Ετήσιο κούρεμα της οφειλής και γενναίες ρυθμίσεις προτείνουν οι τράπεζες στους δανειολήπτες που έχουν “ κόκκινα” δάνεια και οι οποίοι δεν πληρούν τα κριτήρια να ενταχθούν στο νέο θεσμικό πλαίσιο.

Στόχος είναι σύμφωνα με το ΕΘΝΟΣ  να ρυθμίσουν όσο το δυνατόν περισσότερα προβληματικά δάνεια των νοικοκυριών, προσφέροντας ελκυστικά πακέτα λύσεων. Το “κούρεμα” ανάλογα με την εισοδηματική, περιουσιακή και οικογενειακή κατάσταση του δανειολήπτη μπορεί να φτάσει στο 35% για τα στεγαστικά δάνεια και στο 85 % για τα καταναλωτικά.

Όπως αναφέρουν τραπεζικά στελέχη στην “Ημερησία”, οι ρυθμίσεις με ετήσιο “κούρεμα” της οφειλής άρχισαν να εφαρμόζονται από το δεύτερο εξάμηνο του 2018 και τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι αποδίδουν περισσότερο. Επισημαίνεται ότι τα κόκκινα στεγαστικά που είναι εκτός του νόμου Κατσέλη αλλά και του νέου πλαισίου ανέρχονται σε 10 δισ. ευρώ. Μέχρι τώρα το “κούρεμα“ της οφειλής πήγαινε στη λήξη του δανείου και με την προϋπόθεση ότι δανειολήπτης θα ήταν συνεπής στην τήρηση της ρύθμισης. Με τα νέα προγράμματα οι τράπεζες διαγράφουν ένα ποσοστό της οφειλής σε ετήσια βάση, δίνοντας έτσι επιπλέον κίνητρο στον δανειολήπτη να τηρεί με συνέπεια την αποπληρωμή των μηναίων δόσεων.

Τα αρμόδια τραπεζικά στελέχη εξηγούν ότι η ετήσια « άφεση “χρέους εξαρτάται από τα συνολικό οικονομικό και περιουσιακό προφίλ του κάθε δανειολήπτη καθώς και από το ύψος του δανείου σε σχέση με την τρέχουσα αξία του ακινήτου, όταν πρόκειται για δάνεια στέγης. Υπό προϋποθέσεις μπορεί να διαμορφωθεί στο 30% με 40 % του υπολειπόμενου ποσού του δανείου.

Σήμερα οι τράπεζες δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στις ρυθμίσεις των στεγαστικών δανείων καθώς τα κόκκινα της κατηγορίας είναι ύψους 28 δισ. ευρώ εκ των οποίων τα 8 δισ. ευρώ βρίσκονται σε καθεστώς νομικής προστασίας. Στην κατεύθυνση αυτή οι τράπεζες από διετίας έχουν λανσάρει τα προγράμματα spliy-balance , στα οποία μέρος της οφειλής διαχωρίζεται και “παγώνει” μέχρι τη λήξη της διάρκειας του δανείου. Αν η ρύθμιση τηρηθεί, το “παγωμένο” τμήμα του δανείου διαγράφεται.

Οι τράπεζες με επιστολές και τηλεφωνικές κλήσεις καλούν τους δανειολήπτες με οφειλές σε καθυστέρηση να προχωρήσουν σε ρύθμιση.

Μάλιστα έχουν εγκαταστήσει ειδικές εφαρμογές στις ιστοσελίδες τους όπου ο δανειολήπτης μπορεί να καταχωρίσει συγκεκριμένα στοιχεία – όπως είναι το ύψος και η διάρκεια του δανείου ,το ύψος της μηνιαίας δόσης αλλά και το μηναίο εισόδημα του – και η ηλεκτρονικά να έχει εναλλακτικές προτάσεις ρύθμισης από την τράπεζα.

Οι ρυθμίσεις

Τους τελευταίους μήνες οι τράπεζες δίνουν έμφαση στις αλά καρτ ρυθμίσεις δηλαδή λύσεις που είναι απόλυτα προσαρμοσμένες στην οικονομική κατάσταση του κάθε δανειολήπτη , προσφέροντας μεγαλύτερη διάρκεια αποπληρωμής, χαμηλότερο επιτόκιο και “ άφεση” χρέους.

Επιπλέον διαπίστωσαν ότι όσο πιο προσωποποιημένη είναι η ρύθμιση τόσο καλύτερα αποδίδει , καθώς με τις “παλαιάς γενιάς” ρυθμίσεις περισσότερα από τα μισά δάνεια ξαναγίνονταν “ κόκκινα “ πριν συμπληρωθεί 1 χρόνος , ενώ με τις αλλά καρτ ρυθμίσεις το ποσοστό περιορίστηκε στο 30%