Ο δείκτης νοημοσύνης μπορεί να βελτιωθεί ή να ελαττωθεί στην εφηβεία πολύ περισσότερο απ’ όσο πίστευαν έως τώρα οι επιστήμονες…
σύμφωνα με μία νέα μελέτη.

Η επικρατούσα πεποίθηση είναι πως η νοητική ικανότητα, όπως μετριέται από τον δείκτη νοημοσύνης, παραμένει αρκετά στατική στη διάρκεια της ζωής. Ειδικά τεστ, όμως, που έγιναν σε εφήβους, πρώτα στα 14 τους χρόνια και μετά στα 18, έδειξαν πως αλλάζει.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Nature».

Επιστήμονες από το Κέντρο Νευροαπεικόνισης του ερευνητικού οργανισμού Wellcome Trust στο University College του Λονδίνου, επιστράτευσαν 19 αγόρια και 14 κορίτσια, τα οποία υποβλήθηκαν σε τομογραφίες εγκεφάλου και σε τεστ νοημοσύνης το 2004 και το 2008.

Στο 39% των εφήβων παρατηρήθηκαν αλλαγές στο λεκτικό δείκτη νοημοσύνης, με το 21% λ.χ. να έχουν αλλαγή στο IQεπίτευξης – ένα τεστ της χωρικής αντίληψης.

Οι αλλαγές στον δείκτη νοημοσύνης των εφήβων συνοδεύτηκαν από αλλαγές σε δύο συγκεκριμένα τμήματα του εγκεφάλου τους:

Η αύξηση του λεκτικού IQ αντιστοιχούσε σε αύξηση στην πυκνότητα του αριστερού κινητικοί φλοιού (είναι μια περιοχή του εγκεφάλου που ενεργοποιείται όταν μιλάμε)

Η αύξηση του μη λεκτικού IQ αντιστοιχούσε σε αύξηση στην πυκνότητα της προσθίας παρεγκεφαλίδας (είναι μια περιοχή που σχετίζεται με τις κινήσεις των χεριών)

Όπως σημειώνουν η καθηγήτρια Κάθυ Πράις και οι συνεργάτες της, τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν πως ο δείκτης νοημοσύνης δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένος: εάν δεν καλλιεργηθεί, μπορεί και να μειωθεί.

«Έχουμε την τάση να αξιολογούμε πολύ νωρίς τον δείκτη νοημοσύνης των παιδιών και με βάση τα ευρήματά μας να “προβλέπουμε” την ακαδημαϊκή εξέλιξή τους», είπε η δρ Πράις.

«Αυτό φαίνεται πως είναι λάθος, διότι αποδείξαμε πως η ευφυΐα είναι πιθανόν να αναπτύσσεται μαζί με το παιδί. Πρέπει συνεπώς να προσέχουμε να μην διαγράφουμε ένα παιδί που βλέπουμε ότι δεν αποδίδει, διότι η ευφυΐα του μπορεί να αυξηθεί έπειτα από λίγα χρόνια».

ZOUGLA.GR