Στο «μικροσκόπιο» των δανειστών μπαίνει από σήμερα ο προϋπολογισμός του 2017 αλλά και το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικού Σχεδιασμού 2017-2020, μαζί με το ακανθώδες θέμα της αναθεώρησης των πρωτογενών πλεονασμάτων μετά το 2018.

Πρώτος στόχος του υπουργού οικονομικών κ. Ευκλείδη Τσακαλώτου και του αναπληρωτή υπουργού οικονομικών κ. Γιώργου Χουλιαράκη θα είναι να αποδείξουν ότι ο προϋπολογισμός του 2016 θα κλείσει επιτυγχάνοντας τουλάχιστον 0,5% του ΑΕΠ, πρωτογενές πλεόνασμα.

Τούτο διότι στο προσχέδιο προϋπολογισμού περιγράφεται ένα περίεργο φαινόμενο:

Ενώ ο προϋπολογισμός του 2016 -ο οποίος συντάχθηκε τον Νοέμβριο του 2015- προέβλεπε έσοδα 53,65 δισ. ευρώ, το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2017 -το οποίο συντάσσεται τον Οκτώβριο του 2016, μετά την ψήφιση των μέτρων της πρώτης αξιολόγησης στα οποία περιλαμβάνονται πρόσθετα έσοδα 3,6 δισ. ευρώ (από τα οποία περίπου 1,2 δισ. ευρώ για φέτος)- προβλέπει τελικά για φέτος έσοδα 52,5 δισ. ευρώ, δηλαδή μειωμένα κατά περίπου 1 δισ. ευρώ αντί, όπως αναμένονταν, αυξημένα σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη.

Η ίδια παρατήρηση μπορεί να γίνει και για την πρόβλεψη του 2017. Παρά τα νέα μέτρα ύψους 2,6 δισ. ευρώ από τα οποία το 95% αφορούν την αύξηση φόρων, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να μείνουν στάσιμα στα 52,45 δισ. και για το επόμενο χρόνο.

Από την άλλη πλευρά, της προσοχής των θεσμών δεν έχει διαφύγει η μεγάλη και σταθερή απόκλιση προς τα κάτω στο σκέλος των δαπανών που δίνει ένα εικονικό μαξιλάρι αφού πρόκειται στην ουσία για μεταχρονολόγηση πληρωμών διαμορφώνοντας ένα πρωτογενές πλεόνασμα μαμούθ της τάξης των 5,45 δισ. ευρώ που φυσικά δεν απεικονίζει την πραγματικότητα.

Το ΔΝΤ ετοιμάζεται να εκφράζει το σκεπτικισμό του σχετικά με την «βιωσιμότητα» της υπέρβασης των εσόδων ύψους 1,5 δισ. ευρώ που καταγράφεται για το εννεάμηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.

Τούτο με δεδομένο ότι και τον επόμενο χρόνο η δημοσιονομική πολιτική ασκείται με το βάρος να έχει πέσει κυρίως στο σκέλος των φόρων με την συγκράτηση των δαπανών να τείνει στο μηδέν.

Τα πρωτογενή πλεονάσματα

Με αυτά τα δεδομένα αναμένεται να ανοίξει από ελληνικής πλευράς και το θέμα της αναθεώρησης των πρωτογενών πλεονασμάτων για τα χρόνια μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος που ζητά επίμονα το οικονομικό επιτελείο.

Οι κ. κ. Τσακαλώτος και Χουλιαράκης θα ζητήσουν την επανεξέταση της σταθερότητας του στόχους για πρωτογενή πλεονάσματα 3,5% του ΑΕΠ από το 2018 που είναι και το τελευταίο έτος του προγράμματος μέχρι και το 2020 που θα είναι και το τελευταίο έτος του ΜΠΔΣ.

Μάλιστα θα προτείνουν και την δυνατότητα οι εναλλακτικοί στόχοι για πλεονάσματα 2-2,5% του ΑΕΠ να ενταχθούν στο Μεσοπρόθεσμο έστω και ως εναλλακτικό σενάριο σε περίπτωση υψηλότερο του αναμενόμενου ρυθμού ανάπτυξης.

Κοινωνικά επιδόματα

Το δεύτερο θέμα της ημέρας θα αφορά την εξεύρεση πόρων ύψους 760 εκ. ευρώ για την χρηματοδότηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ή του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ), όπως μετονομάστηκε πρόσφατα.

Οι δανειστές θα ζητήσουν σήμερα αναλυτικό σχέδιο δράσης για το ποια κοινωνικά επιδόματα θα περικοπούν, πόσο και από πότε καθώς και το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για την καθολική εφαρμογή του ΚΕΑ.

Θα ζητήσουν να μάθουν επίσης τα κριτήρια χορήγησής του σε πιθανούς δικαιούχους καθώς και το ύψος του επιδόματος κατά περίπτωση.