά εγχειρίδια ή στην εφαρμογή ενός τυπικού σχολικού προγράμματος. Εκπαίδευση είναι αυτό που λαμβάνει χώρα σε διαδικασίες όπως αυτή, διαδικασίες αλληλεπίδρασης μαθητών, εκπαιδευτικών, στελεχών της εκπαίδευσης απ’ όλη την Ελλάδα», κατέληξε η κ. Κουμεντάκη.