Την εκτίμηση ότι μετά την αύξηση του κατώτατου μισθού επιβάλλεται να εφαρμοστούν άμεσα και μέτρα απάλυνσης των πιέσεων, που αναμένεται να δεχτούν ιδίως οι πολύ μικρές επιχειρήσεις, “ώστε να μην βρεθούμε ενώπιον τετελεσμένων”, διατυπώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ), Αθανάσιος Σαββάκης, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων την ανάγκη για αναλογική μείωση των ασφαλιστικών εισφορών (βάσει των ιδιαιτεροτήτων και των διαφορετικών αναγκών κάθε κλάδου), αλλά και για εφαρμογή ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης.

“Έχουμε πει ότι ένα από τα μοντέλα που θα μπορούσαν να ακολουθηθούν και στην Ελλάδα είναι το πορτογαλικό, που δεν έφερε αρνητικές επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων στην Πορτογαλία, όταν εφαρμόστηκε εκεί η αύξηση του κατώτατου μισθού” σημείωσε ο κ.Σαββάκης και πρόσθεσε ότι τα λεγόμενα “sweeteners”, ήτοι τα μέτρα απάλυνσης των αναμενόμενων πιέσεων, όπως η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, επιβάλλεται να εφαρμοστούν κι αυτά άμεσα, αφού άμεσα θα ισχύσει και η αύξηση του κατώτατου μισθού (σ.σ. από 1ης Φεβρουαρίου). Ως προς το αν υπάρχει ένα μέσο ποσοστό μείωσης ασφαλιστικών εισφορών, που ο ίδιος θα θεωρούσε ικανό να αντισταθμίσει τις πιέσεις, εξήγησε ότι κάθε κλάδος έχει τις δικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες και άρα θα πρέπει οι μειώσεις να είναι αναλογικές.

Ερωτηθείς ποιες θα ήταν οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, που θα βοηθούσαν τις ελληνικές επιχειρήσεις να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητά τους, ο κ.Σαββάκης επισήμανε ότι επιβάλλεται η εφαρμογή ειδικών κινήτρων στοχευμένων κλαδικά και γεωγραφικά. Ενδεικτικά ανέφερε το παράδειγμα των προγραμμάτων του ΟΑΕΔ, τα οποία είχαν εφαρμοστεί παλαιότερα, επιδοτώντας κατά σχεδόν 100% τις εργοδοτικές εισφορές, όχι μόνο για τη διατήρηση των υφιστάμενων θέσεων εργασίας, αλλά και για τη δημιουργία νέων. Τα προγράμματα αυτά, πρόσθεσε, “ήταν από τα λίγα που είχαν απορροφηθεί σε ποσοστό 100% και υπήρχε και πλεόνασμα ζήτησης”. Τέτοιες ενεργητικές πολιτικές θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στους κλάδους της μεταποίησης και τους λιγότερο ανεπτυγμένους νομούς της ελληνικής περιφέρειας, σημείωσε.

Πρόσθεσε δε ότι απολύτως απαραίτητη είναι και η αποτελεσματικότερη εποπτεία της αγοράς εργασίας, ώστε να αποτραπούν φαινόμενα αδήλωτης εργασίας και παραοικονομίας -και άρα αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των επιχειρήσεων που εφαρμόζουν τα προβλεπόμενα βάσει νόμου και επιβαρύνονται αντιστοίχως. Κληθείς να σχολιάσει αν θεωρεί ότι ο ελεγκτικός μηχανισμός διαθέτει σήμερα τη δυνατότητα να διεκπεραιώσει τόσο αποτελεσματική εποπτεία στην αγορά, τόνισε ότι “αν δεν τη διαθέτει, τότε θεωρώ ότι θα πρέπει οπωσδήποτε να φτιαχτεί το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο και να ξεκινήσει άμεσα η στελέχωση του μηχανισμού”.

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε νωρίτερα, η διοίκηση του ΣΒΒΕ, που το 2018 προστέθηκε στους θεσμικούς κοινωνικούς εταίρους, χαρακτήριζε ως “αναμενόμενη” και “εν πολλοίς αναγκαία” την προαναγγελθείσα αύξηση του κατώτατου μισθού, επισημαίνοντας ωστόσο ότι “η επιλογή της κυβέρνησης να υιοθετήσει το ανώτατο όριο του ποσοστού αύξησης, που πρότεινε η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, δημιουργεί σοβαρό προβληματισμό”. Κι αυτό διότι, όπως υπογραμμιζόταν στην ανακοίνωση, “δεν συνοδεύεται με παράλληλα μέτρα μείωσης των εργοδοτικών εισφορών και των φορολογικών επιβαρύνσεων, τόσο των εργαζομένων, όσο και των εργοδοτών”.

Κατά συνέπεια, υποστηρίζει στην ανακοίνωση ο ΣΒΒΕ, το προτεινόμενο ποσοστό αύξησης, είναι εξαιρετικά πιθανό να έχει αρνητικές συνέπειες, κυρίως για τις μικρές επιχειρήσεις, που απασχολούν έως 20 εργαζομένους, για μεγάλο ποσοστό ανειδίκευτων εργαζομένων και κυρίως για τις παραγωγικές επιχειρήσεις εντάσεως εργασίας. Πέραν των όσων ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ.Σαββάκης, η διοίκηση του Συνδέσμου ζητά επίσης σαφή κυβερνητική δέσμευση για τη συνέχιση των μεταρρυθμίσεων σε όλους τους τομείς της οικονομίας και κυρίως σε ό,τι αφορά τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων, τη διατήρηση των μεταρρυθμίσεων της περιόδου 2010-2017 στην αγορά εργασίας και τη λήψη μέτρων για την περιφερειακή ανάπτυξη.