Ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευµάτων δηλώνει σίγουρος ότι, έπειτα από µία σοβαρή και συστηµατική διερεύνηση των ειδικών θεµάτων, θα βρεθούν οι βέλτιστες λύσεις για τη συµφωνία Κράτους –

Τη βεβαιότητα ότι η πρόταση για συµφωνία µεταξύ Κράτους και Εκκλησίας θα πάρει σάρκα και οστά µέσω της σύνθεσης απόψεων, του διαλόγου και της «µη σύγκρουσης» εκφράζει ο υπουργός Παιδείας, Ερευνας και Θρησκευµάτων, .

«Ό,τι σήµερα φαίνεται δύσκολο είναι δυνατό αύριο» απαντά ο υπουργός αναφερόµενος στις αντιδράσεις που υπάρχουν από την πλευρά ιεραρχών, τονίζοντας ότι «µετά από µια σοβαρή και συστηµατική διερεύνηση των ειδικών θεµάτων θα βρούµε λύσεις ώστε το Κράτος και η Εκκλησία, δηλαδή η κοινωνία, να βγει ωφεληµένη».

Ο υπουργός στη συνέντευξή του στο «Έθνος της Κυριακής» υπογραµµίζει ότι πίσω από τις αντιδράσεις κρύβεται ο πανικός της αντιπολίτευσης, που δεν µπορεί να δεχτεί µια ιστορική απόφαση για εκκρεµότητες δεκαετιών.

Όσον αφορά στην ανακοίνωση για τις προσλήψεις στο ∆ηµόσιο, θεωρεί ότι προκάλεσε ανατριχίλα στη Ν∆ καθώς έχει ταυτιστεί µε απολύσεις, ενώ για το «καυτό» θέµα της µισθοδοσίας των κληρικών ο υπουργός δηλώνει ότι οι µισθοί τους θα εξασφαλισθούν καθώς και τα εργασιακά τους δικαιώµατα.

Πολλοί λένε ότι αν δεν υπήρχε η αναγγελία από την πλευρά της κυβέρνησης για 10.000 προσλήψεις στο ∆ηµόσιο, δεν θα υπήρχαν και οι αντιδράσεις που είδαµε τις προηγούµενες µέρες από διάφορες πλευρές. Ευσταθούν οι αιτιάσεις αυτές;

Αιτιάσεις εν αµαρτίαις θα απαντούσα. Τι πιστεύω ότι υπάρχει πίσω από τις αντιδράσεις; Ο πανικός της αντιπολίτευσης, που δεν µπορεί να δεχτεί ότι ο πρωθυπουργός µαζί µε τον Αρχιεπίσκοπο πήραν την ιστορική απόφαση να επιλύσουν µε διάλογο εκκρεµότητες δεκαετιών.

Ένα άλλο θέµα είναι η ανατριχίλα που προκαλεί η όποια ανακοίνωση προσλήψεων στο ∆ηµόσιο, γιατί η Ν∆ έχει ταυτιστεί µε τις απολύσεις και όχι µε τις προσλήψεις. Ως προς ορισµένους ιεράρχες και κληρικούς που αντιδρούν: Η Εκκλησία τόσα χρόνια ζητούσε για τους κληρικούς άλλες συνθήκες από αυτές των υπολοίπων δηµοσίων υπαλλήλων. Θεωρούσαν ότι η ένταξή τους στο ∆ηµόσιο ήταν θηλιά για το λειτούργηµά τους. Τώρα, στα καλά καθούµενα, κάποιοι λένε «δεν πρέπει να φύγουµε από το ∆ηµόσιο». ∆εν υπάρχει -τουλάχιστον- µία αντίφαση σε αυτό; Θεωρώ ότι όλα αυτά θα απαντηθούν µε τον διάλογο και οι όποιες ανασφάλειες θα διαλυθούν.

Πιστεύετε ότι οι αντιδράσεις που υπάρχουν από ιεράρχες για το ζήτηµα της µισθοδοσίας τους είναι υποκινούµενες ή µήπως δεν έχει διευκρινισθεί επαρκώς το θέµα από την κυβέρνηση ώστε να έχουν µια συνολική ξεκάθαρη εικόνα; Θα το κάνετε αυτό το επόµενο διάστηµα;

Συµβαίνουν και τα δύο όπως τα θέσατε στην ερώτησή σας. Και ακριβώς αυτό θα κάνουµε το επόµενο διάστηµα. Σε αυτήν την προσπάθεια, µπλέκονται µία σειρά ζητηµάτων, άλλα καλοπροαίρετα, άλλα κακοπροαίρετα, και άλλα που θέλουν να κοµµατικοποιήσουν την όλη υπόθεση. ∆εν έχουµε τίποτε να φοβηθούµε, θα εξαντλήσουµε τον διάλογο και θα πάρουµε τις απαραίτητες αποφάσεις.

Πολύ άµεσα πρέπει να ολοκληρωθεί ο κύκλος των συζητήσεων, µε τον Αρχιεπίσκοπο, την Εκκλησία της Κρήτης, µε τον Οικουµενικό Πατριάρχη και µε µητροπολίτες, αν θέλουν και αν το ζητήσουν, όπως και µε τον Ιερό Σύνδεσµο Κληρικών Ελλάδος. Θα διευκρινίσουµε, θα ακούσουµε και θα επανέλθουµε. Η συµφωνία αυτή δεν έδειξε µόνο την προοπτική ρύθµισης των σχέσεων Πολιτείας – Εκκλησίας. Έδειξε και έναν τρόπο µε τον οποίο επιδιώκουµε να γίνουν αυτές οι ρυθµίσεις. Ο τρόπος είναι η µη σύγκρουση. Ο τρόπος είναι η σύνθεση απόψεων µέσα από τον διάλογο.

Αυτήν τη στιγµή µοιάζει δύσκολο να ξεπεραστούν όλες οι διαφωνίες µεταξύ κυβέρνησης και ιεραρχών. Στην περίπτωση που αυτό δεν καταστεί δυνατό, ποιες θα είναι οι επόµενες κινήσεις της κυβέρνησης; Θα προχωρήσει µονοµερώς σε νοµοθετική ρύθµιση και πότε θα γίνει αυτό;

Για ό,τι σήµερα φαίνεται δύσκολο, είναι δυνατό αύριο, µετά από µία σοβαρή και συστηµατική διερεύνηση των ειδικών θεµάτων, να επιτευχθούν προωθητικές συνθέσεις! Είµαι βέβαιος ότι σε πνεύµα αλληλοσεβασµού θα βρούµε τις βέλτιστες λύσεις για όλα τα θέµατα ώστε Κράτος και Εκκλησία -δηλαδή η κοινωνία- να βγει ωφεληµένη.

Υπάρχει πράγµατι το θέµα της µισθοδοσίας των ιερέων, το οποίο θα φανεί και από την εξέλιξη των πραγµάτων ότι δεν είναι κάτι τόσο µαυρόασπρο. Είναι ένα σοβαρό ζήτηµα, που θα πρέπει να το διευκρινίσουµε, να το κατανοήσουν ορισµένοι ιεράρχες και κυρίως να το κατανοήσουν οι κληρικοί. Εµείς πάντως δηλώνουµε κατηγορηµατικά ότι θα εξασφαλισθούν όλα τα εργασιακά δικαιώµατα και προφανώς οι µισθοί των κληρικών.

Tο ελληνικό ∆ηµόσιο και η Εκκλησία αποφάσισαν τη δηµιουργία Ταµείου Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας, το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση και αξιοποίηση των από το 1952 και µέχρι σήµερα ήδη αµφισβητούµενων, µεταξύ ελληνικού ∆ηµοσίου και Εκκλησίας της Ελλάδος, περιουσιών, αλλά και κάθε περιουσιακού στοιχείου της Εκκλησίας που εθελοντικά η ίδια θα θελήσει να παραχωρήσει στο εν λόγω Ταµείο προς αξιοποίηση. Το σηµείο αυτό έχει δεχθεί την κριτική ότι το Κράτος αποφασίζει να συνεκµεταλλευτεί µε την Εκκλησία περιουσία που ήταν αµφισβητούµενη ενώ θα µπορούσε να επιµείνει στην εκµετάλλευσή της µόνο από την Πολιτεία. Πώς απαντάτε;

Αν θεωρείτε ότι µονά-ζυγά πρέπει να κερδίζει η Πολιτεία, τότε δεν µπορεί να υπάρχει συµφωνία προς όφελος και των δύο. Θα ήταν µια ετεροβαρής συµφωνία, που δεν θα άντεχε στον χρόνο και φυσικά δεν θα είχε τη συναίνεση της κοινωνίας. Εξάλλου όταν κάτι είναι αµφισβητούµενο, σηµαίνει ότι καµία από τις δύο πλευρές δεν µπορεί να το αξιοποιήσει µέχρι να υπάρξει µία συναίνεση που είναι ώριµη σε µία συγκεκριµένη ιστορική συγκυρία. Είµαστε, λοιπόν, σε αυτήν τη συγκυρία. Ο πρωθυπουργός και ο Αρχιεπίσκοπος έκαναν µια υπέρβαση που κανείς µέχρι τώρα δεν είχε τολµήσει και γι’ αυτό αυτή η συµφωνία πιστεύω ότι έχει ευρύτατη αποδοχή από την κοινωνία.