Και ενώ η Πανεπιστημιακή ειδίκευση θεωρείται εκείνη που κάνει έναν άνθρωπο ολοκληρωμένο και με κοινωνικό στάτους, ολοένα και περισσότερο βλέπουμε πως άνθρωποι με πτυχία έχουν ελλιπή παιδεία, άσχημη συμπεριφορά και έλλειψη ανθρωπιστικών αξιών.

Μαρία Σκαμπαρδώνη

Αυτό συμβαίνει διότι η επιφανειακή γνώση και η τεχνική κατάρτιση, δεν είναι ικανές να μεταποιήσουν από μόνες τους τον εσωτερικό κόσμο ενός ανθρώπου, αλλά ούτε και να του μεταγγίσουν τις ανθρωπιστικές αξίες. Αφορούν κυρίως την επαγγελματική κατάρτιση και η διαδικασία εκμάθησης αυτών είναι συγκεκριμένη. Ναι, υπάρχουν άνθρωποι που ενώ έχουν πανεπιστημιακή κατάρτιση, υστερούν σε παιδεία και μοιάζουν εντελώς άξεστοι.

Η παιδεία από την άλλη, θέλει να καταστήσει τον άνθρωπο μία οντότητα με ενσυναίσθηση, η οποία σέβεται κάθε ανθρώπινη ύπαρξη και της συμπεριφέρεται ισότιμα. Η παιδεία παρέχεται από όλους τους φορείς και δεν έχει ημερομηνία λήξης; πάντοτε αναπτύσσεται στον άνθρωπο μέχρι το τέλος της ζωής του. Υπάρχει για να εξευγενίζει τα άγρια ένστικτα του ανθρώπου, να τον μεταβάλλει από εγωιστικό ον σε ένα πλάσμα με αισθήματα και εσωτερική ευγένεια.

Στις ημέρες μας, πόσο αντιληπτή γίνεται η έλλειψη της παιδείας και πόσο εμμονικά όλοι προσκολλούμαστε στην απόκτηση περισσότερων τίτλων ή πτυχίων; Όμως αυτά από μόνα τους δεν καταστούν εσωτερικά γεμάτο έναν άνθρωπο; η εσωτερική αρετή είναι εκείνη η οποία μπορεί να εξευγενίσει το πνεύμα του ανθρώπου και να τον καταστήσει μία πραγματικά αξιόλογη προσωπικότητα. Είθε τα σχολεία μας να δώσουν έμφαση στην παιδεία μέσα στη σύγχρονη εκπαίδευση.